معلمانی که برای رسیدن به مرتفع‌ترین روستای بدون جاده ۹ ساعت در راهند

  • کد خبر : 302925
  • 12 آذر 1399 - 11:17
معلمانی که برای رسیدن به مرتفع‌ترین روستای بدون جاده ۹ ساعت در راهند

 

روستا

نیوز: تهران (پانا) -در شهرستان فریدون‌شهر استان اصفهان روستایی قرار دارد که مرتفع‌ترین روستای بدون جاده مدرسه دار در ایران با ارتفاع ۲ هزار و ۵۳۰ متر از سطح دریا است و معلمان مدرسه این روستا برای رسیدن به مرتفع‌ترین روستای بدون جاده مدرسه ایران ۹ ساعت زمان؛ ۶ساعت با ماشین و ۳ ساعت پیاده روی می کنند؛ و کل زمستان را در روستا مستقر می‌شوند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، شهرستان فریدونشهر که در ۲۰۰ کیلومتری غرب استان اصفهان واقع‌شده با ارتفاع ۲ هزار و ۵۳۰ متر از سطح دریا مرتفع‌ترین شهر ایران و بام ایران نام دارد. این شهرستان ازنظر جغرافیایی منطقه‌ای برف‌گیر بوده روستاهای بسیاری را در برمی‌گیرد که یکی از آن‌ها روستای هیران است، این روستا مرتفع‌ترین روستای بدون جاده مدرسه دار ایران بوده و هیچ راه دسترسی عادی به مفهوم واقعی کلمه “جاده” ندارد.

روستای هیران مرز بین سه استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و لرستان است که از هر سه استان راه کوهستانی و صعب‌العبور دارد. مدرسه این روستا به‌صورت کانکسی است و دو آموزگار برای ۲۵ دانش‌آموز در شش‌پایه تدریس می‌کنند.

به دلیل مسیر صعب‌العبوری که این روستا دارد از طریق فضای مجازی، ارسال درس‌نامه و محتوای آموزشی برای دانش‌آموزان سعی کردیم که از همه ظرفیت‌ها برای استمرار آموزشی آن‌ها استفاده کنیم. در سفری که به همراه راهبرهای آموزشی به این روستا داشتیم، آزمونی از دانش‌آموزان گرفته شد تا توانمندی‌های آن‌ها را در پایه‌های مختلف بسنجیم، که نتایج نشان می‌دهد تمام آن‌ها آمادگی رفتن به پایه بالاتر رادارند.

با توجه به اینکه خانواده‌های ساکن در این روستا در تابستان به منطقه وَنیجان کوچ می‌کنند در تابستان نیز معلمین در این منطقه به تدریس مشغول می‌شوند که در سال جاری به دلیل مساعد بودن آب‌وهوا کلاس‌های آن‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز برگزار شد و معلمان حدود ۴۰ روز در این فضا برای دانش‌آموزان تدریس کردند.

برای رسیدن به این روستا ۶ ساعت با ماشین راه است، ۳ ساعت هم پیاده‌روی کوهستانی دارد و در قسمتی از مسیر نیز بایستی از اسب و قاطر برای عبور از رودخانه استفاده کرد.

معلمین مدرسه این روستا جوانان ایثارگری هستند که از روستاهای نزدیک هیران به این روستا آمد و وقتی‌که در پاییز و با شروع کلاس‌ها به این روستا می آیند تا فروردین‌ماه نمی‌توانند ازآنجا خارج شوند چراکه هوا سرد می‌شود و هیچ مسیری برای عبور و مرور وجود ندارد.

با همکاری یکی از خیران، مدرسه پیش‌ساخته شده. که مانند یک مدرسه آجر یا بتنی برای این روستا در نظر گرفته ‌شده است. به دلیل اینکه که نمی‌شود. از طریق مسیر جاده‌ای، سازه این مدرسه را به روستای هیران رساند. با همکاری اداره کل نوسازی در حال رایزنی با هوانیروز هستیم. تا با بالگرد این سازه را به روستا برسانیم.

مایحتاج روس.تا از قبیل آرد، سوخت و… از طریق بالگردهای کوچک ارسال می‌شود. اما به دلیل اینکه وزن این مدرسه پیش‌ساخته حدود ۸۰۰کیلوگرم است. محاسبات دقیقی برای حمل با بالگرد بایستی انجام شود. تا سازه زیر این بالگرد لنگر نیندازد. با توجه به اینکه اهالی روس.تا حدود ۱۰۰۰ متر. از زمین‌های این روستا را برای احداث مدرسه اهدا کرده‌اند. امیدواریم هر چه سریع‌تر شاهد برپایی مدرسه از پیش‌ساخته شده. ۲ کلاسه در این اینجا باشیم.

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ – ۱۰:۵۰

 

همچنین بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=302925

ثبت نظر

-