تشکیل شورای سیاستگذاری به ملی شدن شبکه رشد کمک می‌کند

  • کد خبر : 313613
  • 18 آذر 1399 - 19:46
تشکیل شورای سیاستگذاری به ملی شدن شبکه رشد کمک می‌کند
س

تهران (پانا) – جلسه شورای سیاستگذاری شبکه ملی مدارس ایران (رشد)، امروز ۱۸ آذرماه با حضور رئیس، معاونان و دیگر مسئولان سازمان پژوهش، دو تن از معاونان وزارت آموزش و پرورش و دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، در سالن شهید سلیمی جهرمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، جلسه شورای سیاستگذاری شبکه ملی مدارس ایران (رشد)، صبح امروز سه شنبه ۱۸ آذرماه با حضور حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش، دکتر رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر، دکتر علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر، دکتر محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، مهندس محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان، دکترعلی محبی معاون برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری، محمد ابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، مهندس باهو مشاور سازمان، افشار بهمنی مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری فنی و حرفه ای و کاردانش، مهندس بدیعی معاون دفتر انتشارات و تعدادی از مدیران یگر سازمان پژوهش برگزار شد.

شبکه‌ ملی رشد نام شناخته شده‌ای در آموزش و پرورش است

در ابتدای جلسه حسن ملکی ضمن تشکر از حضور صاحب نظران و معاونان وزارت و کارشناسان سازمان در این جلسه شورا، در خصوص علت تشکیل این جلسه گفت: شبکه‌ ملی رشد نام شناخته شده‌ای در آموزش و پرورش است و این شبکه در سال‌های قبل هم به لحاظ اسمی وجود داشت ولی فعالیت مفید و موثر نداشت و نمی توانست خودش را به حدی برساند و نشان بدهد که می تواند در برنامه‌ها موثر باشد. با شروع برنامه‌های تحولی در وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی احساس شد که ما در مسئله‌ی تحول نیاز به پشتیبانی داریم؛ تحول بدون پشتیبان مانند فرد بدون حامی است که ممکن است در خیلی از موقعیت‌ها شکست بخورد.

وی افزود: تحول نیازمند پشتیبانی مدیریتی، مالی و اداری، اجتماعی و فرهنگی، علمی و آموزشی است که این پشتیبانی علمی و آموزشی را انتظار داریم شبکه‌ی ملی رشد محقق کند. از زمان حضورم به عنوان رییس سازمان خواستم که دوستان، تغییر اساسی به فعالیت‌های شبکه‌ی ملی رشد بدهند و با برنامه‌های مشخصی این شبکه ملی رشد را متحول کرده وبویژه بعد ملی و واژه‌ی رشد را معنادار کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این طی مسیر شبکه‌ی رشد و ارائه فعالیت‌ها و فرایندها، اقدامات و ماموریت‌ها، نیازمند یک نظام مدیریتی ساختارمند است، گفت: اقدامات شبکه ملی مدارس ایران( رشد) به نقطه‌ای رسیده که ممکن است با دیدگاه‌های رئیس سازمان و مدیرکل سازمان پیش نرود و لازم است از یک خردجمعی استفاده شود؛ به همین منظور تشکیل شورایی با ترکیب نماینده شورای عالی فضای مجازی، مدیر سامانه آموزش شاد، مدیرکل دفتر انتشارات وسایر مسوولان داخل سازمان، در این زمینه ضروری بود.

وی ادامه داد: برای مدیریت بهتر امور، این شورا دو وظیفه‌ی؛ تدوین اصول و الزامات و سیاست‌ها و اولویت‌های شبکه براساس اسناد بالادستی و فضای مجازی و اقتضائات جامعه؛ و تعیین و تصویب برنامه‌های توسعه‌ای شبکه ملی رشد و نظارت و ارزیابی مداوم را بر عهده دارد. برای پیگیری امور، دبیرخانه تشکیل شده و آئین‌نامه آن در هیأت رئیسه سازمان تصویب شده است.

