از نفت ۴۰ دلاری تا افزایش ۲۵ درصدی حقوق‌ها در بودجه ۱۴۰۰

  • کد خبر : 311149
  • 17 آذر 1399 - 13:10
از نفت ۴۰ دلاری تا افزایش ۲۵ درصدی حقوق‌ها در بودجه ۱۴۰۰

لایحه بودجه کل کشور برنامه مالی دولت است که براساس یک سال مالی از سوی سازمان برنامه و بودجه تدوین و پس از تصویب در هیئت وزیران به مجلس ارائه می‌شود.

براساس ماده ۱۸۶ قانون «آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درباره تصویب بودجه سالانه کل کشور توسط نمایندگان دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا ۱۵ آذر ماه هر سال به مجلس ارائه دهد.

امسال دولت لایحه بودجه ۱۴۰۰ را در تاریخ ۱۲ آذرماه تقدیم مجلس کرد تا پس از طی پروسه و تأیید شورای نگهبان از مجلس به رئیس‌جمهور ابلاغ شود.

در این گزارش به صورت مختصر به برخی از موارد مهم بودجه سال ۱۴۰۰ اشاره می‌شود که در ادامه می‌خوانید:


قیمت نفت: ۴۰ دلار

میزان فروش نفت: ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت (در روز)

قیمت دلار: ۴ هزار و ۲۰۰ تومان

سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت: ۲۰ درصد

مجموع درآمد نفتی: معادل ۱۹۹ هزار میلیارد تومان

سقف معافیت مالیاتی: ۴ میلیون تومان

وابستگی به نفت: ۲۳ درصد

ضریب افزایش حقوق‌ها: ۲۵ درصد

وضعیت یارانه‌ها: حذف نمی‌شود، اما هدفمند می‌شود

تولید و خرید محصولات کشاورزی: ۲۴۸۰ میلیارد تومان

ساماندهی تولید و خرید تضمینی چای کشور: ۲۰۰ میلیارد تومان

وام ازدواج: به ازای هر یک از زوجین ۵۰ میلیون تومان

جریمه خدمت مشمولان غایب: هزار میلیارد تومان

مقابله با کرونا شامل تجهیزات واکسن: ۷۷ هزار میلیارد تومان

آموزش و پرورش: ۹۴ هزار میلیارد تومان

اعتبارات عمرانی:۱۳۴ هزار میلیارد تومان

یارانه نان و خرید تضمینی گندم: ۲۲ هزار میلیارد تومان

مسکن محرومان: ۵ هزار میلیارد تومان

جریمه مشترکان پرمصرف آب بابت مصرف هر مترمکعب آب بالاتر از ۲۰۰ ریال: ۹۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

در بودجه دلار ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالا‌های اساسی در نظر گرفته شده و چنانچه شرایط به گونه‌ای تغییر یابد که این ارز حذف شود با افزایش آن به‌نرخ احتمالی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه‌ها ۲ تا ۳ برابر می‌شود.

امسال ۱۰.۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی در نظر گرفته شد، اما برای سال آینده حدود ۸ میلیارد دلار برای واردات کالا‌های اساسی کشور در نظر گرفته شده است.

بر اساس تبصره ۱۴ بند ۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ سقف معافیت مالیاتی حقوق بگیران ۴۸ میلیون تومان در سال اعلام شده است و حقوق بگیرانی که ماهی ۴ میلیون تومان یا کمتر حقوق می‌گیرند از پرداخت مالیات معاف هستند.

به طور معمول لایحه بودجه هرسال حداکثر تا ۱۵ آذرماه باید از سوی دولت به مجلس تحویل داده شود تا پس از تصویب و تأیید شورای نگهبان از مجلس به رئیس‌جمهور ابلاغ شود.

در این بین کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت و پس از تصویب کلیات، پیشنهاد‌هایی که مربوط به درآمد‌ها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومی دولت است نیزرسیدگی می‌شود و سقف آن نیز تصویب خواهد شد.

لازم به ذکر است پس از ارائه گزارش کمیسیون تلفیق در ابتدا کلیات لایحه بودجه بررسی می‌شود و در جریان بررسی کلیات ۵ نفر مخالف و ۵ نفر موافق به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و حداکثر هر نفر ۱۵ دقیقه دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند.

بعد از اعلام دیدگاه‌ها دولت و کمیسیون هریک نهایت ۴۵ دقیقه برای دفاع زمان دارند و در نتیجه درخصوص کلیات برنامه رای‌گیری می‌شود.

پس از تصویب کلیات لایحه بودجه، جزئیات لایحه بررسی می‌شود و در صورتی که جزئیات لایحه نیز در صحن علنی مجلس به تصویب برسد باید لایحه بودجه در شورای نگهبان بررسی و در صورت تصویب لازم الاجرا خواهد شد.

البته امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و دستورات ستاد ملی مبارزه با این بیماری روند بررسی لایحه بودجه با تغییراتی همراه است که باید منتظر باشیم و ببینیم گذر زمان چه نتیجه ای رقم خواهد زد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=311149

ثبت نظر

-