کلاهبرداری اینترنتی با فروش اقلام تزئینی شب یلدا

  • کد خبر : 309143
  • 16 آذر 1399 - 14:03
کلاهبرداری اینترنتی با فروش اقلام تزئینی شب یلدا

به گزارش نیوز از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی رئیس پلیس فتا استان اصفهان در تشریح این خبر گفت: با شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه با هدف سفارش کالاهای تزئینی جهت شب یلدا در یک صفحه اینستاگرامی، اقدام به پرداخت ۵ میلیون ریال به عنوان بیعانه نموده و هیچ کالایی برای او ارسال نشده بررسی موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

وی افزود:  شاکی حدود ۲۰ روز پیش تبلیغی را در یک صفحه اینستاگرامی در زمینه کالاهای تزئینی به مناسبت شب یلدا مشاهده کرده و پس از سفارش کالا و واریز وجه به حساب فروشنده بعد از چند روز هیچ کالایی ارسال نشده و فروشنده پاسخگوی تلفن او نبوده است.  با انجام اقدامات فنی و تخصصی در فضای مجازی نهایتاً کارشناسان موفق به شناسایی فرد کلاهبردار و انتقال به پلیس فتا می‌شوند.

وی به کاربران فضای مجازی هشدار داد: شبکه‌های اجتماعی خارجی مکان امنی برای داد و ستد و خریدهای اینترنتی نیست چه بسا بسیاری از افراد سودجویی که قصد کلاهبرداری از کاربران را دارند در شبکه‌های اجتماعی غیربومی فعالیت می‌کنند، بنابراین شهروندان باید پس از رویت کالا یا خدمات و احراز هویت هر یک از طرفین معامله هرگونه تبادل وجهی را به صورت رو در رو و پس از اتمام کار یا خدمات انجام دهند تا گرفتار کلاهبرداران نشوند، همچنین ‌به منظور پیشگیری از وقوع این گونه جرایم از هویت فروشنده مطلع گشته و از واریز هرگونه وجهی حتی مبالغ کم به عنوان بیعانه خودداری کنند.

کلاهبرداری ۶۰ میلیون ریالی یک رمال و فالگیر در اینستاگرام

سرهنگ احسان آنقی رئیس پلیس فتا استان مرکزی از دستگیری فردی که از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام در قالب فالگیری و رمالی از شهروندان کلاهبرداری می‌کرد، در تحقیقات تخصصی کارشناسان این پلیس خبر داد و گفت: با شکایت فردی مبنی بر کلاهبرداری ۶۰ میلیون ریالی یک رمال و فالگیر از او در اینستاگرام، پیگیری پرونده در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: شاکی در اظهارات خود عنوان داشت که برای برخی ادوات جادویی و کمیاب پس از برقراری ارتباط با مدیر صفحه فالگیری و بیان مشکلات زندگی شخصی خود، در طول دو ماه و طی سه مرحله مبلغ ۶۰ میلیون ریال به‌حساب اعلام‌ شده از سوی مدیر پیج اینستاگرامی پرداخت کرده و دیگر این شخص پاسخگوی پیگیری‌های او نبوده است.

رئیس پلیس فتا استان مرکزی اضافه کرد: موضوع در رصد کارآگاهان این پلیس قرار گرفت و مأموران در تحقیقات و تجسس‌های خود توانستند متهم را که ساکن یکی از استان‌های دیگر بود، شناسایی کنند.  پس از هماهنگی با مراجع قضایی متهم به دادسرا معرفی و با پیگیری‌های صورت گرفته، وجه مورد کلاهبرداری به‌حساب شاکی پرونده عودت داده شد.

