همدستی دیابت و کووید۱۹ در به خطر انداختن جان مبتلایان به کرونا

  • کد خبر : 295983
  • 08 آذر 1399 - 16:35
همدستی دیابت و کووید۱۹ در به خطر انداختن جان مبتلایان به کرونا

به گزارش روز شنبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بنا بر اعلام مدرسه پزشکی Keck دانشگاه کالیفرنیا جنوبی USC، افرادی که هم دیابت گونه ۱ و هم گونه ۲ دارند، به هیپرگلیسمی مبتلا هستند یعنی گلوکز (قند خون) آنها بالاست.

سطح بالای قند خون می‌تواند به توانایی فرد در مقابله با عفونت ویروس SARS-CoV-۲ آسیب برساند. افراد مبتلا به دیابت همچنین دارای التهاب بیشتری در سراسر بدنشان هستند که می‌تواند به کارکرد اندام آسیب وارد کند.

کووید-۱۹ نیز با التهاب همراه است. بنابراین ابتلا به دیابت و ویروس کرونا می‌تواند خطرناک باشد. همچنین بیشتر افراد مبتلا به دیابت گونه ۲ دارای اضافه وزن یا مبتلا به چاقی هستند و مشخص شده که چاقی عامل خطری برای کووید-۱۹ شدید است.

با این حال، دیابت گونه ۱ معمولا با اضافه‌ وزن همراه نیست. بنابراین این بیماران معمولا با این خطر مواجه نیستند.

گام‌های پیشگیری‌کننده برای افراد مبتلا به دیابت در صورت ابتلا به کووید-۱۹

داده‌ها نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، در صورتی که سطح قند خون طبیعی‌تری داشته باشند، دارای نتیجه‌های بهتری خواهند بود.

یک راه برای کنترل سطح قند خون از طریق رژیم خوراکی و ورزش است. بیمارانی که هم دیابت گونه ۱ و هم گونه ۲ دارند، باید از یک رژیم خوراکی سالم پیروی کنند (میوه‌ها و سبزی‌های تازه‌ی بیشتر و کربوهیدرات ‌های تصفیه‌شده کمتر) و پنچ بار در هفته حداقل ۳۰ دقیقه ورزش هوازی داشته باشند. یک جلسه ورزش می‌تواند سطح قند تون را تا ۳۶ ساعت پایین بیاورد.

با گذشت زمان، یک رژیم خوراکی سالم و ورزش منظم همچنین می‌تواند به کاهش وزن و کاهش سطح گلوکز منجر شود.

شما می‌توانید در سلامتی‌تان تفاوت ایجاد کنید. هر چه دیابت خود را بهتر کنترل کنید، در صورت ابتلا به کووید-۱۹، احتمال داشتن نتیجه‌های بهتر بیشتر خواهد بود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=295983

ثبت نظر

-