کتابخانه‌های مدارس همزمان با نمایشگاه مجازی کتاب، تقویت می‌شود

  • کد خبر : 303536
  • 12 آذر 1399 - 18:19
کتابخانه‌های مدارس همزمان با نمایشگاه مجازی کتاب، تقویت می‌شود
ط

تهران (پانا) – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر حوزه نشر به عنوان یکی از حوزه‌های مشترک در توافق‌نامه میان دو وزارتخانه فرهنگ و آموزش و پرورش گفت که باتوجه به اینکه نمایشگاه کتاب امسال به صورت مجازی برگزای می‌شود می‌توانیم کتابخانه مدارس را تقویت کنیم.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، سید عباس صالحی در مراسم امضای توافق‌نامه با وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه تاثیری که فرهنگ، هنر و رسانه و حوزه‌های تحت پوشش آن بر آموزش و نیز هنجار سازی‌ها، رفتارسازی‌ها و گونه‌هایی از این قبیل دارد، اظهار داشت: این توافق‌نامه را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این دو وزارتخانه از فضای همکاری و توسعه همکاری به فضای همگرایی و نوعی فعالیت میان‌بخشی به عنوان سازمان‌های با اخلاق و متحد در کنار هم قرار گیرند.

وی ادامه داد: باید بتوانیم این توافق‌نامه را تا پایان دولت به برنامه اقدام تبدیل کنیم تا بتواند مبنای همکاری‌های آینده دو وزاتخانه شود و به عنوان دو بال در کنار هم به همکاری خود ادامه دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در این توافق‌نامه در بخش‌های مختلف فرهنگ، هنر و رسانه چند محور مورد اهمیت است، خاطرنشان کرد: ابتدا حوزه کتاب و کتابخوانی است که معاونت فرهنگی این وزارتخانه از زمان حضور بنده در این معاونت با وزارت آموزش و پرورش همکاری داشته است، امروز نزدیک به ۲۲هزار باشگاه کتابخوانی با ۹۸۷، ۳۳۵هزار عضو فعال داریم که با یک برنامه درست به اعتبار فضای‌های اتصالی که با این باشگاه داشته و دارد می‌تواند فرصت وسیعی را در اختیار نویسندگان کودک و نوجوان قرار دهد، این فضا ظرفیت‌های وسیعی ایجاد می‌کند تا بتوانیم در خصوص تربیت هنری و زیرشاخه‌های آن همکاری‌های لازم را داشته باشیم.

صالحی یادآور شد: موضوع دیگر در حوزه نشر این است که باتوجه به اینکه نمایشگاه کتاب امسال به صورت مجازی برگزای می‌شود می‌توانیم کتابخانه مدارس را تقویت کنیم، کتابخانه مدارس نقطه‌هایی برای خلاقیت‌های ادبی، پژوهشی و درسی دانش آموزان هستند، در این مقطع نزدیک به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب می‌توانیم این حوزه را تقویت کنیم.

وی افزود: در حوزه قرآنی نیز معاونت قرآن و عترت به اعتبار ظرفیت این معاونت و موسسات قرآنی زیر مجموعه آن می‌تواند کارهای مختلفی انجام دهد و به همین منظور باید ارتباطات قبلی بیشتر در حوزه متون درسی قرآنی مورد توجه باشد، در بحث روخوانی، روان‌خوانی و تدبر قرآنی که ۱۳ هزار دانش‌آموز با آن در ارتباط هستند باید تلاش بیشتری کرد و باید ارتباط قوی‌تری بین این دو وزارتخانه در این راستا ایجاد شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: به نظر می‌رسد در این معاونت می‌توان در رویدادهای قرآنی دانش آموزان نیز همکاری داشت و در رویدادهای مختلف به هم متصل شد.

صالحی با بیان اینکه در حوزه هنری نیز موضوعاتی در این تفاهم‌نامه در نظر گرفته شده است که معاونت امور هنری به عنوان معاونت پایه در آن مورد توجه است، گفت: برای زمان باقیمانده از دولت می‌توان زمینه‌های خوبی در بخش هنر ایجاد نمود تا در همین زمان کوتاه یک کارنامه درخشان در این حوزه ارائه کرد، در حوزه دیگر یعنی سازمان سینمایی نیز ارتباطاتی وجود دارد، فیلم کوتاه و مستند یک فرصت قابل توجه در حوزه آموزش است، در این زمینه یک استعداد قابل توجه در کشور وجود دارد و کارهایی در این راستا شروع شده و می توان با یک برنامه‌ریزی مشترک این بخش را توسعه داد و یک برنامه چندساله ایجاد کرد.

