پای پل کمالوند به بازرسی باز شد/ همه‌چیز در مورد روند تکمیل پروژه

  • کد خبر : 319052
  • 23 آذر 1399 - 2:58
پای پل کمالوند به بازرسی باز شد/ همه‌چیز در مورد روند تکمیل پروژه

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: پس از ماجرای ریزش پل آیت‌الله کمالوند خرم‌آباد تنها یک ماه بعد از افتتاح نخستین دستگاهی که به موضوع ورود کرد اداره کل بازرسی استان لرستان بود که با محوریت جلوگیری از تضییع حقوق بیت‌المال و نظارت بر حسن جریان امور وارد عمل شد.

اداره کل بازرسی لرستان که به یُمن حضور مدیر جدیدش در صحنه‌های مختلف طی ماه‌های اخیر ورودهای مؤثری داشته است حالا تمام‌قد پیگیر موضوع بازسازی پل آیت‌الله کمالوند شده است و به نظر می‌رسد با سرکشی مستمر این پروژه به‌زودی در مسیر تکمیل قرار گیرد.

ورود سازمان بازرسی به ماجرای پل آیت الله کمالوند

برای گفتگو با سعید رازانی راهی اداره کل بازرسی لرستان می‌شویم، دستگاهی که پیش از حضور حجت‌الاسلام درویشیان در مسند ریاست عالی این سازمان حضورش در رسانه‌ها کمرنگ‌تر بود و حالا با رویکرد جدید در سطوح مختلف می‌توان ارتباط‌گیری رسانه‌ای راحت‌تری برای پیگیری موضوعات مختلف با این نهاد داشت.

وارد اداره کل بازرسی لرستان می‌شویم، دستگاهی که شاید طی سال‌های فعالیت رسانه‌ای کمتر برای تولید محتوای خبری به آن سر زده باشم. سعید رازانی برای بررسی روند فعالیت دستگاه‌های متولی در ترمیم پل آیت‌الله کمالوند به محل پروژه رفته است و باید منتظر بمانیم تا بتوانیم مصاحبه‌مان را انجام دهیم.

مسئول دفترش می‌گوید که تقریباً روزانه بازدید این پروژه به خاطر حساسیت افکار عمومی در دستور کار مدیرکل بازرسی است و تصاویر بازدید شبانه شب قبل را نشانمان می‌دهد.

بعد از نیم ساعت انتظار و برگشتن مدیرکل بازرسی از محل پروژه، فضا برای گفتگو با سعید رازانی فراهم می‌شود. رازانی جزئیات پروژه را کامل تشریح و به ابعاد مختلف آن اشاره می‌کند.

چرا پل آیت الله کمالوند ریزش کرد؟

وی با یادآوری اینکه هر پل در ورودی و خروجی «دستک» هایی دارد که باید اجرای شوند، می‌گوید: سه «دستک» پل آیت‌الله کمالوند اجراشده اما چهارمی باقی‌مانده است.

رازانی دلایل ریزش پل را مورداشاره قرار داده و ادامه می‌دهد: در محل «دستک» آخری که باقی‌مانده، خاک ریخته شده اما در بارندگی خاک آن شسته شده و ریزش پیداکرده است.

مدیرکل بازرسی لرستان با تأکید بر اینکه این «دستک» باید درست شود و بعد پشت آن خاک ریخته شود و سپس روی آن را سنگ چینی کنند، می‌گوید: اخیراً نیز به دلیل نبود همین «دستک» خاک‌ها بعد از بارش باران شسته شده و زیر آسفالت خالی‌شده است.

رازانی با تأکید بر اینکه دستور داده‌ایم این پل مسدود شود تا ضمن جلوگیری از تردد غیر ایمن، کار درست انجام شود، ادامه می‌دهیم: اعلام کرده‌ایم با صبر و حوصله یک کار کم نقص و حسابی تحویل مردم داده شود.

پیگیری رفع نواقص پروژه

وی پیرامون چرایی افتتاح زودهنگام پروژه و عدم رفع نقص آن بیان می‌کند: بهتر بود که آخرین «دستک» و دیواره این پل انجام می‌شد، پشت آن پر می‌شد زیر آسفالت هم سنگ چینی انجام می‌شد و بعد پل را افتتاح می‌کردند.

به‌طور مستمر به دنبال این هستم که کار با سرعت و دقت عملیاتی شود و مردم زودتر بتوانند از این پل استفاده کنند مدیرکل بازرسی لرستان با تأکید بر اینکه به‌طور مستمر به دنبال این هستم که کار با سرعت و دقت عملیاتی شود و مردم زودتر بتوانند از این پل استفاده کنند، به مردم اطمینان می‌دهد که در این زمینه حداکثر تلاش را انجام می‌دهند.

رازانی در رابطه با دیگر بخش‌های این پروژه می‌گوید: برای اطمینان خاطر گفته‌ام که بخشی از آسفالت این پل را دوباره تعویض کنند و برای اینکه خیالمان راحت و محکم‌کاری شود گفته‌ایم که آسفالت پل را بردارند و دوباره آسفالت باکیفیت استفاده شود.

