انتشار ۲ هزار مقاله، سهم دانشمندان ایرانی در مقابله با کرونا

  • کد خبر : 323808
  • 26 آذر 1399 - 8:18
انتشار ۲ هزار مقاله، سهم دانشمندان ایرانی در مقابله با کرونا

دکتر مصطفی معین روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش نیوز در مورد اینکه چرا با این همه تولید مقاله آثار محسوس در حوزه کرونا در کشور دیده نمی شود، اظهار داشت: بحران کرونا یک پدیده جدید و پیچیده است و هنوز مجهولات و ابهامات زیادی دارد و زمان طولانی تری نیاز است تا اثرات پژوهش های محققان در زمینه های دارودرمانی اختصاصی و نیز ساخت واکسن های موثر، قابل لمس باشد.
وی ادامه داد: زمان طولانی تری نیاز است تا با اتکا به تولیدات علمی بتوان راهکارهای جدیدی برای  پیشگیری، درمان دارویی، کنترل و مهار این بیماری ارائه کرد.

معین گفت: با اتکا به توان و ظرفیت محققان در حوزه هایی مانند لوازم و تجهیزات، کیت تشخیصی و مواد ضدعفونی کننده به دستاوردهای خوبی دست یافته ایم. 

اختصاص حدود ۳ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی به تحقیقات علمی 

وی افزود: حدود ۳ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به تحقیقات علمی اختصاص می یابد. علاوه بر اینکه توزیع این مقدار بسیار کم و ناعادلانه است، مبالغی از همین مقدار نیز توسط دستگاه های اجرایی در ردیف های جاری هزینه می شود.

رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: با همین بودجه اندک و قطره چکانی، کارهای علمی بسیار خوبی در کشور انجام شده که این موضوع نشان دهنده استعداد و جدیت دانشمندان جوان و استادان و دانشجویان ایرانی است.

وی افزود: هرچند ما به لحاظ بودجه تحقیقاتی مانند کشورهای پیشرفته نیستیم اما از نظر تولیدات علمی در ردیف ۱۴ کشور برتر دنیا قرار داریم.

دستگاه های اجرایی نیازهای خود را به دانشگاه ها سفارش دهند

معین بر لزوم ارتباط بیشتر دانشگاه با کمیسیون های تخصصی دولت و مجلس تاکید کرد و گفت: دستگاه های اجرایی باید موظف باشند نیازهای خود را به دانشگاه ها اعلام و به آنها سفارش پروژه دهند.

رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در این حالت کشور به خودکفایی می رسد و خود را از وابستگی به دلارهای نفتی، واردات، مونتاژ ماشین و لوازم مصرفی رها می کند.

وی ادامه داد: دستگاه های دولتی ما به پژوهش و مطالعات علمی و نتایج آن احساس نیاز نمی کنند.

معین توضیح داد: تا زمانی که ساختار اقتصادی ما یک اقتصاد نفتی، دلالی و مصرفی است، این وضعیت ادامه دارد. نفتی که ثروت خدادادی است و مربوط به نسل های بعدی هم هست به صورت بی رویه استخراج و صادر و درآمد حاصل از آن هم، صرف محصولات مصرفی می شود.

رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: این کار علاوه بر اینکه زمینه توسعه را فراهم نمی کند، سبب وابستگی بیشتر به سلطه گران جهانی می شود.

وی افزود: با این نگاه، تحریم یک رحمت و نعمت الهی است، به شرطی که ما قدرش را بدانیم، بطور خاص اقشار محروم و زیر خط فقر را زیر پوشش حمایتی قرار دهیم و همچنین نگاه مان را از چاه نفتی به سمت پژوهش و تحقیق تغییر جهت دهیم. 

بیشترین رشد کیفی مقالات در دنیا به محققان ایرانی اختصاص دارد 
معین بیان داشت: بیشترین رشد کیفی مقالات از نظر استناد به آنها در دنیا به محققان ایرانی اختصاص دارد و ضعف های این حوزه تا حد قابل توجهی برطرف شده است.

رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: کمیت مقالات محققان ایرانی در دو دهه گذشته افزایش چشمگیری یافته و کیفیت آنها که در حد متوسط بوده اکنون روند روبه رشدی را طی می کند.
وی بیان داشت: به ظرفیت های  موجود در دانشگاه ها مانند نیروهای متخصص باید بهای بیشتری داده شود. سرمایه انسانی بزرگترین مزیت نسبی ایران است، می دانید که هنوز هم ایران در رتبه های بالای مهاجرت نخبگان علمی جوان و نیز مدیران موفق قرار دارد که خسارت غیرقابل جبرانی از نظر فرهنگی، منزلتی و اقتصادی برای کشور خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=323808

برچسب ها

ثبت نظر

-