آمریکا و اسرائیل با بررسی هزینه‌و فایده دست به ترور می‌زنند/ اگر هزینه را برای آنها بالا نبریم به کشور حمله می‌کنند

  • کد خبر : 300987
  • 11 آذر 1399 - 11:42
آمریکا و اسرائیل با بررسی هزینه‌و فایده دست به ترور می‌زنند/ اگر هزینه را برای آنها بالا نبریم به کشور حمله می‌کنند

آمریکا و اسرائیل با بررسی هزینه‌و فایده دست به ترور می‌زنند/ اگر هزینه را برای آنها بالا نبریم به کشور حمله می‌کنند

تحلیل‌گر ارشد مسائل آمریکا به تحلیل آثار ترور دانشمند هسته‌ای، اهداف آن و چگونگی برخورد ایران با این اقدامات پرداخت.

“فواد ایزدی” تحلیل‌گر ارشد مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره ارتباط ترور دانشمندان هسته‌ای ایران با فعالیت‌های اخیر پمپئو، نتانیاهو و بن سلمان در منطقه، گفت: طرف مقابل موجودات شرور، قاتل و تروریستی هستند. آنها هر گاه می‌خواهند عملیات تروریستی انجام دهند، هزینه و فایده می‌کنند و اگر به این نتیجه برسند که با یک عملیات تروریستی می‌توانند یک شخصیت برجسته ایرانی مثل سردار سلیمانی یا دانشمند برجسته هسته‌ای را ترور کنند و ضربه‌ای به علم در ایران بزنند و  هزینه بالایی برایشان نداشته باشد، قطعاً دست به طرح‌ها و فعالیت‌های این چنینی می‌زنند و بیشتر از این را هم انجام خواهند داد.


وی افزود: اکنون در حد ترور شخصیت‌های برجسته کشور عمل می‌کنند اما اگر حس کنند حمله به ایران هزینه بالایی برایشان نخواهد داشت این اقدام را هم انجام می‌دهند. تنها دلیلی که تا به حال به ایران حمله نکرده‌اند این است که این اقدام برای آنها هزینه بالایی خواهد داشت. دو هفته پیش در روزنامه نیویورک تایمز در خبری ادعا شد که ترامپ و بعد مشاور امنیت ملی ترامپ موضوع حمله به ایران را مطرح کرده‌اند اما اطرافیان و مشاورانشان به آنها گفته‌اند که این اقدام هزینه بالایی دارد. 


پژوهشگر مسائل آمریکا، با بیان اینکه در سیستم فکری رژیم آمریکا و رژیم صهیونیستی اصل ترور یک اصل پذیرفته شده است، خاطرنشان کرد: اگر هزینه اقدام کم باشد ترور می‌کنند اما اگر هزینه زیاد باشد این کار را نخواهد کرد.


وی درباره اینکه ایران چگونه و چه زمانی باید به ترور شهید فخری زاده پاسخ دهد، گفت: اینکه چه زمانی و چگونه به این اقدام آنها پاسخ داده شود را باید مسئولان کشور با توجه به دسترسی‌هایی که به اطلاعات محرمانه‌ای که دارند، تشخیص دهند. 


ایزدی با بیان اینکه مشکلی که در کشور داریم این است که اصل ترور که مد نظر آمریکا و اسرائیل است فراموش شده و اصل فرصت جایگزین‌ آن می‌شود و هر روز درباره فرصت مذاکره صحبت می‌کنیم، تاکید کرد: به جای اینکه متوجه شویم طرف مقابل چه موجودی است، آن را نمی‌شناسیم و صحبت از فرصت و فرصت سوزی می‌کنیم و  این ادبیات است که برای کشور مشکل ایجاد می‌کند.


وی درباره اینکه آیا این ترور به فرصت پیش آمده درباره حضور بایدن و مذاکره به‌آمریکا ضربه می‌زند، بیان کرد: درباره اینکه بایدن قابلیت بیشتری در حمله نظامی به ایران را دارد یا ترامپ، باید بگویم که بایدن. چرا که ترامپ با شعار ضد جنگ رئیس جمهور شد و در این چهار سال نیز همواره شعار ضد جنگ داده است. اما آیا ممکن است که ترامپ به ایران حمله نظامی کند؟ بله؛ چون آمریکایی‌ها سابقه خونخواری و جنگ دارند. 


این کارشناس ارشد مسائل آمریکا تاکید کرد: احتمال حمله نظامی آمریکا در زمان ترامپ به ایران کمتر از زمان بایدن است. به افرادی که اطراف بایدن هستند توجه کنید؛ ” تونی بلینکن” به عنوان وزیر خارجه دولت بایدن انتخاب شده است در حالی که هم علاقه‌مند به جنگ در سوریه و هم در لیبی بود. زمانی هم که به عراق حمله کردند جز مشاوران بایدن و علاقمند به این اقدام‌ها بود. یعنی هیچ حمله نظامی نبوده است که او به آن علاقه‌مند نبوده باشد.


وی افزود: در حالی که ترامپ این حالت را ندارد. او هم مخالف جنگ با عراق و هم علاقمند به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بود. اکنون نیز در حال خارج کردن نیروهای آمریکا از افغانستان است. 


این استاد دانشگاه درباره تغییر مناسبات منطقه به سمت خشونت علیه ایران بیان داشت:‌ بخش عمده‌ای از سفر پمپئو به  منطقه برای نامزدی او در انتخابات ۲۰۲۴ است و نیاز دارد که لابی صهیونیسم را با خود همراه کند. آنجا عکس یادگاری می‌گیرد و بعد در فعالیت‌های تبلیغات انتخاباتی از آنها استفاده می‌کند. تمام دغدغه ‌او سیاست خارجی نیست.


ایزدی ادامه داد: آنها برای ایران برنامه داشتند اما به اهدافشان نرسیدند. همین افراد می‌خواستند جمهوری اسلامی را سرنگون کنند، اما موفق نشدند. می‌خواستند از ایران امتیاز بیشتری بگیرند اما نتوانستند. پمپئو در کنار عکس یادگاری بحث سیاست‌گذاری هم انجام ‌می دهند تا ببینند چگونه در ۵۰ روز باقیمانده دولت ترامپ  به ایران ضربه بزنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=300987

ثبت نظر

-