وزیر خارجه سعودی: حلِ بحران قطر «امری قابل حصول» به نظر می رسد

  • کد خبر : 307291
  • 15 آذر 1399 - 11:34
وزیر خارجه سعودی: حلِ بحران قطر «امری قابل حصول» به نظر می رسد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، پس از آنکه وزیر خارجه کویت از پیشرفت در مسیر پایان دادن به اختلاف و بحرانی خبر داد که به ادعای مقامات واشنگتن، به جبهه متحد کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه ایران لطمه می زند، وزیر خارجه عربستان سعودی روز جمعه اعلام کرد که حل و فصل مناقشه چهار کشور عربی (عربستان، امارات، بحرین و مصر) با قطر «امری قابل حصول» به نظر می رسد.

شاهزاده «فیصل بن فرحان آل سعود» در این باره گفت: «ما در روزهای اخیر به یُمن تداوم تلاشهای کویت به پیشرفت قابل ملاحظه ای دست یافته ایم، اما همچنین قدردان حمایت قدرتمند رئیس جمهور (ایالات متحده) (دونالد) ترامپ هستیم».

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که این پیشرفت بتواند به یک توافق نهایی که امری قابل حصول به نظر می آید، منتهی شود و اینکه نسبت به نهایی ساختن یک توافق میان تمام کشورهای درگیر در این مناقشه دیدگاهی خوش بینانه دارد.

این در حالی است که «احمد الناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه کویت پیشتر تأکید کرد: «در راستای تلاش‌ها برای تحقق آشتی میان قطر و ۴ کشور عربی، تاکنون گفتگوهایی انجام شده است که می‌توان آنها را مثمرثمر توصیف کرد».

این مقام کویتی در ادامه عنوان کرد که تمامی طرف‌های شرکت کننده در گفتگوهای مذکور نسبت به حل و فصل هرچه سریع‌تر بحران دوحه ابراز تمایل کردند.

پس از این اظهارات وزیر خارجه کویت، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر نیز تأکید کرد: «اظهارات وزیر خارجه کویت گام مهمی در مسیر حل بحران محسوب می‌شود».

این مقام قطری پیشتر در سخنانی اعلام کرده بود که هر راهکاری برای حل و فصل بحران قطر با کشورهای تحریم کننده باید فراگیر و حافظ صلح خلیج فارس باشد. وزیر خارجه قطر همچنین گفته بود که دوحه از تلاش‌ها برای پایان دادن به این بحران استقبال می‌کند.

گفتنی است، «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد ترامپ نیز روز چهارشنبه پس از سفر به عربستان سعودی، در شهر دوحه پایتخت قطر گفتگوهایی برای حل این بحران انجام داد.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز روز جمعه در یک سخنرانی از راه دور در نشست بحرین اعلام کرد که ایالات متحده «بسیار امیدوار است» این منازعه حل و فصل شود.

شایان ذکر است که چهار کشور عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین از پنجم ژوئن ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور، ۱۳ شرط از جمله کاهش روابط با تهران و تعطیلی شبکه الجزیره را برای از سرگیری این روابط تعیین کردند.

دیگر نکته قابل توجه در خصوص این مناقشه آن است که تمام کشورهای درگیر در این مناقشه از متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس و شمال آفریقا هستند. قطر میزبان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه و بحرین نیز محل استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده است و کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز میزبان نیروهای نظامی آمریکا هستند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=307291

ثبت نظر

-