سرهنگ آنقی با بیان اینکه رمالی، دعانویسی و فالگیری یک نوع اقدام متقلبانه برای تحصیل مال است، گفت: بی‌گمان برخی از مردم برای رفع مشکلات خود به جای مراجعه به متخصصان روانشناسی، به رمال‌ها رجوع می‌کنند که این امر پیامدهای ناگواری را به دنبال دارد و افراد کلاهبردار در فضای مجازی با متوسل شدن به ابزارهای خرافی و سوءاستفاده از اعتقادات شهروندان، به دنبال اخاذی و کسب منافع مالی هستند که می‌طلبد شهروندان هیچ‌گاه برای رفع مشکلات خود نباید به این‌گونه موارد در فضای مجازی اعتماد کنند.

عامل انتشار فیلم حیوان آزاری در ارومیه شناسایی شد

سرهنگ اکبر نصرتی رئیس پلیس فتا استان آذربایجان‌غربی گفت: فردی که اقدام به بارگزاری فیلمی از آزار و اذیت یک قلاده سگ در فضای مجازی کرده بود، شناسایی و به دست قانون سپرده شد. با رصد و پایش فضای مجازی توسط کارشناسان این پلیس و اعلام محیط زیست استان، پیج اینستاگرامی با محتوای کلیپی از آزار و اذیت و بریدن گوش‌های یک قلاده سگ، شناسایی و با جدیت مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: با انجام اقدامات فنی و تخصصی صورت گرفته، گرداننده صفحه مذکور در شهرستان ارومیه شناسایی با هماهنگی مقام قضایی به این پلیس انتقال داده شد.  فرد خاطی با مشاهده مستندات قاطع پلیس به عمل خلاف قانون خود اعتراف و اعلام کرد که جهت تفریح و سرگرمی و خودنمایی در فضای مجازی دست به این کار زده است.

سرهنگ نصرتی با اشاره به ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی گفت: هرگونه انتشار فیلم و تصاویر مربوط به حیوان آزاری در فضای مجازی بطور جد رصد و در صورت مشاهده با انتشاردهندگان آن که باعث جریحه‌دار شدن احساسات هم‌وطنان می‌شود، با جدیت برخورد خواهد شد.

خرید و فروش غیرقانونی سهام‌های شاکی با انگیزه انتقام جویی

سرهنگ محمدعلی آدینه لو رئیس پلیس فتا استان زنجان از شناسایی و دستگیری فردی که پس از دسترسی غیرمجاز به نام کاربری و رمز عبور سامانه آنلاین بورسی دوست خود، اقدام به خرید و فروش غیرقانونی سهام‌های وی کرده بود، خبر داد.

وی در تشریح این خبر گفت: در پی مراجعه یکی از شهروندان زنجانی به پلیس فتا، مبنی بر دسترسی غیرمجاز به سامانه آنلاین بورسی، مدعی شد، اخیراً فردی ناشناسی با ورود به حساب کاربری وی، اقدام به خرید و فروش سهام نموده و با این عمل متحمل ضرر و زیان مالی شده است، لذا با توجه به حساسیت پرونده، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا زنجان قرار گرفت.

آدینه لو گفت: در تحقیقات صورت گرفته از شاکی و بررسی‌های فنی و پلیسی متهم به هویت معلوم در حوزه جغرافیایی استان زنجان مورد شناسایی قرار گرفت و با هماهنگی مقام  قضایی دستگیر شد و ضمن توقیف تجهیزات و ادله‌های دیجیتالی، وی به پلیس فتا استان انتقال داده شد.

این مقام انتظامی ادامه داد: متهم در تحقیقات اولیه منکر بزه ارتکابی می‌شد، ولی پس از روبه‌رو شدن با شاکی و مستندات، ضمن اعتراف به جرم خود اظهار داشت شاکی از دوستان وی بوده و در یک کارگزاری اقدام به خرید و فروش سهام می‌نمایند، به دلیل مشکلات مالی بوجود آمده با شاکی، به انگیزه انتقام‌جویی پس از جلب اعتماد وی و دسترسی به اطلاعات حساب کاربری وی، اقدام به خرید و فروش سهام کرده است.

