سقوط بورس و خروج تاریخی پول های‌ حقیقی

  • کد خبر : 321833
  • 24 آذر 1399 - 19:23
سقوط بورس و خروج تاریخی پول های‌ حقیقی

 

 

به گزارش نیوز، در معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل بورس، باز هم ریزش کرد و به کانال ۱٫۴ میلیونی منتقل شد.

شاخص کل ۳۱ هزار واحد پایین آمد و به سطح یک میلیون و ۴۸۴ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز به ۴۵۱ هزار و ۹۲۱ واحد کاهش یافت.

شروع روند صعودی رمزارز کامپوند COMP + تحلیل تکنیکال | مجله فارکس

شروع صعودی

در پیشگشایش معاملات امروز بورس، ۲۱۰ نماد معادل ۳۰ درصد بازار صف خرید و ۱۵۳ نماد معادل ۲۲ درصد صف فروش داشتند.

بیشترین صف خرید به شرکت‌های پتروشیمی بوعلی (بوعلی)، مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن (وکبهمن) و بانک پارسیان (وپارس) تعلق داشت و شرکت درخشان (پدرخش)، بانک سینا (وسینا) و شرکت ایران دارو (دیران) بیشترین صف فروش را داشتند.

در نیم ساعت ابتدایی شاخص کل ۲ هزار واحد بالا آمد اما پس از آن روندی نزولی پیدا کرد.

سقوط شاخص به کانال پایین‌تر

در پایان معاملات امروز، شاخص کل ۳۱ هزار و ۶۳۲ واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و ۴۸۴ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۴ هزار و۳۳۱ واحد افت کرد و به رقم ۴۵۱ هزار و ۹۲۱ واحد رسید و شاخص کل فرابورس با افت ۲۷۴ واحدی در رقم ۱۹ هزار و ۴۹۳ واحد ایستاد.

سقوط ۷۰ درصدی

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۱۲۳ نماد رشد قیمت داشتند که ۸۰ نماد بورسی و ۴۳ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۳۲۴ نماد کاهش قیمت داشتند که ۲۳۷ نماد بورسی و ۸۷ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۲۶ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۷۰ درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

در معاملات امروز همانند روز گذشته، شرکت ملی صنایع مس ایران (با نماد معاملاتی فملی) بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس تهران داشت و به تنهایی شاخص بورس را ۳ هزار و ۳۲۶ واحد پایین کشید.

پس از فملی، فولاد (فولاد مبارکه)، فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) و شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بیشترین تاثیر را بر افت  شاخص بورس  داشتند و همگی در مجموع شاخص کل را ۱۰ هزار و ۲۵۶ واحد پایین کشیدند.

خروج پول حقیقی

رشد ارزش معاملات خرد

در معاملات امروز بورس پایتخت، ارزش معاملات کل بازار با افت ۱٫۶ درصدی به رقم ۲۱ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان رسید، اما ارزش معاملات خرد بورس ۳ درصد رشد کرد و به رقم ۱۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید.

خروج پول حقیقی

خروج پول حقیقی

بورس در روز دوشنبه شاهد  هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بود. بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، وتجارت (بانک تجارت)، خودرو (ایران خودرو) و خساپا (سایپا) اختصاص داشت.

امروز در سمت تقاضا، ۸۱ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۹ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، ۹۰ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۰ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

رشد ۲۷۵ درصدی عرضه‌های بازار

در پایان معاملات روز ‌دوشنبه ارزش صف‌های خرید نسبت به دیروز ۳۲ درصد کاهش یافت و هزار و ۴۰۴ میلیارد تومان شد و ارزش صف‌های فروش به رقم ۲ هزار و ۹۷ میلیارد تومان افزایش یافت که نسبت به روز معاملاتی قبل ۲۷۵ درصد بیشتر شده است.

امروز پس از ۱۳ روز متوالی، ارزش عرضه‌های بازار از تقاضا‌ها بیشتر شد. رقم مازاد عرضه امروز ۶۹۳ میلیارد تومان بود.

آمار معاملات 24 آذر

عرضه و تقاضای بورس

در پایان معاملات امروز، شرکت پتروشیمی بوعلی با صف‌ خرید ۵۴۳ میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت.

پس از بوعلی، وکبهمن (مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن) و چخزر (صنایع چوب کاسپین خزر) بیشترین صف خرید را داشتند.

 بیشترین صف فروش به نماد شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۷ هزار و ۶۹۳ میلیارد تومانی داشت. پس از شپنا، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و خساپا (سایپا) بیشترین صف فروش را داشتند.

بانکی ها در صدر جدول معاملات

در معاملات روز دوشنبه بانک پارسیان (با نماد معاملاتی وپارس) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات سهام بانک پارسیان ۸۳۳ میلیارد تومان بود.

پس از وپارس، بانک تجارت بیشترین ارزش معاملات را داشت و ایران خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، شستا و فولاد مبارکه در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز، بانک تجارت با تعداد ۱ میلیارد و ۹۴۱ میلیون و ۸۳۸ هزار و ۱۲۴ سهم در صدر قرار گرفته است.

بانک پارسیان در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به ایران خودرو تعلق داشت. سایپا و بانک صادرات نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

خروج پول حقیقی

شبهه درباره عملیات بازارگردانی

در سه روز اخیر سهم‌های پرتقاضا با عرضه سنگین حقوقی‌ها مواجه شده است. در روز شنبه فولادی‌ها صف خرید داشتند، یکشنبه پالایشی‌ها و در روز دوشنبه نمادهای بانکی با صف خرید و سپس عرضه چشمگیر حقوقی‌ها روبه‌رو بودند.

تکرار این اتفاق در سومین روز پیاپی، شائبه نوسان‌گیری از جانب بازارگردانان را ایجاد کرده است.

در سه روز ابتدایی این هفته، مجموع فروش حقوقی‌ها در ۱۵ شرکت بیش از ۸۰ میلیارد تومان بوده است که در ۱۰ شرکت مجموع فروش حقوقی بیش از خریدها بوده است.

در چنین شرایطی عده‌ای از فعالان بازار معتقدند که نهادهای بازارگردان به نوسان‌گیری روی آورده‌اند و عامل اصلی سقوط شاخص‌های بازار سهام هستند.

 

با اخبار نیوز همراه باشید…

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=321833

ثبت نظر

-