۲۹ کانون اخلاق در دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت می‌کنند

  • کد خبر : 299226
  • 10 آذر 1399 - 12:01
۲۹ کانون اخلاق در دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت می‌کنند

به گزارش روز دوشنبه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر سیده مریم حسینی در نشست بررسی جایگاه اخلاق پزشکی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی که با حضور سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: تمامی فعالیت‌های آموزشی مجمع با هماهنگی معاونت آموزشی وزارت بهداشت در حال انجام است.

وی افزود: در خصوص ایجاد شبکه کشوری اخلاق پزشکی، این ظرفیت وجود دارد و می‌توانیم کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی اخلاق پزشکی را در کنار هم داشته باشیم، تنها تفاوت این است که انجمن‌های علمی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت‌های اجتماعی نیز می‌کنند و صرفاً تنها کار تحقیقاتی و پژوهشی ندارند.

لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت هم در این نشست گفت: امروز جای خالی اخلاق پزشکی در کشور حس می‌شود و در شرایط فعلی این گفتمان شتاب لازم را به خود نگرفته است. در عین حال اخلاق پزشکی در دانشگاه مورد توجه است و در تلاشیم که به مقوله اخلاق پزشکی به عنوان یک ضرورت توجه ویژه شود.

وی افزود: اخلاق در هر حوزه‌ای و برای هر رشته‌ای نیاز مبرم است و اگر اخلاق نباشد همه دستاوردهای بشر وارونه جلوه کرده و به انحراف کشیده می‌شود.

معاون وزیر بهداشت اخلاق حرفه‌ای را زبان بین‌المللی همه مشاغل و ملت‌ها دانست و گفت: اخلاق حرفه‌ای با فرهنگ هیچ کشوری تناقض ندارد و مطابق بر اصول است. باید دانشجویان را با این موضوع آشنا و عجین کنیم به طوری که توجه به مؤلفه‌های اخلاق پزشکی در باور افراد نهادینه شده و به فرهنگ غالب تبدیل شود، همانند بستن کمربند ایمنی که به فرهنگ عامه مردم رسوخ کرده است.

با رعایت اخلاق پزشکی، پزشک و بیمار در کنار هم سود خواهند برد

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تاکید کرد: باید در کنار دانشجویان و فعالان در این حوزه، اساتید و بزرگان حضور داشته باشند تا مسیر موفقیت با سرعت بیشتری همراه شود و تجارب اساتید در اختیار دانشجویان قرار گیرد. ما اکنون حدود ۶۶ دانش آموخته Ph.d در رشته اخلاق پزشکی داریم که باید این عزیزان و دانشجویان را در کنار یکدیگر قرار دهیم تا به صورت شبکه‌ای، فعالیت خود را دنبال کنند.

لاری با بیان این‌که با توجه به کدهای اخلاق پزشکی، پزشک و بیمار در کنار هم منتفع می‌شوند، گفت: ما باید منابع خوبی در این حوزه داشته باشیم تا منابع پراکنده مرجع دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار نگیرند و در این مسیر باید از همه ظرفیت‌های موجود بهره برد.

اخلاق پزشکی را تبدیل به دغدغه همه مسؤولان نظام سلامت کنید

در ادامه سید عابدین حسینی مشاور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: باید برای آن‌چه که به صورت نظری در حال تدریس هستید برنامه داشته باشید تا در مرحله عمل هم موفق باشید. اثر بخشی این آموزش بسیار مهم است تا اخلاق پزشکی را تبدیل به دغدغه همه مسؤولان نظام سلامت کنید و این را دانشجو ببیند.

وی ادامه داد: باید در این مسیر نشریه علمی پژوهشی داشت تا اساتید ما بدانند از انجمن‌های علمی و دانشجویی حرکتی آغاز شده است. برخی اساتید در حوزه اخلاق حرفه‌ای به یکی از شاخه‌های این حوزه که اخلاق در حوزه پژوهش پزشکی است می‌پردازند.

راهنمای اخلاق حرفه‌ای به عنوان یکی از منابع آزمون دستیاری

در ادامه سعید بی رودیان متخصص اخلاق پزشکی و مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: در این سازمان در صدد نهادینه کردن اخلاق حرفه‌ای در میان فارغ التحصیلان هستیم و در این راستا اقدامات خوبی شده است.

وی تصریح کرد: بر این اساس راهنمای اخلاق حرفه‌ای در سازمان نظام پزشکی تدوین شد، این راهنما ٢ سال قبل به تصویب شورای عالی سازمان نظان پزشکی رسید و در ادامه در شورای عالی اخلاق وزارت بهداشت نیز تصویب شد.

مدیر أخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی با بیان این‌که اکنون راهنمای اخلاق حرفه‌ای به عنوان یکی از منابع درس اخلاق پزشکی در مقطع پزشکی عمومی و دستیاری پذیرفته شده است، تاکید کرد: در این مسیر مکاتباتی با معاونت آموزشی وزارت بهداشت صورت گرفته است تا راهنمای اخلاق حرفه‌ای به عنوان یکی از منابع آزمون دستیاری نیز قرار بگیرد.

بی رودیان ادامه داد: ما با گروه پزشکی و گروه‌های عضو سازمان نظام پزشکی در حال تعامل هستیم تا راهنمای اخلاقی که ۱۴۰ ماده اخلاقی در ۱۳ فصل جداگانه است را رعایت کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=299226

ثبت نظر

-