سرهنگ آدینه‌لو با بیان اینکه حفظ و نگه‌داری اطلاعات شخصی و مالی و عدم اعتماد بی جا به افراد می‌تواند در پیشگیری از این نوع کلاهبرداری‌ها نقش بسزایی داشته باشد، هشدار داد: ممکن است کلاهبرداران با انتشار تبلیغات کاذب در فضای مجازی سعی در فریب افکار عمومی نسبت به گرفتن مدارک و اطلاعات هویتی افراد اقدام کرده و با به کارگیری کدهای بورسی آنها علاوه بر دریافت سودهای ممنوعه، از مدارک و اطلاعات هویتی آنها سواستفاده می کنند.

فروشنده جعلی تراکتور کشاورزی در سایت های نیازمندی دستگیر شد

سرهنگ سامع خورشاد رئیس پلیس فتا استان مازندران از شناسایی و دستگیری فردی که با درج آگهی جعلی در سایت‌های نیازمندی اقدام به کلاهبرداری از هموطنان می‌کرد، خبر داد و گفت: با مراجعه چندین نفر به این پلیس با در دست داشتن مرجوعه قضایی و درخواست رسیدگی به شکوائیه های خود را مبنی بر کلاهبرداری از طریق سایت دیوار با آگهی جعلی فروش تراکتور عنوان کردن؛ در این خصوص موضوع به طور ویژه در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

این مقام انتظامی اضافه کرد: این متهم  با درج آگهی با قیمت پایین تر و وسوسه‌انگیز فروش تراکتور کشاورزی در سایت دیوار، اقدام به اخذ بیعانه از قربانیان می‌کرد و پس از اخاذی از چندین نفر سیم کارت خود را تعویض و مجدداً با مشخصات دیگری اقدام به درج آگهی می‌کرده است، در نهایت کارشناسان پلیس فتا پس از انجام یک‌ سری اقدامات فنی و تخصصی و هماهنگی با دادسرا،  متهم را طی یک عملیات غافلگیرانه دستگیر کردند و ادوات و تجهیزات رایانه‌ای و الکترونیکی وی را کشف و ضبط کردند.

سرهنگ خورشاد افزود: عامل کلاهبردار که مردی سی‌وپنج ساله بود اقدام به کلاهبرداری از حساب ۲۳ نفر از هموطنان سراسر کشور به مبلغ هشتصد میلیون تومان کرده بود اعتراف کرد.

وی از هموطنان خواست: تا قبل از رویت و کسب اطمینان از اصالت کالا از پرداخت هر گونه مبالغ تحت عنوان بیعانه به فروشندگان خودداری کنند و به ماهیت فریبنده سایر آگهی هایی که در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها منتشر می شود توجه نکنند.

کمکی که موجب برداشت غیر مجاز از حساب شد

سرهنگ آرش ابراهیمی رییس پلیس فتا استان لرستان از دستگیری شخصی که با سوء استفاده از اعتماد کارمند بانک از حساب وی برداشت کرده بود، خبر داد.

وی گفت: شخصی با مراجعه به پلیس فتا استان از برداشت مبلغ ۲۹۳میلیون ریال از حساب بانکی اش بصورت غیر مجاز خبر داد.  

سرهنگ ابراهیمی ادامه داد: با بررسی پرینت حساب شاکی مشخص شد مبلغ دویست و نود سه میلیون ریال طی دو مرحله از حساب شاکی پرداشت شده است.

این مقام انتظامی اظهار داشت : با بررسی مستندات حساب شاکی مشخص شد در یک مرحله از دستگاه عابر بانک مبلغ دویست هزار و در یک مرحله دیگر از طریق دستگاه کارت خوان مبلغ ۲۹ میلیون و صد هزار برداشت شده است.  

وی ادامه داد: متهم با استتار خود از طریق یک مغازه طلا فروشی اقدام به خرید طلا با کارت بانکی شاکی می نماید که با همکاری شاکی و بکارگیری روش های خاص پلیسی توسط کارشناسان این پلیس سرنخ های اولیه برای شناسایی متهم بدست امد.

