تدابیر اندیشیده‌شده برای جلوگیری از سیلاب / کدام استان‌ها مراقب باشند؟

  • کد خبر : 311117
  • 17 آذر 1399 - 12:55
تدابیر اندیشیده‌شده برای جلوگیری از سیلاب / کدام استان‌ها مراقب باشند؟

تدابیر اندیشیده‌شده برای جلوگیری از سیلاب / کدام استان‌ها مراقب باشند؟

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: با رفع تصرفات غیرقانونی جریان آب در بستر سیلابی خود بدون ایجاد مزاحمت جریان پیدا می‌کند.

سیف‌الله آقابیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تدابیر لازم برای جلوگیری از خسارت احتمالی سیلاب در کشور اظهار داشت: بخشی از مباحث مربوط به مدیریت سیلاب بعهده وزارت نیرو است که از جمله اقدامات ایجاد شرایط آب‌گذری مطمئن در بستر رودخانه و مسیل‌ها در خارج از محدوده شهرها است، برای اینکار برخی رسوباتی که به دلایل مختلف در بستر رودخانه‌ها ایجاد می‌شود، باید بازگشایی و لایروبی شود تا مانعی برای جریان آب در مواقع سیاب نباشد.


وی افزود: بعد از سیلاب اوایل سال ۹۸ حدود ۲۲۰۰ کیلومتر در مناطق مختلف کشور و جاهایی که ضرورت داشته و آسیب‌پذیر بود، لایروبی و بازگشایی شد، حدود ۱۵۰ کیلومتر از نقاط آسیب‌پذیر طرح‌های ساماندهی و ایجاد دیواره محافظ اجرا شد تا از ایراد خسارت هم در کانون‌های جمعیتی و هم به زمین‌های مجاور رودخانه جلوگیری شود.


مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه از سال گذشته با همکاری قوه قضائیه در حال جلوگیری از تصرفات غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها هستیم، گفت: با رفع تصرفات غیرقانونی جریان آب در بستر سیلابی خود بدون ایجاد مزاحمت جریان پیدا می‌کند، تاکنون کارهای خوبی انجام گرفته و همچنان در دستور کار است.


 وی تصریح کرد: ایجاد ضریب آب‌گذری با شناسایی و برداشتن موانع مثل پل‌ها با عرشه پایین، از برگشت جریان آب را به اراضی مسکونی و کشاورزی در زمان سیلاب جلوگیری می‌شود.


آقابیگی با بیان اینکه ممیزی و اقدامات شناسای موانع از ۲۳۰۰ نقطه به بیش از ۵۸۰۰ نقطه افزایش پیدا کرده، افزود: نقاط موانع با جزئیات و مشخصات کامل به دستگاه‌های متولی شامل شهرداری، دهیاری و راه‌های مواصلاتی اعلام شده‌اند، تاکنون تعدادی از مستحدثات جمع آوری و یا اصلاح رقوم شده که کمک می‌کند بستر رودخانه باز باشد و بتواند بدون کوچکنرین مشکل سیلاب را تخلیه کند، ایجاد موانعی و یا اجرای سیستم انحراف آب و برخی اقدام‌های غیرکارشناسی با اخطارهای وزارت نیرو برچیده شده تا زمینه کاهش خسارت را در نقاط مختلف شهر، روستا و بین‌شهری داشته باشیم.


وی یادآور شد: اگرچه سیلاب‌های شدیدی را تجربه کردیم اما بواسطه اقداماتی که صورت گرفته و باید ادامه داشته باشد، شاهد خسارت‌های قابل توجه نبودیم.


مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: اکنون الگوی بارش کشور از جهت توزیع فصلی بیش از ۸۰ درصد مربوط به فصل پاییز و زمستان است که طبق برنامه‌ریزی در این مقطع از سال حجمی از سدها خالی خواهد بود که بتواند سیلاب با شدت بالا را تسکین داده و مهار کند و سیلاب را بدون خسارت تخلیه کنیم.


وی بیان کرد: در بارندگی هفته گذشته گرچه ورودی به مخازن سدها در برخی رودخانه‌ها تا ۲ هزار متر مکعب بر ثانیه هم افزایش یافت، اما خروجی بیش از ۳۰ تا ۳۵ متر مکعب را در پایین‌دست شاهد نبودیم، برنامه این است که به طور متوسط نیمی از حجم مخازن سدها در حد ۵۰ میلیارد متر مکعب آمادگی پذیرش سیلاب را دارند.


آقابیگی با بیان اینکه در همه مناطقی که در مقابل روند ایمن سیلاب از تهران تا روستاهای دورافتاده مانع ایجاد شود، خسارت را شاهد خواهیم بود، گفت: بستر سیلاب رودخانه است اگر این پهنه باز باشد و مانعی وجود نداشته باشد، طبیعتا جریان سیلاب بدون خسارت خواهد بود.


وی تاکید کرد: الگوی بارش مختص شمال جنوب و یا مرکز نیست، بر اساس پیش‌بینی در مناطق جنوبی کشور از جمله بوشهر، فارس، کرمان، بخش‌هایی از چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌و بویراحمد و مناطق شرقی خوزستان شاهد بارندگی قابل توجه هستیم که شرط عدم خسارت باز گذاشتن و ایمن کردن مسیر جریانی سیلاب است.


مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: با لایروبی به موقع، عدم تصرف و تجاوز  به حریم رودها، عدم ایجاد مانع مثل پل و یا کالورت‌ در بستر سیلاب و یا تقاطع رودخانه‌ها جلوی ضرر و زیان و خسارت گرفته می‌شود.


وی گفت: برای مدیریت جامع سیلاب باید دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت کشور، وزارت نیرو، شهرداری‌، دهیاری‌ها، وزارت راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، سازمان هلال احمر و بنیاد مسکن در یک چرخه مشارکت جمعی اقدام کنند تا قطره قطره آب به جای خسارت نعمت باشد و باعث آبادانی کشور شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=311117

ثبت نظر

-