اقدام مجلس ریختن آب به آسیاب دشمن بود/ مصوبات نباید رنگ و بوی تسویه حساب جناحی و تیمی داشته باشد

  • کد خبر : 307394
  • 15 آذر 1399 - 12:49
اقدام مجلس ریختن آب به آسیاب دشمن بود/ مصوبات نباید رنگ و بوی تسویه حساب جناحی و تیمی داشته باشد

اقدام مجلس ریختن آب به آسیاب دشمن بود/ مصوبات نباید رنگ و بوی تسویه حساب جناحی و تیمی داشته باشد

عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: مجلس باید مظهر امید مردم ایران باشد و مردم از مصوبات مجلس احساس اختلاف و سوگیری، تسویه حساب جناحی و تیمی را نداشته باشند و دیگر اینکه انتقاداتی که تخریب نباشد و در آخر مجلس از جوزدگی جلوگیری کند اما متاسفانه در مصوبه اخیر مجلس این اتفاقات افتاد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چند روز پیش در نشست غیر علنی مجلس، نمایندگان با ۲۳۲ رای دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب رساندند. بر اساس این طرح بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای و اجرای پروتکل الحاقی لغو می‌شود که نتیجه آن خروج از پروتکل الحاقی و برجام است.


این مصوبه در پی ترور دانشمند هسته‌ای ایران در مجلس مطرح و تصویب شد و حالا شورای نگهبان نیز آن را تائید کرده است.


محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس پس از ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان در جلسه علنی مجلس گفت: “دشمن جنایتکار پشیمان نمی‌شود مگر با واکنشی قوی” و “واکنش قوی هم در مقابل خطاهای احتمالی آینده دشمن بازدارندگی ایجاد می کند و هم بابت این جنایات از آنها انتقام می گیرد”.


این اظهارات در حالی است که بسیاری از ناظران نه تنها این اقدام مجلس را واکنش قوی در پاسخ به ترور دانشمند ایرانی نمی‌دانند بلکه آن را متاسفانه همراستا با اهداف مثلث نتانیاهو، ترامپ و بن سلمان که بارها نگرانی خود را از ادامه برجام مطرح کرده‌اند، عنوان می‌کنند. 


علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران نیز در این زمینه گفت “اینکه شهید فخری‌زاده، قربانی گفت‌وگو با مدیرکل آژانس معرفی شود و یا برجام را عامل این ترور بدانند، نشان از عدم توجه به عمق و ابعاد این ترور دارد یا عده‌ای در این شرایط سعی دارند کلاهی از این نمد برای خود ببافند”


فارغ از بحث‌های بین مجلس و دولت باید دید این مصوبه چه تاثیری بر اقتصاد کشور دارد؟ مصوبه مذکور در شرایط کنونی کشور هم راستا با مصلحت کشور و خواست مقام معظم رهبری است؟


علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران، در گفت‌وگو با ایلنا اولین و شاید موثرترین تاثیر مصوبه مجلس را بر بازار ارز دانست.


وی ادامه داد: در حال حاضر کشور در شرایط خاص درآمد ارزی است و دلالان، بدخواهان از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا بتوانند سودهای بالا کسب کنند.


به گفته شریعتی؛ دلالان بازار ارز برای سودجویی نیاز به محرک بیرونی دارند که آن را یا در خارج کشور یا داخل کشور جستجو می‌کنند.


وی یادآور شد: از نمونه‌های محرک‌های داخلی قوانین و مقرراتی که برای برگشت ارز صادراتی گذاشته شده است که تاثیر منفی بر رو دلار دارد و فرصت طلبان سعی می‌کنند با استفاده از این تاثیر منفی در بازار ارز موج ایجاد کنند، به عبارت دیگر اتفاقات منفی را برای خود مصادره می‌کنند.


شریعتی افزود: کما اینکه ما می‌بینیم اتفاقاتی که در بحث انتخابات امریکا می‌افتد چقدر برای این افراد جذاب است. آن‌ها با فرض اینکه ترامپ برنده انتخابات می‌شود در حال موج دادن به بازار برای بالا بردن نرخ دلار تا کانال ۴۰ تومان بودند تا به منافع خود برسند.


وی اظهار کرد: اما انتخابات امریکا به شکل دیگری رقم خورد و همزمان با آن دلارهای حاصل از صادرات با رشد ۲۵ درصدی به کشور بازگشت و تراز تجاری بعد از ۸ ماه به نفع صادرات مثبت شد.


به اعتقاد شریعتی؛ تمامی این اتفاقات نوید خبرهای خوب، ثبات و امید بود که متاسفانه با جریان ترور دانشمند هسته‌ای کشور بار دیگر شرایط به نفع سودجویان تغییر کرد.


 وی تصریح کرد: ترور دانشمند هسته‌ای کشور آنقدر که برای کانال‌های دلالان دلار جذاب بود که می‌توان گفت آن‌ها نیز همسو با بدخواهان کشور شده‌اند.


 شریعتی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی این مصوبه را نیز ریختن آب به آسیاب دشمن دانست.


وی گفت: همانطور که کارشناسان دیپلماسی کشور می‌گویند واکنش درست آن است که از هم پاشیدگی حوزه‌های امنیتی و از بین بردن امید و دمیدن در بوق جنگ پرهیز شود.


شریعتی با تاکید بر اینکه در این شرایط فرمایشات مقام معظم رهبری می‌تواند روشن کننده مسیر راه باشد، گفت: از همه نمایندگان انتظار می‌رود توصیه مقام معظم رهبری به مجلس یازدهم را فراموش نکنند. 


وی ادامه داد: توصیه مقام معظم رهبری دو تا ویژگی مهم داشت؛ یکی اینکه مجلس باید مظهر امید مردم ایران باشد و مردم از مصوبات مجلس احساس اختلاف و سوگیری، تسویه حساب جناحی و تیمی را نداشته باشند و دیگر اینکه انتقاداتی که تخریب نباشد و در آخر مجلس از جوزدگی جلوگیری کند اما متاسفانه در مصوبه اخیر مجلس این اتفاقات افتاد.


شریعتی معتقد است؛ بنابراین اگر کارهای مجلس در چهارچوب این فرامین است که کارش درست بوده و اگر نیست نیاز به اصلاح دارد، چون ناخواسته آب به آسیاب بدخواهان کشور و دشمنان چه خارجی و چه داخلی ریخته است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=307394

ثبت نظر

-