بیماران ایدزی هم به کرونا مبتلا می‌شوند؟

  • کد خبر : 298841
  • 10 آذر 1399 - 8:47
بیماران ایدزی هم به کرونا مبتلا می‌شوند؟
مصاحبه اختصاصی پانا با دکتر سیدعلی‌نقی، پژوهشگر مرکز تحقیقات ایدز ایران

تهران (پانا) – عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تشریح اقدامات مرکز تحقیقات ایدز در زمینه مهار این بیماری اعلام کرد که مبارزه با انگ زدایی از ایدز بسیار مهم است و اگر انگ بیماری کم شود، افراد برای انجام تست مراجعه بیشتری خواهند داشت و مبتلایان هم بیماری خود را مخفی نمی‌کنند و پایبندی به درمان آنها نیز بالاتر می‌رود.

بر اساس آخرین آمارهای ثبت شده تا سال ۲۰۱۹ میلادی، بیش از ۳۸ میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری ضعف سیستم ایمنی اچ آی وی زندگی می‌کنند، که این رقم یک میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۱۸ است. همچنین طبق جدیدترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، در ایران بالغ بر ۶۰ هزار مورد بیمار ایدز زنده وجود دارد اما کل موارد ثبتی بیش از ۴۰ هزار نفر هستند که بیش از ۱۸ هزار مورد فوت شده‌اند و ۲۱ هزار نفر نیز در قید حیات هستند و مابقی نیز تحت درمان قرار دارند. از مجموع مبتلایان به این بیماری حدود ۷۰ درصد مردان و ۳۰ درصد زنان هستند.

این در حالی است که درمان بیماری ایدز همچنان درگیر چالش‌های زیادی است و امسال روز جهانی ایدز متفاوت از سالیان گذشته است و دلیل آنهم شیوع گسترده کرونا است که تمام برنامه‌های مقابله با این بیماری را تحت تاثیر قرار داده است. به طوری که سازمان جهانی بهداشت ابتدای شیوع این بیماری به طور رسمی اعلام کرد که شیوع ویروس نوظهور کرونا در جهان، روند پیشرفت‌های درمانی و مهار بیماری اچ آی وی را حدود ۱۰ سال یا بیشتر عقب خواهد انداخت. البته شایعاتی نیز درباره مبتلا نشدن بیماران اچ.آی.وی به بیماری کرونا مطرح شده بود و برخی از کارشناسان معتقد بودند که مبتلایان به ایدز ۳ نوع داروی ضد ویروسی مصرف می‌کنند و کمتر از سایر افراد به کرونا مبتلا می‌شوند. دکتر سید احمد سیدعلی‌نقی، پژوهشگر مرکز تحقیقات ایدز همزمان با روز جهانی ایدز در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به شایعاتی که درباره مبتلا نشدن بیماران اچ. آی. وی مطرح بود، اظهار کرد: «اصلا اینطور نیست و افراد مبتلا به بیماری ایدز نیز همچون سایر افراد جامعه، اگر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند قطعا به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند و هیچ شکی در آن نیست.»

بیماران ایدز هم به کرونا مبتلا می‌شوند

پژوهشگر مرکز تحقیقات ایدز افزود: «در ایام شیوع ویروس کرونا، مواردی هم از بیماران مبتلا به ایدز داشتیم که به بیماری کرونا مبتلا شدند و حتی جان خود را هم از دست دادند. البته چون آمار مرگ و میر کرونا به تفکیک بیماری‌ها نیست که چند نفر از فوت شدگان کرونا مبتلا به اچ. آی. وی بودند، بنابراین آماری در این زمینه در اختیار نیست اما مواردی وجود داشته که مبتلا شده و فوت کردند و برخی از آنها نیز بهبود یافته‌اند.»

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: «البته بیماران مبتلا به ایدز، یکسری داروهای ضد ویروسی دریافت می‌کنند که اوایل شیوع کرونا فکر می‌کردند این داروهای ضد ویروسی، در برابر کرونا نیز پیشگیری می‌کند اما بعدا مشخص شد که اینطور نیست و داروهایی که مصرف می‌کنند پیشگیری نمی‌کند.»

مبارزه با انگ بیماری ایدز بسیار مهم است و اگر انگ بیماری کم شود، افراد برای انجام تست مراجعه بیشتری خواهند داشت و افراد مبتلا هم بیماری خود را مخفی نمی‌کنند و پایبندی به درمان آنها نیز بالاتر می‌رود

وی تاکید کرد: «اگر این موضوع که ممکن است بیماران مبتلا به اچ. آی. وی کمتر به کرونا مبتلا شوند به دلیل داروهایی که مصرف می‌کنند، نیست بلکه به خاطر رعایت بیشتری است که انجام می‌دهند. در خانه می‌مانند و پروتکل‌ها را بیشتر رعایت می‌کنند.»

۳۱ تا ۴۰ سال بیشترین گروه سنی مبتلایان به ایدز

علی‌نقی در ادامه با اشاره به روز ایدز و هرم سنی مبتلایان به این بیماری نیز گفت: «در مورد سن مبتلایان اتفاقی نیفتاده است. اکنون بیشترین گروه سنی مبتلایان به ایدز ۳۱ تا ۴۰ سال است.»

