درز گزارش محرمانه آژانس را به لحاظ حقوقی پیگیری می‌کنیم

  • کد خبر : 308944
  • 16 آذر 1399 - 11:47

به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم غریب آبادی روز شنبه در گفت وگو با شبکه خبر، ابعاد بیشتری از این موضوع را تشریح کرد و گفت: اعتراضات و پیگیری‌های حقوقی ایران از آژانس در زمینه حفاظت از اطلاعات محرمانه، سابقه‌ای بیش از دو دهه دارد.

وی توضیح داد: قبل از پرداختن به ریشه این مشکلات، باید اشاره کنم که در مقاطع مختلف و بر اساس تعهدات کشورمان و مأموریتی که به آژانس از سوی شورای حکام داده شده، آژانس گزارش‌هایی را از راستی‌آزمایی اجرای تعهدات تهیه و در اختیار شورای حکام قرار می‌دهد. در یک برهه طولانی، گزارش‌های پادمانی آژانس که بسیار مفصل هم بودند، تهیه و میان اعضا توزیع می‌شد و در پنج سال اخیر نیز گزارش‌های برجامی جایگزین شدند.

نماینده دائم ایران ادامه داد: اما در این مسیر، دو مشکل وجود دارد؛ اول اینکه چه میزان از جزئیات فعالیت‌های پادمانی باید در این گزارش‌ها منعکس شوند و دوم اینکه مکانیسم اطلاع رسانی گزارش‌ها به اعضای آژانس، کاملاً نقص دارد و این گزارش‌ها قبل از اینکه از محرمانه بودن خارج شوند-که در این مورد هم ملاحظه جدی داریم-به رسانه‌ها درز پیدا می‌کنند. به آژانس گفتیم که انتشار اطلاعات جزئی در گزارش‌ها، باید به حداقل برسد و داده‌های غیر  ضروری نباید منعکس شوند. اخیراً هم پیگیری این موضوع را مجدداً با آژانس شروع کردیم.

سفیر کشورمان افزود: تمامی گزارش‌های پادمانی و برجامی و همچنین مکاتبات ایران با آژانس و بالعکس، محرمانه هستند. آژانس نیز گزارش‌های خود را در سایت داخلی خود که فقط در دسترس اعضای آن است، قرار می‌دهد. بیش از ۱۹۰ کشور به این سایت دسترسی دارند. آژانس مدعی است که این گزارش‌ها از طریق آژانس به رسانه‌ها درز پیدا نمی‌کند و در واقع، مفهوم غیرمستقیم آن، این است که امکان دارد یک یا چند کشور مبادرت به این کار کنند.

به گفته وی، برای جمهوری اسلامی ایران، مسؤولیت اساسی حفاظت از اطلاعات محرمانه، با آژانس بین المللی انرژی اتمی است؛ چرا که اگر این مکانیسم اطلاع رسانی ایراد دارد، باید آن را اصلاح و مورد تجدیدنظر اساسی قرار دهند. در این زمینه، مطلبی که اخیراً توسط رویترز منتشر شد نیز مبنای آن گزارش محرمانه آژانس است که در همین سایت داخلی قرار داده شده بود و طبیعتاً می‌تواند از طریق برخی کشورها همزمان برای برخی رسانه‌ها نیز ارسال شود. در اینجا، آژانس مسؤولیت مستقیم دارد و از کشورها که به این اطلاعات محرمانه دسترسی پیدا می‌کنند نیز سلب مسؤولیت نمی‌شود.

غریب آبادی، این موضوع که گزارش‌های آژانس متعاقباً با تصمیم شورای حکام به‌طور علنی منتشر می‌شوند را نیز دلیل موجهی برای انتشار زودتر از موعد آنها توسط آژانس و کشورها ندانست و گفت: هرگونه انتشار اطلاعات محرمانه پیش از سیر روال حقوقی خود، منحصراً در اختیار جمهوری اسلامی ایران، به عنوان دارنده و مالک این اطلاعات می‌باشد.

وی در پایان اعلام کرد که بزودی پیگیری‌های حقوقی ایران در این زمینه به طور جدی دنبال می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=308944

ثبت نظر

-