نیوز – AFC علیه فوتبال ایران و هوادارانش/ از خدمت به آل سعود تا سیاست زدگی یک نهاد شیخ نشین شده

  • کد خبر : 328639
  • 30 آذر 1399 - 0:52
نیوز – AFC علیه فوتبال ایران و هوادارانش/ از خدمت به آل سعود تا سیاست زدگی یک نهاد شیخ نشین شده

به گزارش خبرنگار ورزشی نیوز، کنفدراسیون فوتبال آسیا همواره برخلاف شعارهای زیبایی که در مورد جدایی سیاست از فوتبال می‌دهد، تصمیم‌هایش در فضایی سیاست‌زده و تحت تاثیر لابی‌های کشورهایی مثل عربستان سعودی و امارات است. شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون آسیا همواره با قیافه‌ای حق به جانب نشان می‌دهد که به دنبال شایسته‌سالاری است اما در واقعیت فرسنگ‌ها با این ادعاهای شیخ بحرینی فاصله داریم.

فوتبال ایران همواره از تصمیمات سیاست‌زده AFC  متضرر شده که ادامه دار است و گویا پایانی برایش متصور نیست. شعارهای کادوپیچ شده AFC در قبال فوتبال ایران به قدری رنگ و رو رفته است که دیگر نیازی به طول و تفصیل نیست؛ فقط مروری بر چند وقت اخیر خواهیم داشت. 

* محرومیت آل کثیری خوش خدمتی به عربستانی‌ها و از دست رفتن قهرمانی سرخپوشان

هرچند پرسپولیس اگر آل کثیر را در فینال داشت، شاید قهرمان می‌شد اما محرومیتی غیر منصفانه با شعار جذاب مقابله با نژادپرستی پرسپولیس را از داشتن بهترین مهاجمش محروم کرد. این در حالی بود که همه می‌دانستند آل کثیر آن شادی خاص پس از گل را بخاطر برادرزاده‌اش انجام داد؛ نه بی‌احترامی به چشم‌بادامی‌ها و قبل از حضور در پرسپولیس و  لیگ قهرمانان آسیا چنین شادی‌هایی انجام داده بود.محرومیت ۶ ماهه عیسی آل کثیر از فوتبال آن هم بخاطر شادی پس از گل، آنقدر سختگیرانه و حیرت انگیز بود که تمامی کارشناسان و اهالی این رشته آن را یک تصمیم سیاسی و غیر فوتبالی عنوان کردند. البته برخی مطلعین معتقد بودند چون پرسپولیس با شکست تیم ازبکستانی باید به مصاف النصر عربستانی در نیمه نهایی لیگ قهرمانان می رفت، چنین تصمیمی گرفته شد تا بهترین و خطرناک‌ترین مهاجم پرسپولیس با محرومیتی سنگین مواجه شود. البته این مرتبه خوش خدمتی AFC به کشور و فوتبال عربستانی حاصلی نداشت چون مهدی عبدی مهاجم جوان پرسپولیس توانست به خوبی در خط حمله بدرخشد و نماینده سعودی از گردونه رقابت‌ها حذف شد.

*سلب حق میزبانی تیم‌های ایرانی به سود عربستانی‌ها

باشگاه‌های ایرانی مد‌ت‌هاست  در لیگ قهرمانان آسیا به ناحق از میزبانی تیم‌های عربستانی محروم شده‌اند. باشگا‌‌ه‌های عربستانی با ادعاهای غیر واقعی مبنی بر نبود امنیت در کشورمان از سفر به ایران خودداری کردند‌؛ این در حالی است که خود شیخ سلمان رئیس و سایر مسئولان کنفدراسیون آسیا بارها در امنیت و آرامش کامل به ایران سفر کرده و می‌دانند که برگزاری مسابقه تیم‌های ایرانی و عربستانی در کشور ثالث فقط به سود فوتبال عربستان است. زیرا  قبل از انتشار ویروس کرونا تیم‌های عربستانی از مواجهه با ورزشگاه‌های پر از تماشاگر در ایران هراس داشتند؛ نه از نبود امنیت! با این حال AFC با تحمیل چنین تصمیم سیاست‌زده‌ای ضمن محرومیت تیم‌های ایرانی از بازی در ورزشگاه خانگی و داشتن تماشاگر، هزینه‌های سنگین میزبانی در کشور سوم را به فوتبال و باشگاه‌های ایرانی تحمیل کردند.

*نادیده گرفته شدن فوتبالیست‌های ایرانی در  ترین های آسیا 

کارشناسان فوتبال همواره از مراسم ترین‌های فوتبال آسیا انتقاد کرده‌ و می‌گویند در این مراسم هم شایسته‌ها جایزه نمی‌گیرند؛ بلکه جوایز بر اساس لابی‌گری کشورهای مختلف از جمله عربستان سعودی و امارات متحده تقسیم می شود. بارها حق فوتبالیست‌های ایرانی در این مراسم نادیده گرفته شده و با وجود شایستگی فراوان جایزه به آنها نرسیده است. شاخص ترین و ملموس ترین نمونه آن علیرضا بیرانوند است که با وجود درخشش و شایستگی فراوان جایزه بهترین بازیکن سال آسیا به او نرسید.

* لغو قرارداد حق پخش تلویزیونی و پرداخت نشدن مطالبات

یکی دیگر از نمونه‌های تبعیض آمیز و حیرت انگیز کنفدراسیون آسیا لغو قرارداد حق پخش تلویزیونی با ایران بود؛ آن هم به بهانه‌های واهی از جمله تحریم‌ها! این اقدام عجیب در حالی انجام شد که فیفا هم بارها تاکید کرده نباید در فوتبال ردی از سیاست دیده شود اما هم فیفا و هم AFC عملا در راه تحقق اهداف خاص سیاسی دشمنان ایران گام برمی‌دارند. آخرین نمونه این تلاش‌ها هم فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ بود که کنفدراسیون آسیا با جوسازی تلاش کرد صدا و سیما  جمهوری اسلامی ایران از پخش مسابقه پرسپولیس و اولسان کره جنوبی محروم کند. در واقع این تصمیم علیه مردم فوتبالدوست ایرانی گرفته شد و می‌خواستند هواداران فوتبال در ایران از تماشای بازی محروم شوند. صادر نشدن ویزای عوامل و مجری شبکه در جریان فینال لیگ قهرمانان که امروز برگزار شد، فقط نشان از رویه سیاست‌زده کنفدراسیون آسیا در قبال کشورمان دارد که هر بار و دوره ای، جلوه و نمودی دارد.

انتهای پیام/


لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=328639

ثبت نظر

-