سازمان ملل از عفو عاملان قتل شهروندان عراقی انتقاد کرد

  • کد خبر : 335528
  • 04 دی 1399 - 12:32
سازمان ملل از عفو عاملان قتل شهروندان عراقی انتقاد کرد

 

 

 

سازمان ملل از عفو عاملان قتل شهروندان عراقی انتقاد کرد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

 

سازمان ملل از عفو عاملان قتل شهروندان عراقی انتقاد کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، سازمان ملل متحد از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در عفو ۴ تن از عناصر سابق شرکت امنیتی «بلک واتر» که به قتل ۱۴ غیرنظامی در بغداد محکوم شده بودند، به شدت ابراز نگرانی کرد.

بر اساس این گزارش، «مارتا هورتادو» سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ایالات متحده را به پایبندی به مبارزه با فرار از مجازات نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی انسانی و نیز پایبندی به تعهدات خود برای پیگرد این جرائم فرا خواند.

وی افزود: این ۴ نفر به اتهام قتل عمدی درجه یک، به احکامی بین ۱۲ سال حبس و حبس ابد محکوم شده بودند و عفو آنان به فرار از مجازات منجر می‌شود و دیگران را تشویق می‌کند که در آینده دست به این جرائم بزنند.

گفتنی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، دستور عفو نظامیان آمریکایی را داده است که در ماجرای معروف به شرکت امنیتی بلک واتر در عراق به قتل ۱۴ غیرنظامی عراقی دخیل هستند.

عفو عاملان قتل غیرنظامیان عراقی - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

نظامیان در ماجرای رسوایی بلاک واتر در عراق دخیل بوده‌اند.

نظامیانی که ترامپ آنها را مورد عفو قرار داده است در قتل عراقی‌ها در سال ۲۰۰۷ دخالت داشته‌اند از جمله نیکلاس سلاتن که محکوم به زندان ابد شده بود. این نظامیان متهم به تیراندازی در میدان شلوغ «النسور» در بغداد در ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۷ هستند.

شرکت امنیتی آمریکایی بلک واتر در ‪ ۲۵‬ شهریور ماه سل ۱۳۸۶ در میدان نسور در غرب بغداد ‪ ۱۷‬ شهروند بی گناه عراق را بدون هیچ توجیهی در خیابان و درانظار عمومی به گلوله بست و کشت و ‪ ۲۷‬ تن را زخمی کرد.

در میانه انتشار گزارش‌هایی مبنی بر صدور شمار زیادی فرمان عفو از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا پیش از خروج وی از کاخ سفید، این مقام بلندپایه دولت آمریکا روز سه شنبه ۱۵ تن دیگر را مورد عفو قرار داد.

با این وجود، برخی گزارش‌های واصله حاکی از آن است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در حال بررسی امکان اعطای عفو بیشتر به افرادی است که با پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا مرتبط هستند که این امر می‌تواند حساسیت‌ها را نسبت به این اختیارات ویژه رئیس جمهور برانگیزد.

حتی گفته می‌شود که این فرمان‌های عفو ممکن است برای اعضای خانواده ترامپ و حتی «رودی جولیانی» وکیل شخصی وی صادر شود.

گفتنی است که ترامپ چندی پیش «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی سابق خود را که دو مرتبه به دلیل دروغگویی به «اف بی آی» گناهکار شناخته شده بود، به طور کامل عفو کرد.

 

با اخبار نیوز همراه باشید…

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=335528

ثبت نظر

-