ملکی درخصوص ظرفیت جشنواره الکترونیک و ظرفیت مدارس به افزایش تولید محتوا نیز اشاره کرد.

تشکیل شورای سیاستگذاری به ملی شدن شبکه رشد کمک می‌کند

در ادامه این نشست علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر که به صورت وبیناری در این نشست حضور داشت، گفت: شبکه‌ ملی مدارس ایران(رشد) ناشناس بود و تشکیل این شورا به ملی شدن آن و استفاده از ظرفیت همه معاونت‌ها برای تبدیل شدن به گفتمان اصلی مدارس، کمک می‌کند.

وی در مورد عدم تعامل کامل بین این شبکه و معاونت‌های مختلف وزارتخانه، گفت: امیدوارم یک شبکه اطلاعاتی داشته باشیم و ظرفیت‌ها برای شورا تبیین شود تا معاونت‌ها بدانند چه کاری باید انجام دهند؛ مسائل شبکه ملی رشد مطرح شود تا با آن‌ها آشنا شویم؛ شناسایی کامل توان سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، نیروی انسانی و غیره؛ روشن و شفاف بودن دستورکارها، حاکم بودن فرایند برنامه‌ای و تشکیل کمیته‌های تخصصی برای مدیریت بهتر امور و مشخص بودن الگوی ارتباطی با معاونت‌ها مهمترین این موارد است.

کاظمی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته، برای پیشبرد بهتر امور شبکه رشد و همکاری در این شورا اعلام آمادگی نمود.

تاکید بر داشتن الگوی ارتباطی در شبکه رشد

در بخش دیگری از این نشست رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر با تایید سخنان دکتر حسن ملکی، مبنی بر داشتن الگوی ارتباطی تاکید کرد و گفت: باید ارائه‌ای مبتنی بر عرضه یعنی مبتنی بر نیازهای رسیده از مدرسه به سازمان داشته باشیم. شاید فاصله بین چیزی که تولید می‌شود با چیزی که ارائه می‌شود نیاز به نظرسنجی داشته باشد.

وی در ادامه گفت: قطعاً این نیازسنجی‌ها اهمیت زیادی دارد اما نیاز برنامه‌ریز با نیاز ذی‌نفع و کاربر فرق دارد؛ در اینجاست که نقش معاونت‌ها تعریف می‌شود و معاونت‌ها واسطه‌ی مناسب برای انتقال مفاهیم و دریافت نیازها است.

معاون وزیر با اشاره به مشارکت فعال گفت: می‌توان از طریق مشارکت فعال از شبکه‌ی رشد استفاده برد تا شبکه‌ی رشد، مخاطب‌محور شود و بخشی از فرایند تدریس به تولیدات معلمان اختصاص داده شود. البته قابل تقدیر است به کارهای با کیفیت خیلی از معلمان در دوران کرونا، ظرفیت‌های شبکه رشد را آشکار کرد.

حکیم زاده گفت: یک آموزگار چند پایه، یک کارشناس که تجربه زیست‌هی گرانبهایی دارد می‌تواند کمک کند، به طور مثال باید مکانیزمی برای تشویق و دیده شدن معلمان طراحی و تعریف شود و شبکه ملی رشد را شبکه‌ای در دسترس معلمان کند.

حکیم‌زاده گفت: مکانیزم دریافت بازخوردها نیز اهمیت زیادی دارد و نیازمند طراحی است.

شبکه رشد یک تاریخ درخشان دارد

امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: شبکه‌ی رشد حاصل خیرخواهی و فکر خلاقانه از جمله مهندس علاقمندان بود. این شبکه یک تاریخ درخشان دارد و تحولات رخ داده در دو سال اخیر باعث شد این دفتر از یک شبکه عمومی به یک مخزن محتوای دانش‌آموزمحور و معلم تبدیل شود.

