فرضیه اشتباه نمایندگان و ناسازگاری اقدام مجلسی‌ها با مصالح ملی

  • کد خبر : 303197
  • 12 آذر 1399 - 14:13
فرضیه اشتباه نمایندگان و ناسازگاری اقدام مجلسی‌ها با مصالح ملی
صحن علنی مجلس

تهران (پانا) – مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، دلایل پیش فرض اشتباه مجلس در تصویب طرح اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها را تشریح کرد.

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با پانا در واکنش به تصویب طرح اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها، گفت: «نمایندگان مجلس قبل از این اقدام و تصویب این طرح، باید بحث و اثبات می‌کردند که چگونه پیش فرض آنها درست است؛ این پیش‌فرض که غنی‌سازی ۲۰ درصد با حجم معین یا عدم اجرای پروتکل الحاقی می‌تواند منجر به لغو تحریم شود. فرض اولیه در تدوین این طرح که ظاهرا چند ماه پیش آغاز شده و مربوط به الان هم نیست، خود این پیش فرض ایراد دارد.»

این تحلیل‌گر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری ادامه داد: «تمامی بندهایی که در این طرح آمده، در گذشته قبلا آزمایش شده بود. یعنی قبل از برجام تمام آنچه که در این طرح مجلس آمده است، اجرا می‌شد. ما غنی‌سازی ۲۰ درصد داشتیم، مقدار زیادی اورانیوم در این حجم داشتیم و پروتکل الحاقی را هم اجرا نمی‌کردیم ولی همزمان با همان اقدامات ما ذیل فصل هفتم شورای امنیت بودیم و ذیل تحریم‌های چندجانبه، و درست به این دلیل ما ناگزیر شدیم به توافق هسته‌ای یا مذاکرات هسته‌ای و منتج به برجام، روی بیاوریم.»

دیاکو حسینی تاکید کرد: «حال مجلسی‌ها استدلال می‌کنند که اگر ما این کار را انجام دهیم، تحریم‌ها لغو خواهد شد، در حالیکه این مسیر آزمایش شده است و امتحان خود را پس داده است و نه تنها منجر به کاهش تحریم نشده بلکه این اقدامات، دلیل حمایت چندجانبه بین‌المللی و شکلگیری اجماع علیه ایران در آن مقطع زمانی بوده است.»

درست در زمانی که چشم‌اندازی برای تغییر اوضاع به نفع ایران ایجاد شده است، چنین طرحی اشتباه است، زمانبندی غلطی دارد و هیچ کمکی در آینده به ما نخواهد کرد بلکه معتقدم که کمک می‌کند تا ۱+۴ با خیال راحت و با فراغ بال قوی‌تر به سمت آمریکای بایدن سوق پیدا کنند و همکاری‌های تازه‌ای را علیه ایران آغاز کنند

وی با بیان اینکه فکر نمی‌کنم این طرح با پیش فرض خود درست باشد، گفت: «ضمن اینکه زمان‌بندی این طرح با مصالح ملی در این مقطع حساس ناسازگار است.»

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری افزود: «در این شرایط که رنج بسیار زیادی را کشیده‌ایم، مردم ما رنج زیادی را متحمل شده‌اند و دستاورد حقوقی بی‌نظیری را در این سه سال در برابر آمریکا به دست آوردیم؛ با حفظ برجام و عمل به تعهدات بود که توانستیم آمریکا را در شورای امنیت منزوی کنیم و به شکست بکشانیم؛ بعد از تحمل این مقدار رنج و به دست آوردن این دستاوردهای حقوقی و درست در زمانی که چشم‌اندازی برای تغییر اوضاع به نفع ایران ایجاد شده است، چنین طرحی اشتباه است، زمانبندی غلطی دارد و هیچ کمکی در آینده به ما نخواهد کرد بلکه معتقدم که کمک می‌کند تا ۱+۴ با خیال راحت و با فراغ بال قوی‌تر به سمت آمریکای بایدن سوق پیدا کنند و همکاری‌های تازه‌ای را علیه ایران آغاز کنند.»

حسینی تاکید کرد: «در حالیکه تا امروز اجتناب از این نوع قدم‌های پرمخاطره باعث شده بود حتی همکاری اروپا با آمریکا هم بسیار دشوار شود و چنین تمایلی اساسا وجود نداشته باشد، این طرح این روند را معکوس خواهد کرد به زیان ایران. این مهمترین جنبه ابعاد منفی این طرح است که می‌تواند در اقتصاد ایران، دیپلماسی ایران، سیاست خارجه کشورمان تبعات منفی داشته باشد و حتی فراتر از اینها، اعتماد مردم را به اینکه مجلس می‌تواند نقش سازنده‌ای در آینده برای حل مشکلات داشته باشد، آن اعتماد را هم به تدریج از بین می‌برد.»

این تحلیلگر ارشد سیاست خارجه کشورمان گفت: «این موضوع اساسا در قلمرو تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است؛ چون در عالیترین سطح به سیاست خارجه ایران و امنیت ملی ما مربوط می‌شود، ورود مجلس به این موضوع اگر در تعامل با دولت و شورای عالی امنیت ملی بود، می‌توانست در شرایط معین و زمانبندی درست خود قابل توجیه باشد ولی در شرایط موجود که مجلس کاملا یکجانبه و بدون ملاحظه مصلحت‌های ملی و حتی بدون اینکه به خودش زحمت دهد و افکار عمومی را به ضرورت چنین اقدامی در این مقطع زمانی مجاب کند، این اقدام یکجانبه نمی‌تواند موجه باشد و شورای نگهبان هم با محدویت‌های قانونی که برای چنین طرحی وجود دارد، آشنایی دارد و انتظار هم می‌رود با توجه به مصلحت و منافع ملی، تصمیم بگیرد.»

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری تاکید کرد: «در شرایط حاضر تمام این مسئولیت بر گردن شورای نگهبان است که نشان دهد که با این وضعیت آشنایی کافی دارد.»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=303197

ثبت نظر

-