این پژوهشگر ادامه داد: «با مراقبت و درمان‌هایی که در حوزه درمان ایدز وجود دارد و بسته به پایبندی بیماران به درمان، مبتلایان می‌توانند عمر طبیعی داشته باشند و هر چه پایبندی به درمان بیشتر باشد و داروها مرتب استفاده شود، مسلم است که سن و طول زندگی این بیماران بالاتر می‌رود.»

مرگ و میر مبتلایان به ایدز کمتر نشده است

وی در پاسخ به این سوال که آیا با اقدامات حوزه درمان ایدز، میزان مرگ و میر این بیماران کاهش یافته است، گفت: «در این زمینه پایبندی به درمان خیلی تغییر نکرده است. البته اهداف ۹۰۹۰(برنامه مهار بیماری اچ.آی.وی) برای مهار ویروس در بدن مبتلایان دنبال می‌شود ولی خیلی تغییر معناداری در این زمینه اتفاق نیفتاده است که بگوییم مرگ و میر نیز کمتر شده است. در واقع مرگ و میر زمانی کمتر می‌شود که افراد برای درمان مراجعه منظم‌تری داشته باشند و پایبندی به درمان داشته باشند و مراقبت بهتری بگیرند. از طرفی تغذیه سالم داشته باشند و ورزش کنند و چنانچه این موارد را دنبال کنند، مرگ و میر نیز کمتر می‌شود.در نهایت مرگ و میر این بیماران نسبت به سالیان قبل کمتر نشده است.»

ناآگاهی مهم‌ترین چالش در حوزه درمان ایدز

دکتر علی‌نقی در ادامه ناآگاهی را مهم‌ترین چالش در حوزه ایدز عنوان کرد و گفت: «در سالیان گذشته برای افزایش آگاهی در زمینه بیماری ایدز اقداماتی صورت گرفته و مساله آگاهی جدی گرفته شده است اما هنوز کافی نیست. بنابراین برای اینکه یکسری استراتژی‌ها در جامعه پیاده شود به عنوان مثال تست اچ.آی.وی اگر به صورت روتین انجام شود، قبل از این اتفاق باید بر روی آموزش کار شود. آموزش هم فقط جنبه مبتلا نشدن نیست بلکه در زمینه تست و انگ‌زدایی نیز مطرح است که نیاز است اطلاع‌رسانی بیشتر شود اما در سال جاری با توجه به اینکه کشور درگیر شیوع کرونا بوده است، اطلاع‌رسانی و آگاهی ضعیف‌تر شده است که البته فقط مختص به ایران نیست و کل دنیا هم همین وضع را دارد.»

پژوهشگر مرکز تحقیقات ایدز درباره روش انتقال بیماری ایدز نیز گفت: «اکنون روش انتقال ویروس اچ.آی.وی از طریق اعتیاد تزریقی نیست و کاملا به سمت مسایل جنسی رفته است. در حالی که اگر مساله آموزش جدی گرفته نشود، تبعات نامناسبی خواهد داشت.»

وی درباره آخرین اقدامات مرکز تحقیقات ایدز برای بیماریابی ایدز اظهار کرد: «در این زمینه کتابی که مجموعه مستندی از زندگی افراد مبتلا به ایدز است، منتشر شده است. در این مجموعه برخی افراد مبتلا به ایدز برای کاهش انگ این بیماری، رضایت دادند تا چهره‌شان منتشر شود. از طرفی خود این افراد هم برای انگ‌زدایی بیماری در حال تبلیغ هستند. چون مهم‌ترین مانع برای اینکه فردی برای تست مراجعه نکند، انگ است و تنها راه‌حل کاهش آن آموزش و اطلاع‌رسانی است.»

این پژوهشگر تاکید کرد: «مبارزه با انگ بیماری ایدز بسیار مهم است و اگر انگ بیماری کم شود، افراد برای انجام تست مراجعه بیشتری خواهند داشت و افراد مبتلا هم بیماری خود را مخفی نمی‌کنند و پایبندی به درمان آنها نیز بالاتر می‌رود.»

افراد مبتلا به بیماری ایدز نیز همچون سایر افراد جامعه، اگر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند قطعا به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند و هیچ شکی در آن نیست

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه چالش‌های بیماری ایدز همچنان وجود دارد، گفت:«مهم‌ترین چالش تست تشخیص اچ.آی.وی است. اگر بخواهیم به جایگاه خوبی در این زمینه برسیم، باید تست به صورت روتین گسترده شود. اکنون تست تشخیص ایدز در مراکز مشاوره و دولتی وجود دارد اما کافی نیست و باید سعی کرد که در جامعه گسترش بیشتری یابد تا موارد تشخیص در بیماریابی بالاتر رود.»

وی افزود:«همچنین اتصال افرادی که تشخیص آنها مثبت می‌شود به مراکز مشاوره و مراقبت درمان باید جدی گرفته شود تا افراد تحت درمان قرار بگیرند چرا که پایبندی به درمان برای مبتلایان بسیار مهم است و جنبه پیشگیری دارد و میزان انتقال را کم می‌کند.»

پیشتازی ایران در کاهش آسیب ایدز

این پژوهشگر مرکز تحقیقات ایدز با بیان اینکه ایران در زمینه کاهش آسیب ایدز پیشتاز است، گفت: «اگر برنامه کاهش آسیب با قدرت بیشتر ادامه یابد، می‌توانیم شاهد کاهش بروز اچ. آی. وی باشیم و در نهایت می‌توانیم انگ را هم در جامعه کم کنیم.»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=298841

ثبت نظر

-