مشاوره قبل از ازدواج/سوالاتی که قبل از ازدواج باید پرسیده شود!؟

  • کد خبر : 303707
  • 11 مرداد 1400 - 10:45
مشاوره قبل از ازدواج/سوالاتی که قبل از ازدواج باید پرسیده شود!؟

نیوز: ازدواج یک مسئله بسیار مهم در زندگی هر فرد است پس باید با چشمانی باز و آگاهانه صورت بگیرد.از این رو مشاوره قبل از ازدواج از اهمیت بالایی برخوردار است.آشنایی، خواستگاری، عروسی و فرزندآوری. در گذشته ای نه چندان دور، تمامی این مراحل به سرعت طی می شدند و افراد، خواسته یا ناخواسته، بدون کسب مهارت، علم و آگاهی لازم، قدم در راه زندگی مشترک می گذاشتند. اما با گذشت زمان، ازدواج هم مثل بسیاری از شئونات دیگر زندگی، از سنت به مدرنیته گذار کرد.

امروزه زوج هایی که قصد پیوند زناشویی دارند، پیش از ازدواج با هم آشنا می شوند و سعی می کنند تا در قالب دوستی یا نامزدی، طرف مقابل خود را بشناسند. هنگامی که پسر و دختری قصد ازدواج با یکدیگر دارند، باید سعی کنند تا شناخت جامع و کاملی از هم پیدا کنند.

شرکت در جلسات مشاوره پیش از ازدواج تا حد زیادی می تواند میزان شناخت زوجین از یکدیگر را بالا ببرد و به آنها کمک کند تا به کشف درونیات همسر خود بپردازند. این فرایند افراد را در اتخاذ تصمیمی درست تر برای مهم ترین اتفاق زندگی یاری می رساند. اما در جلسات مشاوره قبل ازدواج چه سؤالاتی طرح می شود؟ در ادامه ما را همراهی کنید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

تعریف مشاوره قبل از ازدواج

همان گونه که انجام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، میزان احتمال بروز بیماری های مادرزادی را در فرزند تخمین می زند و یا انجام تست اعتیاد، سلامت طرفین را از نظر وابستگی به مواد مخدر تأیید می کند، جلسات مشاوره قبل از ازدواج هم با بررسی و تحلیل شخصیت زوجین، دستورالعمل هایی کاربردی ارائه می دهد و طرفین را یاری می کند تا ازدواجشان از درجه احتمال موفقیت بالاتری برخوردار باشد. اینکه دو طرف چقدر می توانند با هم سازگاری داشته باشند اساس انجام مشاوره است. در این جلسات زوجین یاد می گیرند به موضوعات و نکته هایی توجه کنند که شاید هیچ وقت به چشمشان مهم نمی آمده است.

در جلسات مشاوره قبل از ازدواج چه سؤالاتی پرسیده می شود؟

مشاوره قبل ازدواج

مذهب

 

مذهب اغلب افراد تحت تأثیر آموزه هایی است که از کودکی در محیط خانواده فراگرفته اند. دارا بودن مذهب مشترک، می تواند تا حدی پاسخگوی نیازهای زوجین در خصوص این موضوع باشد، ولی مسأله ای که باید توجه بیشتری به آن کرد، دیدگاه طرفین به مذهب، موضوعات مرتبط با دین و خدا است. در مقوله ازدواج، افراد می توانند:

هم مذهب باشند

هم مذهب نباشند اما به عقاید هم احترام بگذارند

هم مذهب نباشند و باور و اعتقاد دیگری را زیر سؤال ببرند

در مورد اول، افراد در زندگی مشترک خود بر سر مسأله مذهب به مشکلی برنخواهند خورد. در مورد دوم هم همینطور؛ اما زوجین باید دقت کافی داشته باشند تا حد و حدود اظهار نظر راجع به اعتقادات مذهبی طرف مقابل را رعایت کنند و موجب تبدیل شدن این موضوع به چالش و اختلاف نشوند. درخصوص مورد سوم باید اذعان کرد که قریب به اتفاق روابطی از این دست، دوام آنچنانی ندارند و افراد در این خصوص به جمع بندی خاصی نخواهند رسید و نتیجه ای حاصل نخواهد شد. مشاوره خانواده با طرح سؤالاتی، اعتقادات و باورهای مذهبی زوجین و انطباق آنها را با یکدیگر مشخص و به پذیرش هرچه بیشتر افراد در این زمینه کمک می کند.

