علت آبگرفتگی معابر در استان خوزستان/ مسئولان دولتی باید پاسخگو باشند

  • کد خبر : 303900
  • 12 آذر 1399 - 23:32
علت آبگرفتگی معابر در استان خوزستان/ مسئولان دولتی باید پاسخگو باشند

مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی درخصوص آب گرفتگی معابر شهرهای استان خوزستان در گفت و گو با نیوز گفت: دو موضوع علت آبگرفتگی معابر شهرهای خوزستان و منازل مردم است. نخستین و مهمترین علت انباشتگی مشکلات زیرساختی است که در استان خوزستان داریم. اکنون در بیشتر شهرهای استان از جمله ماهشهر ، آبادان و … شاهد هستیم باران رحمت الهی که همیشه برای مردم شادی آفرین است برای مردم استان ما تبدیل به زحمت شده است.

وی افزود: انباشت مشکلات از گذشته در حوزه زیرساختی باعث چنین مسئله ای شده است. طبق قانون شبکه فاضلاب و آب های سطحی، آب بارندگی و معابر شهری به عهده شهرداری ها است. متاسفانه طبق پیگیری‌هایی که در شش ماه گذشته که خدمتگزار مردم بودم در این مورد انجام دادم مشخص شد اعتباراتی که باید در سنوات گذشته برای این حوزه اختصاص می یافت یا کم بوده یا اختصاص نیافته است.

*۱۴۹ میلیون دلار وام بانک جهانی برای مشکلات اهواز چه شد؟

یوسفی افزود: مهمترین دلیل هم سوء مدیریت و عدم برنامه‌ریزی مناسبی است که مردم استان خوزستان را رنج می‌دهد. شاهد بودیم که در سال ۸۴ وام بانک جهانی ۱۴۹ میلیون دلار برای رفع مشکلات فاضلاب اهواز و کوچ عبدالله اختصاص پیدا کرد. اما اکنون هیچ کس پاسخ نمی دهد که نتیجه چه شد. فرض کنیم که چند نفر هم دستگیر شدند. چه اتفاقی افتاد و چه مشکلی از مردم حل شد؟

این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد :من در زمان گذشته هم به وزیر نیرو و وزیر کشور در خصوص عدم انجام تعهدات ستاد مدیریت بحران و شهرداری اهواز تذکر دادم. آن زمان برخی از افرادی که به هر دلیلی با مسائل مرتبط بود و منافعی از این حوزه داشتند، حاشیه‌هایی به وجود آورده‌اند و گفتند شما اجازه نمی‌دهید شهردار اهواز کارش را انجام دهد!

وی خاطرنشان کرد: من به صراحت این حرف را در سطح کلان کشور مطرح کردم و در استان خوزستان نیز گفتم. باز هم می‌گویم اگر اکنون به دلیل مشکلات مالی در تامین حقوق و دستمزد کارمندان و حل مشکلات اساسی مردم مانند احداث شبکه آب های شهری توسط شهرداری اهواز یا موضوعات زیرساختی در استان خوزستان دچار مشکل هستیم و می‌گوییم اعتبار نیست را حل نکنیم، چطور می خواهیم پاسخ مردم را بدهیم؟

چطور اعتبار نیست مشکلات اهواز را رفع کنند اما با هزینه دولت ساختمان های آنچنانی می سازند؟

نماینده مردم اهواز در مجلس اظهار داشت: چگونه می گویند اعتبار نیست زمانی که خودشان هزینه می کنند و ساختمان های آن چنانی می سازند و ماشین های شاسی بلند لوکس با هزینه دولت تهیه می کنند. یا منابعی که باید با اولویت برای حل مشکلات زیر ساختی مردم هزینه شود را در اهواز برای نورپردازی و ظاهر سازی و موضوعات کم اهمیت دیگر هزینه می کنند، اما به موصوعات اصلی مردم که در این شرایط بد اقتصادی باعث زحمت آن ها می شود توجهی نمی شود.

مجتبی یوسفی درباره آبگرفتگی های اخیر در خوزستان گفت: اکنون آب به منازل برخی از مردم وارد شده و اکنون یخچال چند ده میلیون تومانی آن ها سوخته است. چه کسی این ضرر و زیان مردم را می دهد؟ زمانی که من هم در سطح ملی به وزرا و هم در سطح استان تذکر دادم، با توجه به اینکه شهرداری ها زیر نظر شوراها هستند تاکید کردم که اولویت بندی کنید فردا باید پاسخگوی مردم باشید. اما آن زمان متهم شدیم که اجازه نمی‌دهید شهردار کار خود را انجام دهد. اکنون باید پاسخگو باشند.

نماینده مردم اهواز درمجلس تصریح کرد: ما به عنوان نمایندگان مردم هم از وزیر نیرو و هم از وزیر کشور طرح سوال کردیم که به چه دلیلی اولویت بندی نمی کنید؟ اصلا وظیفه ستاد مدیریت بحران چیست و چه می‌کنند؟ سال گذشته نیز همین اتفاقات افتاده بود. به طور مثال در شهر اهواز ۵۰ نقطه بحرانی پیش‌بینی شد و قرار بود که مدیریت نیمی از آن را شهرداری و نیمی از آن را سازمان آب و فاضلاب انجام دهد. اما اقدامی صورت نگرفته است. اکنون چه کسی پاسخ ضرر و زیان مردم را می دهد؟ این مسائل بیشتر از این تحملش برای مردم استان خوزستان سخت شده است.

*منافع مردم خوزستان مانند منابعشان، ملی دیده شود

این نماینده خانه ملت بیان داشت: هر از چندگاهی شاهد هستیم استان خوزستان با چنین بحران‌هایی مواجه می شود و این عجیب است! بیشتر از این نباید مشکلات تداوم و ادامه دار باشد. همانطور که نگاه به استان خوزستان صیانت از منافع ملی است و افتخار می‌کنیم که عشایر و تمام اقوامی که در این استان زندگی می‌کنند نگاهشان به کشور همواره نگهبان بوده و دل در گرو این نظام داشتند، اما انتظار داریم همان طور که منابع شان ملی دیده می شود، منافعشان نیز ملی دیده شود.

یوسفی گفت: بخشی از این سوء مدیریت ها را مسئولان باید پاسخ دهند. نمی شود که سال گذشته همین طور بوده باشد و امسال نیز مجدد مشکل تکرار شود. ما به عنوان نمایندگان مجلس وظیفه داشتیم تذکر دهیم و سوال بپرسیم و منابع مالی را در بحث فاضلاب یا عوارض ها با عنایت مقام معظم رهبری به فاضلاب اهواز اختصاص دادیم. همان ۵۰ میلیون یورویی که سال گذشته مطرح شده بود اما اعتبار تخصیص پیدا نکرده بود. این ها کارهای بلندمدت است اما ازآنجا که سوء مدیریت و اولویت بندی درست نیست مردم اکنون در مضیقه هستند.

نماینده مردم اهواز درمجلس تاکید کرد :این شان مردم استان خوزستان نیست. ما پیگیری این مسئله هستیم و ممکن است بعضی از افرادی که در صدر زور و قدرت هستند ناراحت شوند و به آن ها بربخورد. اما ما این کار را انجام خواهیم داد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=303900

ثبت نظر

-