حمله خرس ها به قلعه غول های بورس

  • کد خبر : 320068
  • 23 آذر 1399 - 16:48
حمله خرس ها به قلعه غول های بورس

به گزارش نیوز، در معاملات دومین روز هفته بازار سهام، شاخص کل بورس، نزولی شد و به سطح یک میلیون و 515 هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز به 456 هزار و 31 واحد کاهش یافت.

در پیش گشایش معاملات امروز بورس، 98 نماد معادل 32 درصد بازار صف خرید و 47 نماد معادل 13 درصد صف فروش داشتند. بیشترین صف خرید به شرکت‌های پتروشیمی بوعلی (بوعلی)، مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن (وکبهمن) و صنایع چوب کاسپین خزر (چخزر) تعلق داشت و پست بانک (وپست)، شرکت دارویی برکت (برکت) و شرکت سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی (وسخراج) بیشترین صف فروش را داشتند.

نزول شاخص در روز پر افت و خیز

با شروع معاملات امروز، شاخص کل روندی نزولی پیدا کرد و در 30 دقیقه ابتدایی شاخص بیش از 17 هزار واحد پایین آمد و به سطح یک میلیون و 510 هزار واحد رسید. پس از آن شاخص 4 هزار واحد بالا آمد و سپس نزولی شد و در ساعت 11 تا سطح یک میلیون و 512 هزار واحد پایین رفت. پس از آن دوباره تغییر روند داد و 4 هزار واحد رشد کرد اما در نیم ساعت پایانی برای پنجمین بار تغییر جهت داد و به رقم یک میلیون و 515 هزار و 751 واحد نزول کرد تا نسبت به روز گذشته 11 هزار و 700 واحد افت کرده باشد.

شاخص کل هم‌وزن نیز 820 واحد افت کرد و به رقم 456 هزار و 310 واحد رسید. اما شاخص کل فرابورس اندکی رشد کرد و با افزایش 3 واحدی به 19 هزار و 768 واحد رسید.

آمار معاملات 23 آذر

ریزش 53 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 200 نماد رشد قیمت داشتند که 138 نماد بورسی و 62 نماد فرابورسی بودند. همچنین 250 نماد کاهش قیمت داشتند که 184 نماد بورسی و 66 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 42 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 53 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

در معاملات امروز شرکت ملی صنایع مس ایران (با نماد معاملاتی فملی) بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل  بورس تهران  داشت و به تنهایی شاخص بورس را 3 هزار و 271 واحد پایین کشید. پس از فملی، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و ایران خودرو (با نماد معاملاتی خودرو) بیشترین تاثیر را بر افت   شاخص بورس    داشتند. 

تداوم افت ارزش معاملات

در معاملات امروز بورس پایتخت، برای دومین روز متوالی ارزش معاملات کل بازار سهام و ارزش معاملات خرد کاهش یافتند. ارزش معاملات کل بازار با افت 9.5 درصدی به رقم 21 هزار و 494 میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات خرد بورس نیز 13.7 درصد کاهش یافت و به رقم 18 هزار و 171 میلیارد تومان رسید.

خروج پول های‌ حقیقی

بورس در روز یکشنبه شاهد خروج 89 میلیارد تومان پول‌ حقیقی بود. بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای پالایش (صندوق پالایش یکم)، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و خودرو (ایران خودرو) اختصاص داشت.

امروز در سمت تقاضا، 87 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 13 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 88 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 12 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

رشد 61 درصدی صف فروش

در پایان معاملات روز ‌یکشنبه ارزش صف‌های خرید نسبت به دیروز 5.8 درصد افزایش یافت و 2 هزار و 87 میلیارد تومان شد و ارزش صف‌های فروش به رقم 559 میلیارد تومان افزایش یافت که نسبت به روز معاملاتی قبل 61 درصد بیشتر شده است.

امروز ارزش تقاضای بازار از عرضه‌ها بیشتر بود اما رقم مازاد تقاضا نسبت به روز شنبه 6 درصد کاهش یافت و به رقم هزار و 528 میلیارد تومان رسید.  

عرضه و تقاضای بورس

در پایان معاملات یکشنبه، شرکت پتروشیمی بوعلی با صف‌ خرید 610 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از بوعلی، وپارس (بانک پارسیان) و وکبهمن (مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن) بیشترین صف خرید را داشتند و بیشترین صف فروش به نمادهای انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی)، وسینا (بانک سینا) و پدرخش (شرکت درخشان ایران) تعلق داشت. 

شپنا در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز یکشنبه شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات سهام شپنا 677 میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، ایران خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و شستا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، فولاد مبارکه و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

ایران خودرو صدرنشین جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، ایران خودرو با تعداد 1 میلیارد و 312 میلیون و 21 هزار و 282 سهم در صدر قرار گرفته است. سایپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک تجارت تعلق داشت. بانک صادرات و شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

آمار معاملات 23 آذر

گزارش اکوایران از بورس امروز را ببینید: 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=320068

ثبت نظر

-