وی ادامه داد: طراحی بیرونی و ظاهری نیازمند بازنگری است و اکنون باید در مرحله‌‌ای ورود کند که بسته‌ی اصلی یادگیری غیرحضوری و پشتیبانی یادگیری حضوری شود و ایجاد این فضا یک هدف عملیاتی زمان‌دار تبدیل شود. شاد LMS نیست هرچند که ارزش‌های خودش را .

امانی طهرانی به جایگاه شبکه ملی رشد اشاره کرد وگفت: جای این یکپارچگی در شبکه ملی رشد است و اینگونه بحث اینترنت امن که همه‌ی بزرگان و خانواده‌ها به دنبالش هستند محقق می‌شود.

وی گفت: بحث عدالت آموزشی مطرح شد. برای هر معاونتی یک طور تعبیر و تفسیر می‌شود اما سازمان پژوهش باید سراغ دانش‌آموزان مناطق مختلف برود.

ضرورت آمایش زیست بوم دیجیتال و زیست بوم فناوری

محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی گفت: نکات خوبی شنیدیم یکی از نکاتی که به آن اشاره شد پایش و آمایش زیست بوم دیجیتال و زیست بوم فناوری است که متاسفانه یک اطلس جامع در این زمینه نداریم و متناسب با آن وقتی می‌خواهیم برنامه‌ریزی کنیم باید اول این زیست‌بوم و الزامات طراحی شود.

وی در مورد هوش مصنوعی گفت: موضوع هوش مصنوعی وقتی از کشور دیگری بگیریم خاصیت و الزامات خاص خود را دارد و زیربناهای مبنایی هوش مصنوعی باید تعریف شود. باید با استلزامات فرهنگ و پیشینه‌ی سازمانی ما تبیین و طراحی شود. خیلی از دانش‌ها در جمع‌آوری دیتا بدست می‌آید ولی آنالیز دقیق نیست.

وی گفت: یکی از مبانی باید برای هر یادگیرنده آموزش مخصوص باشد. آموزش عمومی باید به سمت هدایت مبتنی با شخص برود که در آموزش و پرورش باید داده‌های آماری را آنالیز کنیم و متناسب آن زیست‌بوم فناوری کشور را طراحی کنیم که آن وقت می‌توانیم شبکه ملی را بازطراحی کنیم که بر مبنای این زیست‌بوم باشد.

توجه به عنصر خانواده در صحنه عمل

علی محبی معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری بر شناسایی بستر امن و الگوی تمام عیار برای دانش‌آموز و ارکان تعلیم و تربیت توسط سازمان پژوهش تاکید کرد و گفت: در هر کدام از عناصر دنبال بهترین محتواها برویم. در حوزه‌ی معلم بهترین الگوی تدریس را تولید کنیم که هر سؤال و ابهام تخصصی داریم در اینجا پاسخ داده شود.

وی به نقش خانواده اشاره کرد و گفت: یک عنصری که در صحنه‌ی عمل توجه نشده خانواده است که باید جدی هم در سیاست‌گذاری و طراحی و هم در اجرا و هم در ارزشیابی این نقش را به‌عنوان یادگیرنده اصلی در شبکه رشد فراهم کنیم. معاونت‌ها می‌توانند در سه حوزه نیاز شناسی، پایش و ارزشیابی کمک کنند.

حبیبی رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: برای شبکه رشد زحمات زیادی کشیده شده و یکی از ظرفیت‌ها آموزش و پرورش است و باید این ظرفیت‌ نگهداری شده و توسعه داده شود البته نیازمند آسیب‌شناسی هستیم.

وی گفت: یکی از چالش‌هایی که رشد داشته این بوده که ارتباط با بخش‌های دیگر وزارتخانه نداشته است.

