روح الله زم اعدام شد

  • کد خبر : 317692
  • 22 آذر 1399 - 7:57
روح الله زم اعدام شد

 

 

چهارمین جلسه دادگاه روح الله زم فردا برگزار می‌شود

تهران (پانا) – روح الله زم مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز» بامداد امروز شنبه اعدام شد.

به گزارش صداوسیما، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز که خود را لیدر اغتشاشات در ایران می‌دانست، ساعتی پیش به سزای اعمالش رسیده و به دار مجازات آویخته شد.

روح الله زم که چند سالی است با راه اندازی کانال تلگرامی موسوم به آمد نیوز در خارج از مرزها به ابزاری در دست سرویس‌های جاسوسی و ضد انقلاب تبدیل شده بود و اقدام به نشر اخبار کذب علیه کشور می‌کرد توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر شد.

کانال تلگرامی آمدنیوز با ایجاد یأس و ناامیدی و انتشار اخبار دروغ علیه مسئولان نظام درصدد سیاه نمایی و فریب افکار عمومی به منظور تقویت خواست دشمنان و سرویس‌های جاسوسی با اهداف براندازانه بود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۲۲ مهر ۱۳۹۸ طی بیانیه‌ای با اعلام خبر عملیات دستگیری «روح الله زم» سرشبکه سایت ضد انقلاب موسوم به «آمد نیوز» طی عملیات پیچیده و حرفه‌ای سازمان اطلاعات سپاه، بر شکست و جا ماندن سرویس‌های اطلاعاتی دشمن از قدرت اطلاعاتی سپاه تاکید کرد.


بیشتر بخوانید:

آخرین خبر از حکم روح الله زم


 

بازخوانی پرونده "روح‌الله زم"؛ از بازداشت تا تأیید حکم اعدام- اخبار حقوقی و قضایی - اخبار اجتماعی تسنیم - Tasnim

 

روح‌الله زم (۵ مرداد ۱۳۵۷ در شهر ری – ۲۲ آذر ۱۳۹۹) خبرنگار، فعال سیاسی و مؤسس سایت و کانال تلگرامی خبری-تحلیلی آمدنیوز است. او یکی از مخالفان فعال حکومت فعلی ایران است و به انتشار اسناد فساد حکومتی شناخته شده‌است.

وی پسر محمدعلی زم است. دوران نوجوانی‌اش در حالی سپری شد که پدرش، ریاست حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی را برعهده داشت و به سید علی خامنه‌ای بسیار نزدیک بود. در سال ۱۳۸۰، با کنار گذاشته شدن پدرش توسط حکومت، به تدریج از بیت رهبری دور شد.

نوجوانی و جوانی روح‌الله زم در فضای فرهنگی حوزه هنری گذشته و دوره‌های تئاتر و سینما را همان‌جا جا گذرانده‌است. خودش جایی گفته که یک سال در دبستان فرهنگ، متعلق به غلامعلی حدادعادل درس خوانده و از این مدرسه اخراج شده‌است.

او در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت با مهدی هاشمی همکاری کرد و آنطور که خودش گفته، در دوره‌ای صاحب یک نمایندگی بستنی آیس‌پک در شهرری بوده‌است.

حاصل ازدواج اول او یک دختر ۱۶ ساله است، ازدواجی که در ایران به جدایی انجامید و از ازدواج دومش یک دختر پنج ساله دارد که هر دو دخترش همراه با مهسا رازانی همسر دومش در فرانسه زندگی می‌کنند.

 

حکم اعدام روح الله زم تایید شد | اقتصاد آنلاین

 

روح‌الله زم که در انتخابات سال ۱۳۸۸ به ستاد انتخاباتی مهدی کروبی نزدیک بود و با تحریریه سایت سحام نیوز (سایت حزب اعتماد ملی) همکاری می‌کرد، گفته‌است که پس از جنجال‌های انتخابات ریاست‌جمهوری این سال، بازداشت و شکنجه شده‌است.

او ساعت‌ها به میله‌های فلزی بسته شده بود، و در حالت خمیده در آن مکانی نگهداری می‌شد تا اعترافات مورد نظر بازجویان علیه پدر، مهدی هاشمی رفسنجانی، غلامحسین کرباسچی، محمد خاتمی و مهدی کروبی از او اخذ کنند.

پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، روح‌الله زم در خرداد ۱۳۹۰ با پاسپورت خودش از مرز قانونی گذشت و به مالزی رفت. وی پس از این سفر به خارج از کشور به «فرار» متهم شد.

پدرش، محمدعلی زم، در نامه‌ای که تابستان ۱۳۹۶ خطاب به روح‌الله به صورت سرگشاده منتشر کرده. می‌نویسد. اگر «دوستان آن نهاد نظامی- سیاسی، گذرنامه‌ات را به آن زودی تحویل نداده. و تو را تشویق به خروج از کشور نکرده بودند. و پس از خروج قانونی‌ات از کشور متهم به «فرار» نکرده بودند. و شرایط لج و لجبازی و تعقیب و گریزها و امنیت‌زدایی‌های بچه‌گانه در دیار غربت مالزی و ترکیه را پیش رویت قرار نداده بودند. این وخامت پیش نیامده بود.» او در ادامه از پسرش می‌خواهد که توبه کند. و «خطش» را تغییر دهد.

روح‌الله زم از مالزی به ترکیه و از آنجا به فرانسه پناهنده شد. همکاری‌اش با سحام‌نیوز قطع شد و «آمدنیوز» را تأسیس کرد. محتوای آمدنیوز ترکیبی از اخبار و اطلاعات راست و دروغ بود که روح‌الله زم ادعا می‌کرد. مدارک و مستندات آن‌ها را از طریق ارتباطاتش در ایران به دست می‌آورد.

او برای اولین بار از ماجرای ۶۳ حساب قوه قضاییه پرده برداشت. او بود که دربارهٔ وجود بدل سید علی خامنه‌ای گفت. و با جدیت پیگیر اتهام قاری قرآن متهم به تجاوز به کودکان، سعید طوسی، بود.

 

اظهارات دادستان تهران درباره آخرین وضعیت پرونده روح‌الله زم - همشهری آنلاین

 

اعتراض‌های دی ماه ۱۳۹۶، نقطه عطف زندگی روح‌الله زم و کانال آمدنیوز بود. یک کانال تلگرامی، به اتاق جنگی علیه جمهوری اسلامی تبدیل شده بود.

بر اساس برخی شواهد، آمار بازدیدهای این کانال در برخی از روزهای دی ماه ۹۶ بیش از دو میلیون بود. تلگرام در همان دوران، به درخواست وزیر ارتباطات ایران و به خاطر انتشار. محتوایی که «دعوت به درگیری مسلحانه» عنوان شد، کانال آمد نیوز را مسدود کرد.

خیلی زود کانال دیگری به نام «صدای مردم» جای آن را گرفت. چند ماه بعد و در اردیبهشت ۹۷ دولت ایران، تلگرام را به‌طور کلی فیلتر کرد.

روح‌الله زم در مهر ۱۳۹۸ در سفر به عراق بازداشت و به ایران منتقل شد. در ۲۲ مهر وی روبه‌روی دوربین سپاه پاسداران اعتراف کرد که «اعتماد به کشورهای دیگر اشتباه است». او اولین نفری نیست که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی علیه خودش «اعتراف» می‌کند.

پس از بازداشت، در دادگاهی به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اتهام «افساد فی الارض» به اعدام محکوم شد.

شنبه 22 آذر 1399 – 07:47

 

در نیوز بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=317692

ثبت نظر

-