افزایش ۱۰۰ برابری اثربخشی داروی رمدسیویر با فرمول نانویی

  • کد خبر : 298366
  • 10 آذر 1399 - 0:32
افزایش ۱۰۰ برابری اثربخشی داروی رمدسیویر با فرمول نانویی

شرکت استرافارما (Starpharma) اعلام کرد که از فناوری رهایش داروی جدید خود موسوم به DEP ® برای تولید نسخه بادوام‌تر و قابل انحلال در آب داروی رمدسیویر استفاده کرده است.

رمدسیویر یک داروی ضدویروسی بوده که توسط شرکت گیلد (Gilead) توسعه یافته است و در حال حاضر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای استفاده بیماران مبتلا به ویروس کرونا که در مراحل حاد بیماری بوده و در بیمارستان بستری هستند، تأیید شده است.

رمدیسویر دارای خاصیت ضدویروسی وسیعی بوده و در حال حاضر به دلیل انحلال بسیار کم در آب، به‌صورت تزریقی تجویز می‌شود.

اما با استفاده از این فناوری نانوذره‌ای شرکت استرافارما، قابلیت انحلال در آب داروی رمدسیویر افزایش قابل توجهی پیدا کرده و این فرمولاسیون نانویی منجر به رهایش کنترل شده رمدسیویر شده‌است که با این کار می‌توان توالی استفاده از این دارو را کاهش داده بطوری که نیاز به بستری شدن در بیمارستان نباشد.

با استفاده از فرمولاسیون نانویی، داروی رمدسیویر مجهز به DEP ®، دارای اثربخشی ۱۰۰ برابر بیشتر از نمونه استاندارد است. از مزیت‌های دیگر این فرمولاسیون می‌توان به امکان تزریق زیرپوست به جای تزریق داخل وریدی اشاره کرد که با این کار نیاز به بستری شدن بیمار در بیمارستان را کاهش می‌دهد. بعبارتی امکان استفاده از آن را نیز تسهیل کرده است.

جکی فیرلی، مدیرعامل شرکت استرافارما می‌گوید: «درحال حاضر گزینه‌های بسیار محدودی برای درمان کرونا وجود دارد. شرکت استرافارما به‌صورت فعال روی برنامه‌های توسعه‌ای درمان این بیماری کار می‌کند. در نهایت، فناوری DEP ® که به‌صورت اختصاصی در اختیار استرافارما قرار دارد برای بهبود اثربخشی داروی رمدیسویر استفاده شده و نیاز به تزریق مکرر این دارو به بیماران کاهش یافته است.»

وی می‌افزاید: «تزریق زیرپوست به جای تزریق داخل وریدی این امکان را به پزشکان می‌دهد که فرآیند درمان را در بیرون از بیمارستان بتوانند دنبال کنند، بنابراین در کشورهایی که زیرساخت‌های پزشکی قوی ندارند، درمان کرونا با این دارو ساده‌تر انجام می‌شود. این فرمولاسیون جدید نیاز به بستری شدن بیمار را کاهش می‌دهد.»

طبق اعلام یک شنبه ستاد توسعه فناوری نانو، این دومین دستاورد شرکت استرافارما برای کمک به درمان کرونا است؛ پیش از این، اسپری بینی با خاصیت ضدویروسی توسط این شرکت توسعه یافته بود.

روز اول آذرماه جاری خبری در خبرگزاری شینهوا به نقل از سازمان جهانی بهداشت منتشر شد که این سازمان عنوان کرده که هنوز شواهدی دال بر اینکه داروی رمدسیویر موجب بهبود عواقب بیماری کرونا مانند کاهش مرگ و میر، نیاز به استفاده از دستگاه کمکی اکسیژن، کاهش زمان بهبودی بالینی و غیره می شود، پیدا نکرده است. هرگونه تاثیر مفید رمدسیویر در صورت وجود، به احتمال زیاد ناچیز است و احتمال وارد شدن آسیب جدی همچنان وجود دارد.

این توصیه سازمان جهانی بهداشت که در مجله پزشکی British Medical Journal منتشر شده بود بر اساس بررسی شواهدی اعلام شده است که داده های چهار آزمایش بین المللی را بر روی بیش از هفت هزار بیمار بستری در بیمارستان بررسی کرده است.

در این گزارش آمده بود که سازمان جهانی بهداشت به ویژه با توجه به هزینه ها و پیامدهای منابع مرتبط با داروی رمدسیویر احساس مسوولیت می کرد که باید شواهدی از کارآیی این دارو ارائه دهد. این درحالی است که کارایی این دارو توسط داده های که در حال حاضر موجود هستند، تایید نشده است.

داروی ضد ویروسی رمدسیویر، یکی از دو دارویی است که در حال حاضر مجاز به استفاده برای درمان بیماران کرونایی در سراسر جهان هستند.

رمدسیویر که توسط شرکت داروسازی آمریکایی Gilead ساخته شده است بسیار گران بوده و باید از طریق تزریق در ورید استفاده شود.

این شرکت داروسازی ماه گذشته اعلام کرد که فروش سه ماهه سوم این دارو حدود ۹۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=298366

برچسب ها

ثبت نظر

-