آیا پسماندهای پزشکی ناشی از کرونا نیاز به دفع خاص دارند؟

  • کد خبر : 321476
  • 24 آذر 1399 - 14:21
آیا پسماندهای پزشکی ناشی از کرونا نیاز به دفع خاص دارند؟

معاونت تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد: پسماندهای تولید شده هنگام مراقبت از بیماران کرونا، بیشتر مربوط به وسایل حفاظت فردی هستند و می توانند آنها را  اتوکلاو کرده یا بسوزانند.

براساس این گزارش، پسماندهایی که پس از پالایش زباله ها باقی می مانند یا باقیمانده های حاصل از پالایش، باید در زمین دفن شوند و این کار نیاز به اقدامات خاص و جداگانه ای در مورد ویروس کرونا ندارد.

در این گزارش تاکید شده است: موضوع مهم این است که بیمارستان ها به کانیوزن مربوط به مدیریت پسماند در مورد اتاق هایی که احتمال مواجهه با ویروس کرونا وجود دارد اطلاع رسانی کنند تا آنها اقدامات لازم برای پیشگیری از مواجهه را انجام دهند.  
معاونت تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: براساس شواهد، پسماندهای پزشکی تولید شده در مراکز مربوط به درمان بیماران ویروس کرونا با سایر پسماندهای عفونی پزشکی تفاوتی نداشته و طبق قوانین و مقررات مربوط به دفع پسماندهای پزشکی مدیریت می شوند.

طبق این گزارش، حفاظت از کانیوزن شاغل در بخش مدیریت و دفع پسماندها بسیار مهم است، آن‌ها باید وسایل حفاظت فردی مناسب مانند دستکش های مقاوم در برابر پاره شدن، ماسک و وسایل حفاظت چشم و صورت را داشته و دستورالعمل‌های بهداشت و ایمنی شغلی برای پیشگیری از مواجهه را رعایت کنند.

به گزارش نیوز، در شرایط کرونایی، تمامی زباله‌های عفونی و پسماندهای عادی بیمارستانی به صورت پسماند عفونی بیمارستانی دفن می‌شوند اما وضعیت پسماند در بخش خانگی این گونه نیست و برخی افراد در مورد این زباله ها سهل انگاری می کنند و البته خانواده هایی که بیماران کرونایی دارند باید در دفع این زباله ها به صورت بهداشتی اهتمام داشته باشند.

مردم باید ماسک، دستکش ها و سایر اقلام استفاده شده را در پلاستیک های جداگانه، گره زده و آن را در مخازن زباله بیندازند و با این اقدام کمک بزرگی به کادر بهداشت و درمان شهر و حفظ سلامت جامعه کنند.

پژوهشگران کرونا را دارای  ابعاد ناشناخته ای می دانند و در حالی که هنوز رفتار های این ویروس شناخته شده نیست باید در مورد پسماندهای بیمارستاین و خانگی دقت نظر و توجه بیشتری داشت تا بعدا موجب پشیمانی نشود و این در حالی است که اکنون دیگر نمی توان هیچ پسماندی را عادی تلقی کرد و باید همه پسماندها را کرونایی و خطرناک بدانیم و برای دفع بهداشتی آن ها با رعایت پروتکل ها چاره اندیشی شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=321476

برچسب ها

ثبت نظر

-