تأثیر جهش ویروس در خرید و تولید واکسن کرونا

  • کد خبر : 333242
  • 02 دی 1399 - 23:55
تأثیر جهش ویروس در خرید و تولید واکسن کرونا

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علیرضا زالی در جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به جهش جدید ویروس کرونا در انگلستان و تأثیر آن بر تحقیقات حوزه کرونا گفت: پژوهشگران حوزه کرونا که تحقیقات وسیعی را در حوزه «ار ان ای ویروس ها» داشته اند از این موضوع هراس داشتند.

وی گفت: متأسفانه آن فوبیایی که در عرصه جهانی وجود داشت که ممکن است با جهش در «آر ان ای» بر اثربخشی و کارآریی واکسن‌های مبتنی بر «ار ان ای» تأثیر منفی داشته باشد، در حال وقوع است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: با این جهش جدیدی که رخ داده است باید یک برنامه جدید درباره کرونا و خرید و تهیه واکسن داشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم گفتمان سازی عمومی در عرصه پژوهش گفت: علیرغم همه دستاوردهای پژوهشی میزان تخصیص اعتبارات پژوهش غیرمنطقی است و در بودجه ۱۴۰۰ هم وضعیت خوب نیست و این موضوع برای کشوری که سعی می‌کند در پژوهش رشد کند منفی محسوب می‌شود.

زالی افزود: بسیاری از اعتبارات بودجه‌ای که می‌تواند در پژوهش نوآوری ایجاد کند به پژوهش اختصاص نمی‌یابد و بسیاری از مراکز و نهادها با لیبل و برچسب پژوهش از این بودجه استفاده می‌کنند اما در واقع برونداد پژوهشی ندارند.

زالی یادآور شد: مقام معظم رهبری همواره گلایه خوب خودشان را از کمبود بودجه پژوهش از درآمد ناخالص داخلی عنوان فرموده اند.

وی اظهار داشت: امروز اگر ماحصل کرونا و توانمندی گروه پزشکی را می‌بینیم به دلیل توانمندی پژوهشگران است و توقع این بود که امسال لعابی متفاوت در بودجه پژوهش ببینیم که این اتفاق رخ نداد و گلایه همه محققان متفق القول کمبود بودجه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر فناوری تا حدی رشد کند که به محصول تبدیل دیگر نیازی به بودجه پژوهش نداریم اما اکنون دانشگاه‌ها در حال گذار هستند و نیازمند حمایت بودجه‌ای هستند.

وی گفت: کرونا با وجود سختی‌های بسیار برای دانشگاه، اما به عنوان پیشران عمل کرد و در این مدت ۴۲۴ مقاله کاربردی در حوزه کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی منتشر شد.

زالی افزود: از میان از ۶ محقق ایرانی که بیشترین تولیدات پژوهشی مکتوب کرونا را ثبت کرده اند سه نفر یعنی نیمی از آنها برای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند.

وی گفت: ما در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توانسته ایم جایگاه پژوهشی دوم را در کشور حفظ کنیم و در اکثر حوزه‌ها با رشد تصاعدی مواجه بودیم که بخش بسیار مهمی نیازمند فعال سازی مراکز پژوهشی است.

زالی تاکید کرد: به صورت رسمی اعلام می‌کنم که هیچ محدودیتی برای جذب نخبگان جوان از سایر دانشگاه‌ها و از سایر نقاط کشور نداریم. در همین مدت فردی که بسیار برجسته بوده در کمتر از ۷۲ ساعت جذب شده و ریاست مرکز را برعهده گرفته است. این آمادگی وجود دارد که هر فرد درخشان در کار خود که می‌تواند به جهش دانشگاه کمک کند امکان جذب دارد.

وی اظهار داشت: ارتباطات فرادانشگاهی را شروع کردیم و شاخص ارتباط با صنعت ما ارتباط دانشگاه با دانشگاه‌های صنعتی امبیر کبیر و صنعتی خواجه نصیر و ایجاد دفتر برای این دانشگاه‌ها در بیمارستان‌ها است. همچنین اولین کنسرسیوم دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی و دانشگاه تهران شکل گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به رشد در رتبه بندی‌های جهانی گفت: ۱۶۲ رتبه در وبومتریک و ۴۶ رتبه در لایدن رشد داشتیم و این رشد در سایر رتبه بندی ها هم مشاهده می‌شود.

وی از طراحی بیمارستان‌های هوشمند به کمک اینترنت اشیا و اجرای تله مدیسین در یکی از بیمارستان‌های منتخب و ایجاد بیمارستان سبز مبتنی بر محیط زیست خبر داد.
 

زالی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای دهه فجر آمادگی دارد با دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی یک نمایشگاه بزرگ در حیطه دستاوردهای تحقیقات کرونا راه اندازی کند.

وی افزود: روزی بود که در همین تهران ماسک برای پرسنل آی سی یو نداشتیم و امروز در ماسک یک صادر کننده شدیم. یا در حوزه مواد ضد عفونی کننده توانستیم در دانشکده داروسازی الکل تولید کنیم. در مورد داروی فاواپیراویر نیز به همین چابکی عمل شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=333242

ثبت نظر

-