راه هایی برای مشخص شدن روغن پالم،این روغن برای شما خطرناک است!

  • کد خبر : 31981
  • 14 مرداد 1400 - 14:45
راه هایی برای مشخص شدن روغن پالم،این روغن برای شما خطرناک است!

نیوز: روغن پالم یا نخل نوعی روغن گیاهی است که از مغز میوه نخل روغنی گرفته می‌شود.روغن پالم در جهان پرمصرف ترین روغن است و بدن را دچار مرض های بسیاری از جمله بیماری های قلبی عروقی می کند.این روغن که از روغن های مضر برای سلامتی بدن است موجب افزایش سطح کلسترول و افزایش چربی می شود و اسید های چرب با ضریب اشباع بالا در این روغن باعث می شود که فرد در طولانی مدت دچار ایجاد رسوب و گرفتگی در عروق و رگ ها شود.

مقدار اسید چرب جمع شده در روغن های پالم در حد ۵۰ درصد است و این در شرایطی است که روغن های مورد استفاده در برنامه غذایی افراد باید حداقل زیر ۲ درصد باشد.

راه هایی برای مشخص شدن روغن پالم

یکی از روش های تشخیص روغن پالم می توان به قیمت آن ها اشاره کرد که نسبت به سایر روغن های کنجد، ذرت، سویا و آفتابگردان ارزانتر است. ولی همیشه نمی توان فقط قیمت را اساس و پایه تفکیک روغن های پالم دار از روغن های بدون پالم دانست.

یکی دیگر از نگرانی های مصرف کنندگان در خصوص تشخیص کیفیت روغن های سرخ کردنی است. روغن های سرخ کردنی پایداری و مقاومت بیشتری نسبت به روغن های مایع دارد و برای فرایند های پخت و پز استفاده می شود.

به منظور بالا رفتن مقاومت روغن های گیاهی درمقابل حرارت های بالا ومناسب کردن آن ها به عنوان روغن سرخ کردنی، امکان دارد از مخلوط روغن ها با محتوای پایین اسید های چرب غیراشباع یا چندغیراشباعی استفاده یا روغن ها به طور جزئی هیدروژنه شود.

راه دیگر آن، مخلوط کردن آن با روغن پالم یا روغن های حیوانی است. لازم به ذکر است، به منظور آگاهی مصرف کننده، ذکر اجزای تشکیل دهنده روغن سرخ کردنی روی برچسب آن ضروری است.

تشخیص میزان پالم

به منظور تشخیص میزان پالم در برخی از روغن های خوراکی می توان کمی از آن روغن را به داخل یک لیوان شیشه ای می ریزیم و آن را به مدت چند ساعت داخل یخچال با دمای کمتر از ده درجه سانتی گراد می گذاریم بخش جامد ته نشین شده در کف بطری یا کدورت ایجاد شده در روغن می تواند بیانگر وجود روغن هیدروژنه یا روغن پالم در روغن سرخ کردنی باشد.

بسیاری از کارخانجات روغن برای اینکه تشخیص روغن پالم برای خریدار مشخص نشود آن را داخل بطری های مات قرار می دهند تا پالم بودن روغن آن مشخص نشود در این موارد لازم است ظرف روغن را ابتدا به خوبی تکان دهید و سپس بخشی از محتویات آن به لیوان یا ظرف شیشه ای انتقال داده و در داخل یخچال قرار داده شود.

موارد ذکر شده بعضی از روش های اولیه تشخیص کیفیت روغن برای مصرف کننده بود، اما این روش ها بسیار ساده و ابتدایی و برای احتیاط اولیه مصرف کننده مناسب است در شرایطی که تشخیص کیفیت و تقلبات در روغن ها و چربی ها به آزمون های پیشرفته و دستگاهی نیاز دارد.

کارخانجات ساخت شیر انواع افزودنی ها و مواد شیمیایی را به این محصول و دیگر محصولات لبنی اضافه می کنند که از جمله این مواد افزودنی میتوان به آب، نشاسته، پارافین، انواع روغن های حیوانی اشاره کرد که با آزمایش هایی ساده و در عین حال دقیق می توان به وجود آن ها پی برد.

>>>بیشتر بخوانید:

۱۲ خاصیت شگفت انگیز روغن آرگان

ماده روغنی به نام واناس پاتی

این ماده شبیه به روغن پالم هست و برای تشخیص آن در شیر تنها کافی هست در محیط آزمایشگاهی و با رعایت کردن تمام موارد احتیاطی حدود ۳ میلی لیتر شیر را در لوله آزمایش ریخته و به همان میزان اسید هیدروکلریک به آن اضافه کنید. اگر پس از ۵۵ دقیقه رنگ محلول قرمز شد نشان دهنده وجود Vanaspatii در شیر هست.

روغن نخل

انواع روغن پالم

انواع روغن های پالم از قسمت گوشتی میوه پالم استخراج شده و پس از پالایش (خنثی سازی، رنگبری و بوگیری) به مصرف خوراک انسان (تولید روغن های خانوار، مارگارین، قنادی، روغن مخصوص سرخ کردنی) یا تهیه خوراک دام و طیور و در صابون سازی به عنوان مصرف غیر خوراکی کاربرد دارد.

روغن‌پالم چگونه تولید می شود؟

روغن‌پالم یا نخل یک چربی جمع شده است که از برش های داخل نوعی میوه که از درختی به نام Elaeis guineensis چیده می شوند، استخراج می شود.

روغن خام پالم پس از تصفیه فیزیکی روغن به روغن تصفیه شده ای که به رنگ زرد طلایی است تبدیل شده و برای اکثریت مصارف مورد استفاده قرار می گیرد.

چگونه از مصرف روغن نخل جلوگیری کنیم؟

قبل از خرید، برچسب مواد تشکیل دهنده محصولاتی که قصد خرید آن ها را دارید به دقت مطالعه نمایید. با این حال، وقتی که موضوع اقلام غیر خوراکی مانند لوازم آرایشی و محصولات پاک کننده مطرح می شود، امکان دارد به اندکی پژوهش بیشتر نیاز داشته باشید. با اندکی جستجو در اینترنت می توانید جایگزین های فاقد روغن نخل را انتخاب کنید.

عادات پخت و پز خود را تغییر بدهید. از مواد غذایی تازه استفاده کنید و از غذا های فرآوری شده جلوگیری کنید.

از روغن های گیاهی سالم مانند کنجد، زیتون، آفتابگردان، نارگیل و …. استفاده نماید.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=31981

ثبت نظر

-