دانشگاه‌های کشور تاکنون ۷۴۰۰ قرارداد با بخش صنعت داشته‌اند

  • کد خبر : 325827
  • 27 آذر 1399 - 13:43

وزیر علوم در آیین افتتاح مجازی نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری:

پنج‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ – ۱۳:۰۷

آیین تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر و فناوران برگزیده

تهران (پانا) – وزیر علوم تاکید کرد که دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی پیشرفت خوبی در زمینه تولید علم داشته‌اند و رویکرد خود را به سوی حمایت از پژوهشگران و محصولات فناورانه سوق داده‌اند به طوری که دانشگاه‌های کشور تاکنون ۷۴۰۰ قرارداد با بخش صنعت داشته‌اند که ارزش مالی آنها ۲,۱۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی در آیین افتتاحیه مشترک مجازی بیست و یکمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری و فن بازار و هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت که صبح امروز (پنج شنبه) همزمان با ششمین روز از هفته ملی پژوهش و فناوری با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل این معاونت برگزار شد، دکتر غلامی با اشاره به سیر تحول هفته پژوهش و فناوری از آغاز تاکنون اظهار کرد: در سال‌های ابتدایی برگزاری هفته پژوهش، در این هفته تنها معرفی و تقدیر از پژوهشگران انجام می‌شد ولی با توجه به نقش پژوهش در پیشرفت و توسعه، به سمت تأکید بیشتر بر نتایج پژوهش‌ها و محصولات فناورانه حاصل از آنها سوق پیدا کردیم و نام فناوری نیز به هفته پژوهش اضافه شد.

وزیر علوم با بیان اینکه اگر می‌خواهیم از بن‌بست اقتصاد نفتی خارج شویم باید در هر حوزه‌ای محصولات فناورانه ارائه دهیم، گفت: در این راستا محققان و پژوهشگران کشور در ابداع فناوری‌های جدید و پژوهش‌ها، توجه ویژه‌ای به کاربردی بودن آنها داشته‌اند ولی با این حال به ثمر نشستن این تحقیقات به حمایت جدی نیاز دارد، البته حمایت‌های اولیه از سوی دولت انجام می‌شود اما شرکت‌ها و استارتاپ‌ها برای توسعه مطلوب فعالیت‌شان باید به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آنها تکیه کنند.
وی با تاکید بر توجه به بازار در بخش تولید فناورانه گفت: شرکت‌ها و استارتاپ‌های داخلی باید علاوه بر بازار داخلی به فروش محصولات در بازارهای خارجی نیز بیندیشند.

غلامی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها علی‌رغم تمام محدودیت‌ها نقش ویژه‌ای در تولید علم دارند، اظهار کرد: شعار سال که توسط مقام معظم رهبری انتخاب می‌شود یکی از اهرم‌های حوزه تحقیقات به شمار می‌رود که وظیفه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را سنگین‌تر کرده است. در سال‌های اخیر وزارت علوم توجه ویژه‌ای به پژوهش‌های کاربردی و کاربردی کردن پژوهش‌ها داشته و دانشگاه‌ها نیز سعی کرده‌اند به این سو گام بردارند و این انتظاری است که جامعه از دانشگاه دارد.

وزیر علوم در ادامه گفت: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی پیشرفت خوبی در زمینه تولید علم داشته‌اند و رویکرد خود را به سوی حمایت از پژوهشگران و محصولات فناورانه سوق داده‌اند به طوری که دانشگاه‌های کشور تاکنون ۷۴۰۰ قرارداد با بخش صنعت داشته‌اند که ارزش مالی آنها ۲,۱۰۰ میلیارد تومان است و در این زمینه لازم است اساتید و پژوهشگران بیش از پیش تشویق شوند تا به سوی پژوهش‌های گسترده‌تر و کاربردی‌تر گام بردارند.

در پایان این آیین دکتر غلامی به همراه دکتر ستاری پس از افتتاح مجازی بیست و یکمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری وفن بازار و هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، از غرفه های نمادین نمایشگاه ایران ساخت در محوطه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بازدید کردند

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=325827

ثبت نظر

-