رییس پلیس فتا لرستان گفت: شاکی در بازحویی های خود اظهار کرده بود که در اخر وقت اداری چند روز پیش شخصی با مراجعه به بانک درخواست صدور کارت حساب مجدد بانکیش را داشت که متاسفانه بعلت خرابی سیستم صدور کارت بانکی این کار میسر نبود ولی شخص مراجعه کننده با خواهش و تمنا که فرزندم در بیمارستان بستری شده  و قرار است از شهرستان برایم پول واریز شود اصرار به صدور کارت را داشت، بنده نیز جهت رضای خدا و رفع مشکل ایشان کارت بانکی ام را به همراه رمز که فکر می کردم خالی است را در اختیارش قرار دادم تا بعد از اتمام کارش انرا به من باز گرداند که همان روز وام بانکی ام نیز به حساب واریز شده بود و من بی اطلاع بودم.

این مقام مسئول افزود: زمانی متهم در برابر مستندات قرار گرفت ضمن تایید بزه انتسابی علت برداشت غیر مجاز از حساب بانکی شاکی را وسوسه و رفع نیاز مالی اش بیان کرد.  

سرهنگ ابراهیمی گفت: متاسفانه سهل انگاری و عدم جدیت در نگهداری نام کاربری و پسورد یکی از دلایلی است که موجب سوء استفاده از حساب افراد میشود که میطلبد شهروندان نسبت به نگهداری  اطلاعات محرمانه حساب بانکی خود اقدامات لازم را انجام دهند.  

کشف سوخت قاچاق 

سرهنگ حسن سرگزی فرمانده انتظامی میرجاوه از کشف ۴۹ هزار و ۳۶۲ لیتر سوخت قاچاق توسط ماموران انتظامی این شهرستان خبر داد و گفت: طرح تشدید مبارزه با قاچاق سوخت با هدف جلوگیری از هدر رفت سرمایه های ملی در دستور کارفرماندهی انتظامی شهرستان میرجاوه قرار گرفت.

وی افزود: تکاوران عملیاتی انتظامی این شهرستان در محور مواصلاتی “زاهدان –میرجاوه”  ۲ دستگاه تریلی تانکر دار را که حامل فرآورده های سوختی بودند متوقف و مدارک آن را بررسی، که مشخص شد بارنامه های حمل مربوط به روغن جلا بوده درحالی که بارمربوطه براساس نمونه برداری کارشناسان، نفت سفید است. با هوشیاری ماموران در بازرسی ازکامیون ها ۴۹ هزار  و۳۶۲ لیتر سوخت قاچاق از نوع نفت سفید کشف شد.

این مقام انتظامی با بیان اینکه در این رابطه ۲ متخلف شناسایی و به مراجع قضائی معرفی شدند، خاطر نشان کرد: پلیس در مقابله با قاچاق سوخت مبادی رسمی را به شدت رصد می کند و با اقدامات اطلاعاتی اجازه جولان به قاچاقچیان را نخواهد داد و به شدت و با تمام توان با سودجویان و متخلفات اقتصادی برخورد و آنان را به دستگاه قضائی معرفی می کند.

کشف ۹۹ کیلو تریاک 

سرهنگ محمد مرادی فرمانده یگان ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد از کشف ۹۹ کیلو تریاک در محور شیراز – یاسوج خبر داد و گفت: ماموران یگان ویژه مستقر در ایستگاه ایست و بازرسی شیراز – یاسوج با هوشمندی حین اجرای طرح کنترل و فاصله گذاری اجتماعی به یک دستگاه خودروی ال ۹۰ مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی با بیان اینکه خودروی مذکور به سمت استان های شمالی کشور در حرکت بود، عنوان کرد: ماموران این یگان در بازرسی از این خودرو حدود ۹۹ کیلو مواد مخدر از نوع تریاک که به طرز بسیار ماهرانه ای در خودرو جاساز شده بود را کشف کردند.

فرمانده یگان ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در این رابطه راننده خودرو به همراه یک خانم دستگیر و به مرجع قضائی تحویل و خودرو نیز به پارکینگ منتقل شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=309143

ثبت نظر

-