جزئیات عملیات شکار پهپاد تهاجمی نیروی هوایی آل‌سعود+عکس

  • کد خبر : 336514
  • 05 دی 1399 - 9:10
جزئیات عملیات شکار پهپاد تهاجمی نیروی هوایی آل‌سعود+عکس
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ، در ادامه عملیات‌های موفق یگان پدافند هوایی انصارالله یمن در سال ۲۰۲۰ میلادی، ظهر روز دوشنبه ۲۱ دسامبر جاری یک فروند پهپاد تهاجمی مدل CH_۴ نیروی هوایی عربستان در آسمان منطقه مدغل در جبهه استان مارب توسط موشک زمین به هوا سرنگون شد.


جزئیات عملیات شکار پهپاد تهاجمی نیروی هوایی آل‌سعود+عکس

روز گذشته نیز نخستین تصاویر مربوط به لحظه اصابت موشک و بقایای لاشه پهپاد فوق در این منطقه منتشر شد که بازتاب فراوانی در رسانه‌های منطقه‌ای داشت.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن در توضیحات خود در مورد عملیات شکار این پرنده بدون سرنشین تنها به این نکته اشاره کرد که این عملیات توسط یک سامانه موشکی جدید انجام شده که برای نخستین بار در جنگ یمن مورد استفاده قرار می گیرد.
نکته ای که در این میان وجود دارد این است که رسانه‌های یمنی از پخش تصاویر مربوط به پرتابگر موشک خودداری کردند که فرضیه استفاده از یک مدل موشک مرموز که حدود ۱ سال است رسانه‌های غربی از حضور آن در سازمان رزم نیروهای یمنی سخن میگویند را تقویت کرد.
سال گذشته میلادی ائتلاف متجاوز سعودی مدعی شد که ناوهای گشتی آمریکایی موفق به توقیف یک محموله سلاح در آبهای یمن شده‌اند که به مقصد مناطق تحت کنترل انصارالله در حال حرکت بوده است. مقایری موشک ضد زره و سایر تسلیحات در این محموله مشاهده میشد اما آنچه که به شدت جلب توجه می کرد یک موشک مرموز و ناشناخته بود که تا آن زمین هیچگونه تصویری از آن دیده نشده بود. رسانه‌های غربی برای معرفی این موشک از کد Missile ۳۵۸ استفاده می کنند.


جزئیات عملیات شکار پهپاد تهاجمی نیروی هوایی آل‌سعود+عکس

اما فیلمی که روز گذشته توسط بخش رسانه‌ای انصارالله منتشر شد حاوی نشانه‌هایی است که احتمال استفاده از این سلاح مرموز در شکار پهپاد سعودی را تقویت می کند.
بر طبق تحلیل کارشناسان نظامی، سلاح ۳۵۸ در واقع یک موشک نیست، بلکه نوعی پهپاد انتحاری در نقش پدافندی است که به طور کلی در دسته مهمات سرگردان یا Loitering munition قرار میگیرند. این سلاح به کمک یک موتور جت، بالچه های متعدد کنترلی و کلاهک مجهز به فیوزهای مجاورتی پر تعداد، مدت ها در آسمان منطقه نبرد به گشت زنی میپردازد تا در زمان مناسب و ورود هواگرد دشمن به منطقه نبرد به کمک سامانه هدایت زمینی به سوی هدف روانه شده و آن را منهدم سازد.


جزئیات عملیات شکار پهپاد تهاجمی نیروی هوایی آل‌سعود+عکس

نخستین نکته‌ای که در فیلم جدید منتشر شده خودنمایی می کند سرعت بسیار پایین و مادون صوت موشک مذکور است که مشابه با هیچ کدام از سامانه‌های پدافندی در حال خدمت ارتش یمن نیست.
به طور کلی نیروهای یمنی به تسلیحات زمین به هوای زیر مجهز هستند که برای مقابله با هواگردهای ائتلاف عربی مورد استفاده قرار می گیرد : سری موشک های ثاقب ۱، ۲ و ۳ که به ترتیب حاصل تغییر کاربری موشک های هوا به هوای آر۷۳، آر۲۷ و آر۷۷ نیروی هوایی سابق یمن هستند.


جزئیات عملیات شکار پهپاد تهاجمی نیروی هوایی آل‌سعود+عکس

موشک های دوش پرتاب نظیر استرلا و ایگلا و موشک فاطر۱ که نمونه به روز شده سامانه سام۶ است. اما موشکی که در فیلم منتشر شده توسط انصارالله مشاهده می شود از نظر سرعت، اثر حرارتی خروجی موتور و مکانیزم حمله شباهتی با موارد فوق ندارد.
شکاری که در تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۲۰ میلادی انجام شد، توسط سامانه ثاقب۱ صورت گرفت، موشک از سرعت بسیار زیادی برخوردار بوده و زاویه پایین به پهپاد حمله ور می شود.
مثال دیگر مربوط به شکار جنگنده تورنادو سعودی توسط سامانه ثاقب۳ است که در آن نیز سرعت موشک و اثر خروجی موتور کاملا با مورد اخیر متفاوت است.
همچنین نکته دیگری که در تصاویر مربوط به لاشه پهپاد جلب توجه می کند، سجده شکر دسته جمعی نیروهای یمنی حاضر در صحنه در کنار بقایای پهپاد فوق است که نشان از شکرگزاری برای آزمایش موفقیت آمیز یک سلاح راهبردی در میدان جنگ نابرابر با دشمن سعودی است.


جزئیات عملیات شکار پهپاد تهاجمی نیروی هوایی آل‌سعود+عکس

چنین صحنه ای با وجود ده ها مورد شکار هواگردهای سعودی در سالهای اخیر به ندرت در میان نیروهای یمنی مشاهده شده بود و به خوبی حاکی از اهمیت بالای این عملیات و آزمایش موفقیت آمیز موشک جدید پدافندی انصارالله است که در صورت استفاده گسترده و تقویت شبکه کشف و رهگیری این نیروها می تواند به کابوسی برای هواگردهای دشمن در مناطق نبرد تبدیل شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=336514

ثبت نظر

-