دانشگاه علوم پزشکی ایران رتبه دوم سرانه مقالات را کسب کرد

  • کد خبر : 321710
  • 24 آذر 1399 - 17:47
دانشگاه علوم پزشکی ایران رتبه دوم سرانه مقالات را کسب کرد

سید عباس متولیان؛ به مناسبت فرارسیدن بیست و پنجم آذر ۱۳۹۹؛ روز پژوهش و فناوری گفت: بر اساس سامانه علم سنجی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، دانشگاه علوم پزشکی ایران با انتشار دو هزار و ۵۰۰ مقاله در سال ۲۰۱۹ برای چهارمین سال متوالی رتبه سوم کشوری را بعد از دانشگاه های علوم پزشکی تهران ( با پنج هزار و ۳۰۰ مقاله) و شهید بهشتی (سه هزار و ۵۰۰ مقاله) از نظر تعداد مقالات منتشر شده در سامانه اسکوپوس داشته است.

شاخص سرانه مقالات از تقسیم تعداد مقالات منتشر شده در یک سال به تعداد کل اعضای هیات علمی به دست می آید.

به گزارش دوشنبه دانشگاه علوم پزشکی ایران متولیان با بیان اینکه سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال ۲۰۱۹ کمتر از ۲ هزار مقاله منتشر کرده اند، افزود: از نظر کیفیت مقالات، با توجه به ادغام دانشگاه که باعث شد به مدت حدود سه سال مقالات با وابستگی سازمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران منتشر نشوند، شاخص-اچ یا هیرش (H-index)  کلی شاخص مناسبی نیست و شاخص اچ، پنج سال اخیر (H۵-index) شاخص قابل قبول تری است.
وی گفت: این شاخص در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی ایران ۷۷ است یعنی در ۵ سال گذشته حداقل ۷۷ مقاله از نویسندگان دانشگاه علوم پزشکی ایران منتشر شده که نویسندگان سایر مقالات از سراسر دنیا به هر کدام از آنها حداقل ۷۷ بار استناد کرده اند.
وی با بیان اینکه این استنادات بالا، نشانه کیفیت مقالات منتشر شده دانشگاه است، افزود: از نظر این شاخص نیز دانشگاه علوم پزشکی ایران رتبه سوم کشوری را بعد از دانشگاه های علوم پزشکی تهران (H۵-index=۱۰۴) و مشهد (h۵-index=۸۰) دارد و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (h۵-index=۷۴) در رتبه چهارم قرار دارد.
متولیان اظهار کرد: شاخص دیگری که فعالیت نسبی اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی را در حوزه پژوهش نشان می دهد، شاخص سرانه مقالات اعضای هیات علمی است. این شاخص از تقسیم تعداد مقالات منتشر شده در یک سال (۲۰۱۹) به تعداد کل اعضای هیئت علمی به دست می آید.
وی افزود: این شاخص در دانشگاه علوم پزشکی ایران ۲.۵۵ است که بعد از دانشگاه علوم پزشکی تهران (۲.۸۷) رتبه دوم کشوری را دارد و دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی (۲.۵۳) و بقیه الله (۲.۳۷) در رتبه های بعدی قرار دارند.
وی افزود: مانند سال های گذشته، به صورت نمادین از اساتید و دانشجویانی که نقش برجسته تری در این موفقیت ها داشته اند در جشن بزرگداشت پژوهش و فناوری دانشگاه تقدیر و تشکر خواهد شد.

او توضیح داد: شاخص های انتخاب برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه در سال ۱۳۹۹ در جلسه کمیته انتخاب برگزیدگان پژوهش و فناوری به تصویب رسیده که در اغلب موارد شبیه سال گذشته است به جز اینکه محور پژوهش و فناوری مربوط به کووید۱۹ نیز به آنها اضافه شده است. این شاخص ها بیش از سال های گذشته به کیفیت مقالات توجه دارد، به عنوان مثال شاخص انتخاب پژوهشگر برگزیده عبارت است از: “پژوهشگری که در سال ۲۰۱۹ بیشترین تعداد مقالات در مجلات Q۱ را به عنوان نویسنده اول یا مسئول با وابستگی سازمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران” داشته است. عینا همین شاخص در مورد پژوهشگری که سن ۳۵ سال یا کمتر داشته باشد شاخص انتخاب پژوهشگر جوان برگزیده است.
متولیان با بیان اینکه در سال گذشته در حوزه فناوری پیشرفت های قابل توجهی در توسعه فیزیکی داشته ایم. فضاهای اختصاص یافته به بخش فناوری چند ۱۰ برابر افزایش یافته است، ادامه داد:  پروژه افرا یا مرکز آزمایشگاهی و کارگاهی پروژه ای است که درحال ساخت با سازه کانتینر می باشد و به مساحت ۱۳۵۰ مترمربع در دانشگاه در حال احداث است. پروژه دیگر “کافه ایده” است که در محل ساختمان کتابخانه مرکزی در تراس ۱۳۰۰ متری طبقه اول با سازه سبک ساخته خواهد شد و محلی برای فضای کاری مشترک، کلاس، کافی شاپ و فضاهای استارت آپی است.

وی افزود: این دو پروژه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال اقدام هستند. پردیس مشکین دشت پارک فناوری دانشگاه و همچنین ساختمان شقایق که برای استقرار شرکت های وابسته به مرکز رشد و پارک فناوری دانشگاه در نظر گرفته شده اند، در حال آماده سازی نهایی هستند و آمادگی پذیرش شرکت های داوطلب استقرار از داخل و خارج از دانشگاه را دارند.
 رییس پارک علم وفناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان ابراز امیدواری کرد با این گسترش امکانات و فضای فیزیکی و حمایت کامل ریاست و اعضای هیئت رئیسه محترم دانشگاه به زودی شاهد جهش هایی در دستاوردهای حوزه فناوری دانشگاه باشیم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=321710

برچسب ها

ثبت نظر

-