جداسازی فاضلاب و آب‌های سطحی در اهواز واقعاً عملی نیست

  • کد خبر : 308893
  • 16 آذر 1399 - 11:10
جداسازی فاضلاب و آب‌های سطحی در اهواز واقعاً عملی نیست

به گزارش خبرنگار مهر، سید کریم حسینی عصر امروز در نشست شورای شهر اهواز با موضوع بررسی آب‌گرفتگی اخیر این شهر، اظهار کرد: آن چیزی که مردم در تابلوی قضاوت و دید خود می‌بینند این است که همه مسئولان و نمایندگان را در یک جایگاه قضاوت می‌کنند؛ امروز اینکه فقط یک دستگاه، نماینده و یا شورا را مقصر بدانیم، مردم نمی‌پذیرند چرا که وقتی آب جلوی درب خانه‌های آنها جمع شود همه مسئولان، نمایندگان و شوراییان را مقصر می‌دانند.

وی افزود: در این اوضاع و احوال ایجاد شده برای شهر قطعاً تقصیرکاری وجود دارد ولی سیستم پاسخ‌دهی‌مان خوب و کامل نیست، وقتی هم‌چنین مواردی پیش می‌آید کسی یا پاسخگو نیست یا تقصیرها را گردن هم می‌اندازند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: برای اهواز به معنای واقعی با محدوده خودش باید صاحبی پیدا شود که پاسخگو باشد؛ فعلاً صاحب و جمع کننده مسائل در اهواز مشخص نیست، بنابراین افرادی ممکن است از رده‌های بالا در کار آن دخالت کنند.

حسینی با اشاره به اینکه دست از سر اهواز بردارند و آن را به فرماندار و شهردار بسپارند، انتقاد کرد: در حوزه‌های انتخابیه خارج از استان، نمایندگان می‌دانند در شهر با چه کسی طرف هستند ولی در اهواز اصلاً این‌طور نیست و تا نمایندگان حرف می‌زنند آن را تسویه حساب یا تبلیغات انتخاباتی تلقی می‌کنند، در حالی که بیش از سه سال زمان تا انتخابات بعدی مانده است.

وی ادامه داد: برخی‌ها چون جوابی را برای عملکرد و پاسخگویی‌های لازم ندارند، این‌طور تخریب می‌کنند؛ اتفاقاً وقتی تخریب‌ها شروع می‌شود متوجه می‌شویم که راه و مسیر را درست رفته‌ایم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: گناه مردم خوزستان چیست که هراز چند گاهی یک بحران و مشکلی برای آنها پیش می‌آید؟ متأسفانه بعضی از مدیران حیات سیاسی خود را در ایجاد بحران می‌دانند.

حسینی تأکید کرد: باید یکصدا و با همدلی بیشتری موضوعات استان را در سطح ملی پیگیری کنیم، همچنین اگر هنوز نقطه‌ای از شهر دچار آب‌گرفتگی است، نباید بگوییم که نه مشکلی نداریم؛ خیلی عامیانه عرض می‌کنم که مردم آه دارند و باید مراقب باشیم که آه آنها دامن‌گیر ما نشود و به خانواده و یا سلامت خودمان آسیب نرساند.

وی افزود: مدیرعامل آبفا می‌گوید که «شبکه فاضلاب جوابگوی بار آب‌های سطحی یا بارش‌های سیل‌آسا نیست» خب قبول کردیم، همچنین به وزیر نیرو یا استاندار گفتم که اکنون وقت ادغام آبفای روستایی با حجم بدهی بالا نیست به خاطر قانون کشوری موافقت نکردند، با این اوصاف چرا مدیریت آب اهواز را با استان با سرپرستی یک نفر انجام می‌دهند چرا بعد از هفت ماه هنوز مدیرعامل آبفا اهواز نداریم؟

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: بارها به مدیرعامل آبفا استان گفتیم که این سرپرستی همزمان را به اتمام برسانید، مدیرعامل آبفا اهواز را تعیین و معرفی کنید تا حداقل بدانیم طرف حساب ما چه کسی است؟ بندرامام هم که اداره زیرمجموعه آبفا هست و مدیرعامل دارد، پس آنجا چرا باید این حجم آب‌گرفتگی را داشته باشد؟

حسینی تصریح کرد: جداسازی فاضلاب و آب‌های سطحی در برخی نقاط اهواز واقعاً عملی نیست؛ در خیابانی که دو الی سه متر عرض دارد و یا خاک اهواز ریزشی است، چطور می‌توان این جداسازی را انجام داد؟ و یا مثلاً از اول فلکه کارگر در فرهنگ شهر تا رودخانه کارون چطور می‌توان کانال احداث کرد؟

وی با اشاره به اینکه مشکلات اهواز این‌طور حل نمی‌شود، هرکسی مسئول بوده و یا نماینده بوده درست ولی امروز ما باید جوابگو باشیم، گفت: مدیرعامل آبفا خوزستان در برنامه صدا و سیما خوزستان اعلام کرد که از ۱۰۰ میلیون یورو اعتبار هیچ ریالی نرسیده در حالی که ۱۲ و نیم میلیون یورو آن وصول شده ولی از سه هفته تا یک ماه پیش چه کاری انجام دادیم اما چرا پیمانکار می‌گوید که پولی دست ما نرسیده است؟

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: یا باید به مردم تعهد ندهیم یا اگر دادیم باید به آن عمل کنیم؛ اگر به تعهدات عمل می‌شد، امروز شاهد این وضعیت در اهواز نبودیم.

حسینی ادامه داد: با وجود وضعیت بدی که بوده و هست، ۶ ماه برای داشتن عملکرد خوب مدیران اجرایی استان صبر کردیم تا کارها را با همدلی و بدون تقابل حل کنند ولی می‌بینیم که دیپلماسی لبخند است، مقابل هر انتقادی لبخند می‌زنند و ما را دنبال نخود سیاهی می‌فرستند که اصلاً پیدا نمی‌شود.

وی اضافه کرد: مسئولان ارشد استان به حرف‌هایی که زده شد، عمل نکردند و هر ماه هم برای مردم سرنوشت‌ساز است و اصلاً قبول نمی‌کنیم که بگویند حالا این ۶ ماه هم بگذرد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از مدیران می‌خواهیم که مستند و مشخص پاسخگوی پیگیری‌های نمایندگان باشند، هرگونه آسیبی به این شهر برسد که تعهدی در مورد آن وجود دارد، مدیرانی که کم کار باشند باید مؤاخذه شوند و پاسخگو باشند.

حسینی گفت: در لایحه بودجه سال آینده کمیته‌ای را تشکیل دادیم که با جدیت حداکثر بودجه را در بخش‌های مختلف به خصوص آب، راه و درمان و آموزش برای استان جذب کنیم؛ همچنین برای مشکلات آب‌گرفتگی نیز پیگیر هستیم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=308893

ثبت نظر

-