رجب‌پور: برخی خوانندگان داخلی برای کمپانی‌های آمریکایی کار می‌کنند

  • کد خبر : 304930
  • 13 آذر 1399 - 15:13
رجب‌پور: برخی خوانندگان داخلی برای کمپانی‌های آمریکایی کار می‌کنند
محسن رجب پور

تهران (پانا) – محسن رجب‌پور معتقد است افزایش قیمت دلار و اعمال محدودیت‌ها دو عامل مهمِ مهاجرت خوانندگان هستند.

محسن رجب پور گفت و گو با تسنیم انجام داده است که بخش‌هایی از این گفتگو را مرور می‌کنیم.

چه عواملی باعث شده که برخی از خوانندگان تصمیم به مهاجرت گرفته‌اند؟

هنرمند ذاتا آدمی متفاوت است. من یا شما توانِ آهنگسازی نداریم. اما کسانی هستند که ذوق و قریحه‌اش را داشته‌اند و با پرورشِ این ذوق، آثار بسیاری خلق کرده‌اند.

نوع رفتار با این هنرمندان باید متفاوت باشد. حالا باید دید که چه می‌شود که هنرمند خسته شده و تصمیم به مهاجرت می‌گیرد.

در این میان هم برخی از خوانندگان هستند که در این مملکت زندگی می‌کنند اما خواننده‌ی کمپانی‌های امریکایی هستند. از داخل همین مملکت ارتزاق می‌کنند و به خودشان هم زحمت گرفتن مجوز نمی‌دهند. برای تولید هر آهنگ‌شان ۵ تا ۱۰ هزار دلار دستمزد می‌گیرند. در کنارش هم پول هنگفتی برای ساخت موزیک ویدیویی با پروداکشنی بزرگ را می‌گیرند. همه جا هم محبوب هستند. از آنها بپرسی دفتر موسیقی کجاست اصلا نمی‌دانند و برایشان مهم نیست.

یعنی این خوانندگان در داخل کشور هستند، اما از کمپانی‌های خارجی پول می‌گیرند و در داخل کشور دست به تولیدِ آثارشان می‌زنند. این رویه از چه زمانی شروع شده است؟

وقتی قیمت دلار بالا رفت، پول خارجی برای این خوانندگان ارزشمند شد. تصور کنید وقتی که دلار در ایران ۱۰۰۰ تومان بوده، اگر به همین خواننده برای خواندنِ هر قطعه ۵ یا ۱۰ هزار دلار می‌دادند، به پول ایران ۵ تا ۱۰ میلیون تومان بوده و برای این خوانندگان ارزش چندانی نداشته است.

ولی امروز اگر ۵ یا ۱۰ هزار دلار به این خواننده برای خواندنِ یک آهنگ بدهند، حاصلش به پول ایران رقمی بین ۱۰۰ تا ۲۶۰ میلیون تومان می‌شود. طبیعی است که با چنین رقمی هر کسی وسوسه شود که این کار را بکند. تازه این حداقلِ رقم است.

کمپانی‌های خارجی با تولید این آثار چگونه کسب درآمد می‌کنند؟

آنها یا سایت شرطبندی دارند یا تلویزیون دارند یا از طریق پلتفرم‌های مجازی مانند «یوتوب» و «اسپاتی فای» کسب درآمد می‌کنند.

در گذشته وزارت ارشاد یا حراستِ ارشاد می‌توانستند هنرمند را ممنوع‌الفعالیت کنند و این برای هنرمند اصلا خوب نبود. اما الان هر هنرمندی ممنوع الفعالیت شود و درصدی از شهرت را هم داشته باشد، از نظر مالی بسیار به نفعش خواهد بود.

یعنی شما معتقدید که هنرمندی که ممنوع الفعالیت می‌شود، می‌تواند با کار کردن برای کمپانی‌های خارجی درآمد بسیار بالاتری داشته باشد. در عین حال اصلا هم مجبور به مهاجرت نیست و می‌تواند به زندگیش در ایران هم ادامه دهد.

کسی که می‌خواهد در زمینه موسیقی کسب درآمد کند، باید کنسرت برگزار کند. حالا این درآمد در هر سال برای خوانندگان رقمی در حدود یک و نیم میلیارد تومان است. این یک و نیم میلیارد تومان به دلارِ ۲ هزار تومان برابر با ۷۵۰ هزار دلار است.

۷۵۰ هزار دلار رقم بسیار بزرگی است و خواننده ایرانی در خارج از ایران به هیچ وجه نمی‌تواند به درآمدِ سالانه ۷۵۰ هزار دلار برسد. یعنی وقتی قیمت دلار پایین بوده، همکاری با کمپانی‌های خارجی به نفع خوانندگانِ داخلی نبوده است. اما اکنون که قیمت دلار زیاد شده است، با همکاری با کمپانی‌های خارجی به درآمدهای بسیار زیادی خواهد رسید.

در گذشته اگر به خواننده‌ای می‌گفتند ممنوع الفعالیت خواهی شد، ضرر مالی بزرگی در انتظار خواننده می‌بود. اما در حال حاضر اصلا چنین چیزی نیست.

این مسئله را کمی بیشتر برایمان شرح دهید. درباره درآمدِ خوانندگان در سال‌های گذشته برایمان بگویید و تفاوتِ این رقم در صورتی که بخواهند با کمپانی‌های خارجی همکاری کنند چقدر خواهد بود؟

فرض کنیم درآمدِ امروزِ یک خواننده در سال، به جای یک و نیم میلیارد تومان، پنج میلیارد تومان است. این پنج میلیارد تومان تا همین یک هفته پیش برابر با ۱۵۰ هزار دلار بود. الان حدود ۲۰۰ هزار دلار است.

حالا تصور کنیم خواننده‌ای با پنج میلیارد تومان درآمد سالانه در ایران، ممنوع الفعالیت می‌شود. همین خواننده در صورت همکاری با کمپانی‌های خارجی، ماهانه حدود ۲۰ هزار دلار درآمد خواهد داشت که در سال رقمی حدود ۲۴۰ هزار دلار خواهد بود. با همین رقم ۴۰ هزار دلار درآمدش بیشتر خواهد بود.

در عین حال هیچ محدودیتی هم برای استفاده از هیچ کلمه‌ای نخواهد داشت. در ساخت موزیک ویدیو هم محدودیت تصویری ندارد.

این نکته را هم توجه کنید که همین خواننده اگر در روندِ همکاری با کمپانی‌های خارجی، موزیک ویدیو هم بسازد، درآمدش سه برابر خواهد شد.

یعنی در حال حاضر اوضاع برای خوانندگان برعکس شده است. اگر خواننده‌ای در کشور بماند و کنسرتش را برگزار کند، از نظر مالی ضرر کرده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=304930

برچسب ها

ثبت نظر

-