از گذشته تاکنون؛ از ریگا تا لیائونینگ
همانطور که گفته شد، این کشتی در ابتدا برای نیروی دریایی شوروی سابق ساخته شد اما نتوانست مراحل ساخت خود را کامل کند. با این حال ریگا پس از انتقال به چین، مسیر خود را به سوی ناو هواپیمابر لیائونینگ طی کرد. مقالات متفاوتی از چالش های تکنیکی پیش روی مهندسین صنایع دریایی با توجه به عدم وجود سیستم های پیشرانه در کشتی، چاپ شده است.
در اوایل دهه ۱۹۸۰، شوروی روند ساخت و ساز نسل جدیدی از ناوهای هواپیمابر خود را که بر نمونه های آمریکایی منطبق بود آغاز کرد. در ابتدای امر دو کشتی از کلاس ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف سفارش داده شد که اولین فروند از آن طبق برنامه ریزی های انجام شده تکمیل شد و در اختیار نیروی دریایی شوروی قرار گرفت. البته گفتنی است که این کشتی بعدها هم به نیروی دریایی روسیه انتقال یافت و تا به امروز نیز به خدمت رسمی خود ادامه داده است. کشتی دوم همان ریگا بود که تا زمان فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ تنها ۶۸ درصد از آن کامل شد.
ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف
ریگا برای سالیان سال در یکی از کارخانه های کشتی سازی اوکراین رها شده بود تا در سال ۱۹۹۸ به بهانه استفاده در قالب یک رستوران شناور به دست تاجری چینی خریداری شد. با این حال نهایتا مشخص شد که هدف از این معامله چیز دیگری بوده است و ریگا در واقع برای نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق چین خریده شده بود. ارتش آزادی بخش خلق پس از مطالعه زوایای مختلف طراحی کشتی و وضعیت اجزای متفاوت آن، این محصول را به حالت کاربری عملیاتی باز گرداند. کشتی تغییر یافته در سال ۲۰۱۲ تحت عنوان جدید لیائونینگ به طور رسمی معرفی و تبدیل به نخستین ناو هواپیمابر کشور چین شد.
ناو هواپیمابر ریگا
ناو هواپیمابرلیائونینگ
مقاله ای از شرکت هلدینگ چینی تنسنت که در حیطه خدمات شبکه های اجتماعی، رسانه های گروهی و پورتال های وب فعالیت می کند، مشکلاتی در ارتباط با سیستم های پیشرانه کشتی اتمام نیافته را گزارش کرده است. طبق شواهد به دست آمده بدون در نظر گرفتن دیگ بخار اصلی این کشتی نظامی، هیچ گونه اثری از سایر اجزای مهم مانند سیستم احتراق، سیستم کنترل و لوازم جانبی ماشین آلات کمکی وجود نداشت. ریگا به گونه ای ساخته شده بود که بتواند با دیگ ها بخار سوپر شارژ کار کند اما چین تجربه قبلی قابل ملاحظه ای در این زمینه نداشت. به همین دلیل و با توجه به زنجیره ای از مشکلات دیگر، مهندسین تصمیم به طراحی یک سیستم پیشرانه جدید برای کشتی و در ادامه آزمایش آن در محیطی غیر آبی گرفتند. تلاش های این متخصصین به ساخت کامل یک سیستم پیشرانه جدید در سال ۲۰۱۱ انجامید که پس از طی مراحل نصب بر کشتی و راه اندازی، مجموعه مذکور برای شرکت در آزمایش های دریایی به آب انداخته شد.
لازم به ذکر است که به جز موارد فنی و تکنیکی مرتبط با ریگا، تیم تحقیق و توسعه با چالش های متعددی پیرامون طراحی ظاهری و بدنه نیز مواجه بودند. برای مثال بخش های گسترده ای از پیکر این کشتی به صورت رنگ نشده باقی مانده بودند و رگه های زنگ زدگی هم در نقاط مختلف آن مشاهده می شد. از این رو می توان با قطعیت اعلام کرد که پروژه ریگا تا لیائونینگ در شمار یکی از برترین شاهکارهای نظامی در سراسر جهان محسوب می شود.
مشخصات ناو هواپیمابر لیائونینگ
– نام: لیائونینگ (قبل از آن ریگا نام داشت که در سال ۱۹۹۸ به یک شرکت چینی که تنها روی کاغذ وجود دارد و هیچ دفتر یا کارمندی ندارد فروخته شد و در سال ۲۰۰۲ به نیروی دریایی چین انتقال یافت)
– سازنده: شرکت کشتیسازی صنعتی دالیان
– تکمیل شده در سال: ۲۰۱۱
– راه اندازی شده در تاریخ: ۲۵ سپتامبر سال ۲۰۱۲
– وضعیت: خدمت عملیاتی فعال
– کلاس: ناو هواپیمابر کوزنتسوف
– طول کلی: ۳۰۴٫۵ متر
– پیشرانه: توربین های بخار، ۸ دیگ بخار، ۴ شفت با قدرت کلی ۲۰۰ هزار اسب بخار
– سرعت: ۵۹ کیلومتر بر ساعت
– برد: ۷۱۳۰ کیلومتر
– استقامت: ۴۵ روز
– تسلیحات: ۳ سامانه دفاع نزدیک دریایی تایپ ۱۱۳۰ و ۳ سیستم موشکی HQ-10