خانواده

سطح خانواده ها، میزان سازگاری و ارتباط بین آنها از موارد مهمی است که باید در مشاوره قبل ازدواج به آن توجه شود. در جلسات مشاوره، سؤالاتی درخصوص طرز فکر و احساس زوج ها نسبت به خانواده طرف مقابل، میزان و سطح ارتباط با خانواده ها پس از آغاز زندگی مشترک و میزان تطابق سطح فرهنگی، مالی و همینطور باورها و اعتقادات خانواده ها بررسی می گردد.

یباذقی

مسائل مالی

از شاخص ترین مسائلی که سؤالاتی در ارتباط با آن طرح می شود، می توان به مسائل مالی اشاره کرد؛ اینکه زوجین تا چه اندازه ای برای پول اهمیت قائل هستند و چه حدی از درآمد را استاندارد می دانند. برای مثال تصور کنید دختری را که سفرهای خارجی را بخش لاینفک زندگی می داند و به دنبال آخرین مدل از هرچیزی است و پسری را که اگر هم بخواهد، درآمدش آنقدری نیست که امکان فراهم کردن چنین شرایطی را داشته باشد. برنامه ریزی مالی برای اینکه چقدر و در چه زمینه ای باید خرج کرد از جمله مواردی است که طرفین رابطه، حتماً باید در خصوص آن به تفاهم برسند. مشاور ازدواج با مطرح کردن سؤالاتی، میزان وابستگی افراد به مسائل مالی را تعیین و راهکارهایی در جهت تلطیف فاصله نگرش افراد در این خصوص ارائه می دهد.

>>>بیشتر بخوانید:

نکات ازدواج/این نه نکته را قبل از ازدواج فراموش نکنید!

مسائل مرتبط با نیازهای جنسی

مباحث جنسی از مهم ترین موضوعاتی است که بی توجهی به آن در مشاوره پیش از ازدواج، مشکلات جبران ناپذیری را باعث می شود. اگر در میزان تمایل به رابطه جنسی تفاوت وجود داشته باشد، چطور باید این موضوع را مدیریت کرد؟ توقع و انتظار افراد از رابطه جنسی چیست؟ شفاف سازی این موضوعات با کمک مشاور، از بروز مشکلات آتی جلوگیری می کند.

تربیت فرزند

فرزند و تربیت آن

از جمله سؤالات کلیدی در مشاوره پیش ازدواج، در خصوص دیدگاه طرفین نسبت به میزان تمایل به فرزندآوری و مسائل مرتبط با آن است. آیا توافقی بر سر فرزندآوری وجود دارد؟ چه موقع و به چه تعدادی؟ چه کسی عهده دار مراقبت از فرزندان خواهد بود؟ اگر در باروری مشکلی وجود داشته باشد، به عهده گرفتن سرپرستی فرزند، جزو گزینه های روی میز است؟ راه برون رفت از اختلافاتی که ممکن است در این موارد به وجود بیاید چیست؟

روابط با دیگران

اینکه هر کدام از دو طرف چه مقدار از زمان خود را صرف رابطه با دوستانش می کند سؤالی است که پاسخ آن می تواند بسیاری از وجوه شخصیتی افراد را مشخص کند. مشاور ازدواج، درون گرایی یا بیرون گرایی و شیوه تعامل و میزان ارتباطات افراد را بررسی و آنالیز می کند. فرد برون گرایی که تمایل دارد مدام درباره احساسات و امور روزمره خود حرف بزند و در میهمانی ها و مراسمات شرکت داشته باشد، نمی تواند انتخاب خوبی برای فردی درون گرا و آرام باشد که گذران وقت در جمع های کوچک خانوادگی را ارجح می داند.

علائم هشدار مهم در دوره آشنایی ازدواج

اگر مشاهده کردید فرد خواستگار در مقابل پدر و مادرش تسلیم مطلق است، از خود هیچ اختیاری ندارد و حتی توصیه‌های غیرمنطقی آنها را می‌پذیرد، كمی در انتخاب خود تردید کنید!

👈اگر برای فرد خواستگار مسائلی مثل شیوه برگزاری مراسم عروسی بطور افراطی مهم‌تر از خود رابطه است، آن را به عنوان یک نشانه منفی در نظر بگیرید!

👈اگر خواستگار شما با شما بسیار مهربان است، اما در حین رانندگی یا در تعاملات روزمره در کوچه و خیابان با مردم خشونت می‌کند، یقین داشته باشید که پس از سپری شدن دوران شیرین اولیه رابطه، خشونت کلامی با شما را هم آغاز خواهد کرد!

👈آدم‌ها در دوره خواستگاری تلاش می‌کنند که بهترین حالت رفتاری خود را بروز بدهند. اگر قسمت عمده دوره خواستگاری شما به بحث و تلخ‌کامی می‌گذرد، این نشانه بسیار بدی از یک زندگی دردناک پس از عقد و عروسی است!

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=303707

ثبت نظر

-