وی در ادامه پیشنهاد داد که از زیرساخت آموزش و پرورش به رشد کمک کنیم. دیتا سنتر آموزش و پرورش در اختیار رشد قرار گیرد تا بشود و ارتباط با سایر سیستم‌ها و یکپارچه‌سازی با سایر دیتاها هم امکان‌پذیر باشد.

بهره گیری از مصوبات شورای عالی برای کمک به شبکه رشد

محسن باهو مشاور رییس سازمان در ادامه این نشست گفت: خوشحالم جلسه احیای مجدد شبکه رشد با نگاه خوب شما کلید خورده است و همین نشان می دهد اگر سیاستی درست، عالمانه و مبتنی بر نیاز و شناخت صحیح صورت بگیرد پایداری و طول عمر مفید خواهد بود و برکات افزوده خوبی خواهد داشت. یکی از برکات این تصمیمات در آموزش و پرورش ایجاد شبکه ملی رشد بود.

وی افزود: در زمانی که هنوز ادبیات فناوری در نظام سازمانی آموزش و پرورش حاکم نبود، سازمان پژوهش سراغ مباحث شبکه رشد رفت. با همه گفتمانی که در دهه ۸۰، ۹۰ و برخوردها، حمایت ها، بی مهری ها و اقداماتی که درباره این شبکه صورت گرفت شبکه ملی رشد هنوز پابرجاست.آن زمان گفتمان چیز دیگری بود و امروزه نیازهای زیست‌بوم جدید متفاوت است و هنر سازمان پژوهش گفتمان سازی و تببین نیازها و چارچوب گذاری برای رشد این اندیشه‌ها است.

مشاور رییس سازمان گفت: ادبیات امروز، ادبیات فضای سایبر است. فضای سایبر یک فضای توأمان است و مؤلفه‌هایش مولفه‌های فناورانه نیست شاید ارجح‌ترین مولفه‌اش مولفه تفکری و رویکردی است. ادبیات استخدام شده در اسناد بالادستی هنوز زنده است به طور مثال در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ساحت علمی و فناوری دیده شده است.

مشاور سازمان پژوهش با اشاره به اینکه تاکنون مصوبه کمک‌ساز شورای عالی آموزش و پرورش با چارچوب حکمرانی و توسعه گری نداشته‌ایم، افزود: نکته مهم دیگر ترسیم چهارچوب همکاری‌ و نوع مخاطبان و کارکردها و توجه دادن به معلم به عنوان عنصر اصلی است.توجه به خواسته های کاربران کنیم لازمه حیات ما خواهد بود.

محمد ابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی لازمه معرفی شبکه رشد را تولید تیزر اعلام نمود و گفت: کمیته های تولید محتوا فنی/هنری برای شبکه ملی رشد تشکیل دهیم و باید به فکر توسعه استانی و طرح مطالعاتی برای توسعه شبکه رشد داشته باشیم.

جمع بندی

در پایان ملکی به جمع‌بندی مطالب پرداخت وگفت: شبکه ملی رشد دارای الزمات نرم‌افزاری متعدد است و به طور کلی نیازمند، آسیب شناسی از شبکه رشد، زیست‌بوم فناوری، هوش مصنوعی ملی و تحلیل فضای سایبری هستیم.

وی در ادامه به الزامات مدیریتی برای اداره درست این شبکه اشاره کرد و گفت: اولاً نیازها را از سطح مدرسه دریافت کنیم، از نیروی انسانی ستاد و صف آموزش و پرورش استفاده کنیم، به مشارکت معلم و دانش‌آموز و نحوه اتصال به شبکه فکر کنیم، مکانیزم تشویق و ترغیب و الگوی ارتباطی با معاونت‌های آموزش و پرورش را در نظر بگیریم.

وی به نکات دیگری اشاره کرد و گفت: تشکیل کمیته‌های فرعی بر دنبال کردن موضوعات انجام شود. در پیشبرد اهداف به مصوبات کمک کننده نیاز داریم که در طول کار باید از شورای عالی و سایر مراجع اخذ شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=313613

ثبت نظر

-