از همه ظرفیت‌های مرزی برای صادرات استفاده نمی‌شود

  • کد خبر : 305814
  • 14 آذر 1399 - 9:33
از همه ظرفیت‌های مرزی برای صادرات استفاده نمی‌شود

 

 

گمرک بازرگانی

نیوز: تهران ( پانا) – رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به تراز منفی تجاری کشور می‌گوید امکان مبادله مرزی حدود چند ماه متوقف بوده است و اکنون هم از همه ظرفیت‌های مرزی برای صادرات استفاده نمی‌شود.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا درباره تاثیر کرونا بر مبادلات و معاملات اقتصادی میان ایران و کشورهای منطقه و جهان اظهار کرد:« رشد اقتصادی کشورهای دنیا به طور متوسط ۴ درصد منفی شده است. قاعدتا در اقتصاد کشور رشد منفی اقتصادی از گذشته داشته‌ایم و هم کرونا بر اقتصاد کشور تاثیراتی منفی به دنبال داشته است که در کنار تحریم و تشدید آن موجب شده است تا ضربه‌پذیری اقتصاد از اپیدمی کرونا بیشتر باشد.»

وی افزود:« لطمه تجارت جهانی از رشد منفی اقتصادی جهانی بیشتر بوده است و رشد آن منفی شده است. بخش‌هایی مانند انرژی به دلیل کمبود تقاضا با افت قیمتی در بازارهای جهانی مواجه شده‌اند و در کشوری مانند ایران که صادرات آن عموما انرژی و مواد اولیه است با کاهش صادرات مواجه شده‌ایم. »

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد:‌ «در کشورهایی که صادرات آن‌ها متکی به مواد خام بوده است به دلیل کاهش تقاضای جهانی و کاهش قیمت در تجارت خارجی زیان دیده‌اند. در رتبه نخست، کشورهایی که مبتنی بر خدماتی مانند توریسم بوده‌اند زیان زیادی از کرونا دیده‌اند و پس از آن کشورهای صادرکننده مواد خام یا نفت با آسیب مواجه شده‌اند.»

حریری اظهار کرد:‌ « تاثیرات کرونا بر اقتصاد جهان به دلیل عدم انتشار آمار آن هنوز به درستی قابل استناد نیست اما با انتشار آمارهای مربوط به سال ۲۰۲۰ به طور دقیق‌تری می‌توان درباره تاثیرات کرونا بر مبادلات جهانی و بخش‌های مختلف اقتصادی اظهار نظر کرد.»

کاهش ۳۰ درصدی در صادرات غیرنفتی

وی اضافه کرد: « آمار ۷ ماه نخست سال جاری نشان‌دهنده کاهش ۳۰ درصدی در صادرات غیرنفتی است و واردات نیز با کاهش مواجه شده است. متاسفانه حجم تجارت جهانی در کشور سال به سال با کاهش بیشتری مواجه می‌شود و سهم ایران از کیک تجارت جهانی کاهش می‌یابد.»

تراز تجاری کشور از نظر آماری منفی است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره وضعیت تراز تجاری کشور اظهار کرد:‌ « اهمیت چندانی برای تراز تجاری قائل نیستم و در شرایطی که حجم تجارت کشور درحال کاهش است، تراز تجاری چندان مبنای درستی برای ارزیابی نیست. در سایر کشورها نفت و سایر درآمدهای نفتی از هم تفکیک نمی‌شوند اما درایران درآمد نفتی و غیرنفتی جداگانه محاسبه می‌شود و درمجموع تراز تجاری کشور از نظر آماری منفی است.»

حریری درباره وضعیت تراز تجاری ایران با چین به عنوان مهمترین کشوری که مبادلات تجاری با آن درحال انجام است، خاطرنشان کرد:‌ « حجم تجارت به چین کاهش یافته است یکی از دلایل این است. که فروش نفت ایران به این کشور کاهش یافته است.

قیمت سایر مواد خام هم در نیمه اول سال میلادی به شدت کاهش یافته بود. که البته به تدریج درحال افزایش یافت. بهای نفت به حدود ۲۰ دلار در هر بشکه. کاهش یافت و با ارزان شدن نفت محصولات پتروشیمی. و فرآورده‌های نفتی نیز با کاهش قیمت مواجه شد. که سهم عمده‌ای از صادرات ما را شامل می‌شود.»

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین. عنوان کرد:‌ « قیمت مواد غذایی در جهان افزایش یافته است. اما قیمت مواد صنعتی با کاهش روبه رو شده است. واردات مواد اولیه‌ای مانند نهاده‌های دامی و کنجاله. سویا و غیره با افزایش قیمت مواجه شده است. اما صادرات ما که نفت و فرآورده‌های پتروشیمی است. با کاهش مواجه شده است. که تاثیرات نامطلوبی بر تراز تجاری ایران با چین یا سایر کشورها داشته است.»

حریری عنوان کرد:‌ « همچنین حدود سه ماه مرز ایران با کشورهای همسایه مسدود بوده است. و تحریم‌ها نیز تاثیر زیادی بر مبادلات تجاری ایران داشته است.»

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطرنشان. کرد:‌ « عراق اکنون شریک اول تجاری ایران است. در حالی که سال گذشته شریک دوم تجاری ایران بوده است. اما به دلیل عوامل ذکرشده قدرمطلق صادرات سال گذشته از سال جاری بیشتر بوده است.»

حریری عنوان کرد: « امکان مبادله مرزی حدود چند ماه متوقف بوده است. و اکنون هم از همه ظرفیت‌های مرزی برای صادرات استفاده نمی‌شود.»

وی با تاکید براینکه صادرات کالا به. کشورهای منطقه با سخت‌گیری زیادی رو به رو است. افزود: « محدودیت‌های ناشی. از کرونا برای صادرات در مورد ایران بیشتر از کشورهای منطقه بوده است. به این دلیل که ایران کشوری پرخطر از نظر ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا است. که بر روی صادرات نیز تاثیر منفی داشته است.»

 

همچنین بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=305814

ثبت نظر

-