ضرورت رفع موانع و بروکراسی پیچیده پیش‌روی صادرات

  • کد خبر : 308683
  • 16 آذر 1399 - 9:18
ضرورت رفع موانع و بروکراسی پیچیده پیش‌روی صادرات

در گفت‌وگوی پانا با مدیرکل دفترصادرات کشاورزی سازمان توسعه تجارت مطرح شد:

یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ – ۰۹:۱۵

روز صادرات

 تهران( پانا) – مدیرکل دفترصادرات کشاورزی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه امروزهیچ نیاز مهمتری از بحث ارز و توسعه صادرات در کشور وجود ندارد می‌گوید درخواست همیشه ما نیز از دستگاه‌ها این بوده است که مطابق اهداف بالادستی زمینه تحقق این اهداف تامین شود. نیاز به مصارف ارزی نیازمند ایجاد زمینه‌هایی برای تحقق آن است و درخواست همیشه ما از دستگا‌ه‌ها این بوده است که به رفع موانع و بروکراسی پیچیده پیش‌روی صادرات و صادرکننده اقدام کنند.

محمود بازاری در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره افزایش قیمت محصولات کشاورزی و تاثیر آن بر صادرات و قدرت رقابتی صادراتی این محصولات در بازارها، خاطرنشان کرد: «عوامل و دلایل متعددی موجب افزایش قیمت‌ تمام‌شده محصولات کشاورزی می‌شود که یکی از مهمترین دلایل آن ناشی از افزایش نرخ ارز است. اگرچه بالارفتن نرخ ارز قیمت محصولات صادراتی را افزایش می‌دهد اما در داخل نیز عواملی را به تولیدکننده تحمیل می‌کند و اینگونه نیست که نرخ ارز تنها برای صادرات فرصت تلقی شود.»
وی ادامه داد: «کالای صادراتی قبل از صادرات نیاز به بازاریابی و کشف مشتری و بسته‌بندی مناسب مطابق با استانداردهای صادراتی دارد. درحالی که عرضه محصولات و کالاها در بازار داخلی از هزینه‌های کسب بازار و بسته‌بندی صادراتی بی‌نیاز است.»
مدیرکل دفتر صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت با اشاره به هزینه‌های بالای حمل و نقل بین‌المللی اظهار کرد:‌ «هزینه‌های حمل بین‌المللی بسیار گران‌تر از حمل داخلی است و هزینه‌های آن با ارز محاسبه می‌شود. هزینه‌های خدمات، شناسایی و توسعه بازار و حتی تبلیغات به گونه‌ای است که هزینه ارزی دارد.»

وی ادامه داد:‌«طبیعی است که صادرات باید مشخصه خاصی برای بازار هدف داشته باشد و برای تامین سلایق مشتری خارجی تولیدکننده باید هزینه‌های بیشتری را لحاظ کند تا آن کالا مطابق با ذائقه مشتری در بازارهای جهانی آماده شود که بعضا این هزینه‌ها در داخل و برای کالاهای داخلی نیاز نیست.»
بازاری خاطرنشان کرد:‌ «امروزهیچ نیاز مهمتری از بحث ارز و توسعه صادرات در کشور وجود ندارد و درخواست همیشه ما نیز از دستگاه‌ها این بوده است که مطابق اهداف بالادستی زمینه تحقق این اهداف تامین شود. نیاز به مصارف ارزی نیازمند ایجاد زمینه‌هایی برای تحقق آن است و درخواست همیشه ما از دستگا‌ه‌ها این بوده است که به رفع موانع و بروکراسی پیچیده پیش‌روی صادرات و صادرکننده اقدام کنند.»
وی عنوان کرد:‌ «در فرآیندهای صادراتی وقت‌کشی زیادی وجود دارد. این وقتی‌کشی در تنظیم سیاست‌ها، تنظیم مقررات و ابلاغ آنها، اتخاذ تصمیم‌های جدید برای تولید صادراتی و غیره وجود دارد. وابستگی صادرات به چرخه تولید و سرمایه‌گذاری و اشتغال است و وقت‌کشی‌های فعلی باید از بین برود. این شرایط نیازمند اراده کلی در همه مجموعه‌ها است چون موجب می‌شود تا هزینه‌ صادرات و تولید صادراتی برای صادرکننده کاهش پیدا کند.»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=308683

ثبت نظر

-