اولویت‌های پژوهشی میراث فرهنگی و گردشگری برای دو استان پهناور کشور

  • کد خبر : 318742
  • 22 آذر 1399 - 20:40
اولویت‌های پژوهشی میراث فرهنگی و گردشگری برای دو استان پهناور کشور
پاتوق مجازی برای استارت‌آپ‌های گردشگری

تهران (پانا) – معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از انجام ۲۲۵ طرح پژوهشی (۱۳۷ طرح موظفی و ۸۸ طرح پیمانی) در یک سال پژوهشی گذشته (آذر ۱۳۹۸ – آذر ۱۳۹۹) خبر داد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، منیژه هادیان دهکردی گفت: هرچند همه‌گیری کووید ۱۹ زندگی همه را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث شده روال عادی جدیدی را تجربه کنیم اما این شرایط سخت فرصت‌هایی را نیز ایجاد کرد که بتوانیم فارغ از محدودیت‌های مکانی، داشته‌های علمی و تخصصیمان را با استفاده از فضای مجازی با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.

وی برگزاری ۶۴ سخنرانی وبیناری از طرح‌های پژوهشی از آغاز ماه آذر و به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش را از جمله‌ی این برنامه‌ها دانست و افزود: با توجه ویژه به اسناد بالادستی و اولویت‌های کلان کشوری مانند برنامه ششم توسعه و همچنین اولویت‌های وزارت متبوع یعنی توجه ویژه به گردشگری مبتنی بر بوم‌گردی با موافقت و تصویب شورای پژوهشگاه و هیات امنای آن در سال ۱۳۹۸ اولویت پژوهشی این پژوهشگاه بر استان‌های جنوب شرق یعنی سیستان و بلوچستان و کرمان معطوف شد.

او با تاکید بر این‌که انجام طرح‌های پژوهشی بنیادین و کاربردی در راستای شناخت، معرفی، احیا و حفاظت از آثار از دیگر فعالیت‌های حاکمیتی پژوهشگاه و منطبق بر اولویت های معاونت میراث فرهنگی در دستور کار قرار گرفت، ادامه داد: در همین ارتباط با برقراری ارتباط یا انعقاد تفاهم‌نامه‌های لازم با سایر دستگاه‌های دولت مانند معاونت‌های توسعه روستایی و مناطق محروم و امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی و مرکز ملی فرش ایران تلاش شد تا با هم‌افزایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در کشور امکان تحقق اهداف پیش‌بینی شده فراهم شود .

هادیان در تشریح فعالیت‌های پژوهشگران و پژوهشکده‌های زیرمجموعه این پژوهشگاه نیز گفت: با توجه به اسناد بالادستی و اولویت‌های کلان کشوری مانند برنامه ششم توسعه و همچنین اولویت‌های وزارت متبوع یعنی توجه ویژه به گردشگری مبتنی بر بوم‌گردی و در راستای توسعه روستایی و اشتغالزایی، خصوصا در مناطقی که معضل خشکسالی و افزایش روستاهای خالی از سکنه تهدید جدی برای آنها محسوب می‌شود، همین امر باعث شد تا با موافقت و تصویب شورای پژوهشگاه و هیات امنای آن در سال ۱۳۹۸ اولویت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در استان‌های جنوب شرق یعنی سیستان و بلوچستان و کرمان قرار داده شود.

به گفته‌ی او، علاوه بر این انجام طرح‌های پژوهشی بنیادین و کاربردی در راستای شناخت، معرفی، احیاء و حفاظت از آثار از دیگر فعالیت‌های حاکمیتی پژوهشگاه و منطبق بر اولویت های معاونت میراث فرهنگی در دستور کار بوده است.

روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همچنین، نشست‌های تخصصی مجازی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری که قرار است در هفته پژوهش برگزار شوند را اعلام کرد.

در دومین روز از هفته پژوهش ۲۳آذر، با پیام علی‌اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی – و بهروز عمرانی – رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری – نمایشگاه مجازی پژوهشگاه افتتاح و مسابقه عکاسی هفته پژوهش داوری می‌شود ، همچنین گزارش عملکرد گروه‌های گردشگری و میراث طبیعی و پژوهشکده مردم شناسی نیز در همین روز ارائه خواهد شد.

ارائه گزارش عملکرد گروه پژوهشی هنر های سنتی، وبینار گزارش اطلس‌ها و ساترای میراث فرهنگی، وبینار آینده پژوهشی یک، معرفی و عملکرد مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه در روز سوم از هفته پژوهش ۲۴آذر، برگزار می‌شود.

در چهارمین روز از هفته پژوهش ۲۵آذر ، رونمایی سایت پادکست، نشست هم‌اندیشی با رابط‌های پژوهشی ادارات کل استانی، گزارش عملکرد پژوهشکده زبان شناسی کتیبه ها و متون ، وبینار آینده پژوهشی ۲، عملکرد مدیریت امود بین الملل و حقوق ، برگزار می‌شود و در پنجمین روز از هفته پژوهش ۲۶آذ، گزارش عملکرد پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی،رونمایی کتاب نخستین واژگان استارت آپی حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سخنرانی علمی با عنوان الگوی حفاظت از منظومه شهری تاریخی در ایران، معرفی و تقدیر از پژوهشگران برتر و هنرمندان برجسته انجام می‌شود.

وبینار تحلیلی برکسب و کارهای نوپا در حوزه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، در ششمین روز از هفته پژوهش ۲۷آذر، برگزار می شود و اپلیکیشن VR در ۲۸آذر رونمایی می‌شود و در آخرین روز از هفته پژوهش یعنی ۲۹آذر، نیز وبینار طرح حفاظت شهری شیراز، برگزار می‌شود.

همچنین از روز یکشنبه تا سه شنبه (۲۳تا ۲۵ آذر)، رویداد پاتوق و از روز یکشنبه تا چهارشنبه ( ۲۳تا ۲۶ آذر) نمایشگاه آثار صخره‌ای برگزار می‌شود .

همه‌ی برنامه‌های هفته پژوهش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در فضای اسکای روم به آدرس

www.skyroom.online/ch/richt.dtp/research قابل مشاهده و استفاده عموم است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=318742

ثبت نظر

-