وی ابراز داشت: باتوجه به مسیری که آموزش و پرورش از زمان کرونا در فضای مجازی پیش گرفته است فرصت مناسبی برای تولید فیلم مستند و کوتاه برای دانش آموزان ایجاد شده و با ترکیب دو حوزه می‌توان کار را به خوبی پیش برد و در یک برنامه‌ریزی طولانی‌تر از ظرفیت فیلم کوتاه و مستند برای حوزه آموزش بهره برد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مورد دیگری که می‌توان مقدمات آن را آغاز کرد افزودن المپیادهای ادبی در کنار المپیادهای هنری است، حوزه‌های تربیتی به یکدیگر متصل هستند و کسی که تربیت هنری کم دارد در بخش‌های دیگر تربیتی نیز دچار اختلال می‌شود، بنابراین حوزه المپیادهای علمی می‌تواند در کنار المپیادهای هنری قرار بگیرد.

صالحی با اشاره به حوزه متون درسی تصریح کرد: در حوزه متون درسی هنر می‌توان از زوایه ایجاد یک سلامت ذائقه و سلیقه و شناخت هنری ایرانی اسلامی و هم اینکه دانش آموز ما ذائقه و سلیقه درست و خاص هنری بهتری پیدا کند و نسبت به گذشته هنری ایران شناخت درستی داشته و در عین حال مجذوب و مغلوب صرف هنر گذشته نشود و تنها گذشته را به عنوان پایه هنری ترسیم کند اتفاقاتی را رقم زد.

وی ادامه داد: خلاقیت هنری باید در متون هنری جا پیدا کند، در این حوزه به اعتبار دامنه هنر حوزه‌های مرتبط ما در حوزه‌های هنری و سینمایی و با حضور اساتید، متخصصان و نیز جوانانی که چیزی از پیشکسوتان کم ندارند قدم هایی برداشت. بویژه در بسیاری از رشته‌ها یک جریان خلاق در این چهل سال رقم خورده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص هنرستان‌ها نیز گفت: هنرستان‌ها یکی ازمزیت‌های هنری کشور هستند که بسیاری از آنها تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و در این سال‌های متمادی هنرمندان شاخصی را به جامعه معرفی کرده است. براساس آمار در سال ۶۷ دانش‌آموختگان هنر ما در حدود ۵هزار نفر بودند این در حالی است که در سال ۹۸ این تعداد به ۳۰۰هزار نفر رسیده است، بنابراین باید این گونه هنرستان‌ها را برای کشف خلاقیت‌های هنری و در کنار آن استعدادهای هنری؛ تکثیر کنیم.

صالحی تاکید کرد: در حوزه رسانه نیز به دو محور اشاره داریم، سواد رسانه‌ای که از قبل هم نیاز آن احساس می‌شد و حال باتوجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز دانش‌آموزان به آموزش مجازی این بخش نیازمند توجه بیشتری است، در مرکز رسانه‌های دیجیتال این وزارتخانه کارهای را انجام داده‌ایم که می‌تواند در این حوزه نیز مبنای کارهای دو وزارتخانه قرار گیرد.

وی افزود: فعالیت دیگر در این حوزه تولید محتوا در حوزه دیجیتال برای کودک و نوجوان است، یک نگاه نفی تصدی‌گری در حوزه تولید محتوا شکل گرفته و همچنان ادامه دارد، ما معتقدیم تولید محتوای دیجیتال برای کودکان و نوجوانان باید یکی از مباحث جدی برای دو وزارتخانه باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: موضوع پایانی در این توافق‌نامه بحث آمایش فضا و مکان در آموزش و پرورش است که تغییر می‌کند، لذا در خواست ما این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان حوزه‌ها و مکان‌های جایگزین در این آمایش‌ها مدنظر قرار گیرد.

صالحی در پایان پیشنهاد تشکیل کمیته اقدام مشترک با حضور نمایندگان دو وزارتخانه را داد تا هر سه ماه یکبار گزارش کار مرتبط با این توافق‌نامه ارائه شود تا از این طریق افق راه پیش‌رو مشخص و زمینه ادامه همکاری در دولت بعدی فراهم باشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=303536

ثبت نظر

-