تلاش برای رفع مشکل آب‌های سطحی

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم که دیگر در آینده برای مردم مشکلی ایجاد نشود، اضافه می‌کند: به من گفتند که بگذاریم تردد روی پل انجام شود، اما نظر من این بود که بسته شود و تا جایی که امکان دارد کار را به نحو مطلوب و با ایمنی کامل جلو ببریم.

مدیرکل بازرسی لرستان یادآوری می‌کند: به دلیل اینکه پل ساخته‌شده، تلاش می‌کنیم روی قسمتی که باقی‌مانده کار اصولی انجام شود.

رازانی معتقد است که باید در پروژه فکر آب‌های سطحی را هم کنیم، می‌گوید: آب با سرعت به‌طرف این پل سرازیر می‌شود و در این صورت پل دچار آب شستگی می‌شود، در این راستا با مهندسین، مشاور و پیمانکار پروژه در حال بررسی هستیم که محل‌هایی برای دفع آب‌های سطحی روی پل در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه الآن نیروها در صبح و بعدازظهر در حال کار بر روی این پروژه هستند، ادامه می‌دهد: حداکثر تلاش خود را می‌کنیم که در کمترین زمان ممکن این اشکالات پل برطرف شوند.

سرعت و کیفیت در تکمیل پروژه

مدیرکل بازرسی لرستان با تأکید بر اینکه کار بتن‌ریزی و خشک شدن قالب‌ها زمان می‌برد، می‌گوید: ما حداکثر فشار را بر روی پرسنل و نیروها می‌آوریم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسیم.

ما حداکثر فشار را بر روی پرسنل و نیروها می‌آوریم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسیم رازانی، یادآور می‌شود: از صفر تا ۱۰۰ پروژه و در هنگامی‌که پل احداث و بهره‌برداری شده من نبوده‌ام، اما الآن که دچار مشکل شده، گفته‌ایم که کار محکم‌کاری شود و سرعت و کیفیت در ادامه این پروژه مدنظر قرار بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه گفته‌ایم که یک جدول و کانال بتنی قوی در اطراف پل برای کنترل سیلاب‌ها احداث شود، ادامه می‌دهد: امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن اشکالات مربوط به پل برطرف شوند.

رئیس سازمان بازرسی لرستان با اشاره به بتن‌ریزی، قالب‌بندی و… مربوط به پل، می‌گوید: این‌ها موارد فنی است و باید رعایت شوند، همه نیروها در پروژه در حال فعالیت هستند و حداکثر توان را به کار گرفته‌ایم.

رازانی با بیان اینکه دغدغه خاطر من و بازدیدهای هرروزه من از پل به دلیل نگرانی از آغاز دوباره بارندگی‌ها است، می‌گوید: در باران نمی‌توان کار بتن‌ریزی را در پروژه انجام داد، به نیروها فشار آورده‌ایم و همه را پای‌کار آورده‌ایم.

بازرسی‌های برنامه‌ای، مستمر و دوره‌ای از دستگاه‌ها

از مدیرکل بازرسی لرستان در مورد پیگیری مشکلات سایر پروژه‌ها و عملکرد دستگاه‌های اجرای در این زمینه می‌پرسیم و پاسخ می‌دهد: این سازمان بازرسی‌های برنامه‌ای، مستمر و یا دوره‌ای انجام می‌دهد، همکاران ما حدود یک ماه در هر اداره مستقر می‌شوند و حول محورهای مشخصی از آن اداره بازرسی انجام می‌دهند.

مدیرکل بازرسی لرستان، اضافه می‌کند: ما در برخی موارد گزارش‌هایی را تهیه کرده‌ایم و به مرجع قضائی ارائه داده‌ایم که درنهایت فرد متخلف محکوم‌شده است.

رازانی معتقد است که باید اقدامات سازمان بازرسی بیشتر اطلاع‌رسانی شود و می‌گوید: خیلی از گزارش‌ها را به هیئت‌های تخلفات اداری برای بررسی ارائه می‌دهیم.

وی، به تعامل این سازمان با مردم برای پیگیری مطالباتشان اشاره می‌کند و می‌گوید: ما سعی می‌کنیم که با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها زمینه را برای آشنایی مردم با فعالیت‌ها و اقدامات سازمان بازرسی فراهم کنیم و مردم بیشتر شناخت پیدا کنند.

گفتگوی کوتاهمان با سعید رازانی به خاطر تقارن با کلاس آموزشی که برای نیروهای اداره کل تدارک دیده است تمام می‌شود، می‌خواهیم که جلسه مصاحبه بعدی را هماهنگ کنیم که مدیرکل بازرسی لرستان در واکنش به تقاضایمان تأکید می‌کند «در دفترش به روی مردم و اصحاب رسانه باز است» و هر زمان موضوعی در حوزه کاری این نهاد نیازمند شفاف‌سازی برای افکار عمومی باشد می‌توانیم سراغ سازمان بازرسی برویم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=319052

ثبت نظر

-