همه شهدای هسته‌ای/ وقتی با هر شهید، پیشرفت هسته‌ای شتاب می‌گیرد

  • کد خبر : 295937
  • 08 آذر 1399 - 16:17
همه شهدای هسته‌ای/ وقتی با هر شهید، پیشرفت هسته‌ای شتاب می‌گیرد

خبرگزاری مهر، گروه سیاست؛ عصر دیروز (جمعه ۷ آذر) بود که بعد از ساعت‌ها گمانه زنی و اخبار ضد و نقیض درباره ترور یکی از دانشمندان هسته‌ای و دفاعی کشورمان توسط یک گروهک تروریستی مسلح در شهر آبسرد، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با صدور اطلاعیه‌ای ترور و شهادت محسن فخری‌زاده معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) در یک عملیات تروریستی را تائید کرد.

فخری‌زاده به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان از سوی نشریه آمریکایی فارین پالیسی نام برده شده است.

نام او تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ میلادی، در فهرست تحریم شدگان ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت.

نقش رژیم صهیونیستی در ترور شهید فخری زاده

اگر چه هنوز فرد یا گروه خاصی مسئولیت این اقدام غیر انسانی علیه ملت ایران و ترور دانشمند ایرانی را برعهده نگرفته است اما شواهد و قرائن گویای نقش رژیم صهیونیستی در این جنایت و ادامه تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی علیه مسئولان نظامی و دانشمندان هسته‌ای ایران است. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نام او را مستقیماً در اقدامات تبلیغاتی سال گذشته خود به زبان آورد و مدعی شد روی برنامه تسلیحاتی اتمی کار می‌کرده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز دقایقی بعد از تائید خبر شهادت شهید فخری زاده با انتشار توئیتی به ردپای جدی رژیم صهیونیستی در او اشاره کرد و نوشت: تروریست‌ها یکی از دانشمندان برجسته ایرانی را ترور کردند. این عمل بزدلانه که شواهد جدی از نقش اسرائیل در آن دیده می‌شود، نشان‌دهنده جنگ طلبی از سر بیچارگی مرتکبین آن است.

وی افزود: ایران از جامعه بین‌المللی، بویژه اتحادیه اروپا می‌خواهد که استانداردهای دوگانه شرم‌آور خود را خاتمه دهند و این عمل تروریستی را محکوم کنند.

سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه این نوع اقدامات علیه ملت ایران تازگی ندارد و دارای یک پیشینه تاریخی است، ما از ابتدای انقلاب با پدیده شوم تروریسم مواجه بودیم به گونه‌ای که می‌توان گفت جمهوری اسلامی ایران یکی از قربانیان اصلی تروریسم است.

وی با اشاره به حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی از گروه‌های تروریستی خاطر نشان کرد: جالب است که پشت صحنه این ترورها نیز کشورهای مدعی مبارزه با تروریسم هستند، اگرچه صهیونیست‌ها پشت بسیاری از این ترورها هستند اما ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی نیز در پشتیبانی از رژیم صهیونیستی برای انجام این ترورها حضور دارند و بارها به آن اعتراف کرده‌اند. کشورهایی که در ظاهر مدعی مبارزه با تروریست‌ها هستند اما در عمل از تروریست‌ها حمایت می‌کنند.

ترور دانشمندان هسته‌ای ایران

ترور و شهادت محسن فخری‌زاده معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) تنها اقدام دشمنان ملت ایران برای توقف پیشرفت‌های علمی و فناوری ایران نیست و آنها در طول این سال‌ها دست به یک سلسله ترورهای هدفمند علیه دانشمندان هسته‌ای ایران در طی سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ زدند که طی این عملیات مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن، مسعود علیمحمدی، داریوش رضایی‌نژاد، رضا قشقایی فرد و محسن فخری زاده به شهادت رسیدند، اما فریدون عباسی دوانی رئیس وقت سازمان انرژی اتمی از ترور جان سالم بدر برد.

در چند سال اخیر که صهیونیست‌ها با پشتیبانی و حمایت آمریکا، کشورهای اروپایی و برخی کشورهای مرتجع منطقه‌ای پروژه ناجوانمردانه و رذیلانه ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان را در پیش گرفتند، ۴ دانشمند هسته‌ای به فیض شهادت نائل آمدند؛ شهیدان علی محمدی، شهریاری، احمدی روشن، رضایی نژاد و قشقایی؛ در این گزارش نگاهی گذرا به نحوه شهادت این دانشمندان شهید صنعت هسته‌ای داریم.

شهید مسعود علی‌محمدی

ترور شهید علی محمدی در انفجار بمب در قیطریه تهران در ساعت ۷:۳۰ صبح ۲۲ دی ۱۳۸۸ روی داد. در این حادثه مسعود علی‌محمدی به شهادت رسید و دو فرد دیگر زخمی شدند و خساراتی به ساختمان مجاور وارد شد. بمب منفجرشده در یک موتورسیکلت که به فاصله یک متری از در ورودی منزل او به یک درخت بسته شده بود، جاسازی شده بود.

مسعود علی‌محمدی معروف به استاد علی‌محمدی، یکی از دانشمندان ارشد فناوری هسته‌ای ایران بود که در ۳ شهریور ۱۳۳۸ در تهران (کن) متولد شد و در بامداد ۲۲ دی ۱۳۸۸ و در سن ۵۰ سالگی، به هنگام بیرون آمدن از منزلش بر اثر انفجار یک بمب کنترل از راه دور ترور شد و به درجه رفیع شهادت رسید.

او مدرک کارشناسی را از دانشگاه شیراز (۱۳۶۴) و کارشناسی ارشد (۱۳۶۷) و دکترای فیزیک با گرایش ذرات بنیادی را از دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۷۱ کسب کرد. او از دانشجویان نخستین دوره دکترای فیزیک در داخل ایران بود و نخستین شخصی است که در ایران دکترای خود را در فیزیک دریافت نموده است. او ده‌ها مقاله ISI منتشر نمود. او همچنین به همراه وحید کریمی پور اولین دانشجویان پسادکترا در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی بودند.

تخصص اصلی او ذرات بنیادی، انرژی‌های بالا و کیهان‌شناسی بوده‌است. با پژوهشگاه دانشهای بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات) نیز طی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ همکاری داشته‌اند.

در ۲۰ آذر سال ۱۳۸۹ وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد موفق به دستگیری عامل این اقدام شده است. در همین ارتباط اعترافات تلویزیونی فردی به نام «مجید جمالی فشی» از تلویزیون پخش شد.

مجید جمالی فشی در این مصاحبه به نقش خود در ترور استاد شهید علیمحمدی اعتراف کرد و گفت، آموزش‌های مورد نیاز برای این ترور را در سفری به اسرائیل و دوره‌هایی را زیر نظر مأمورین موساد دیده است.

وی همچنین در بخش دیگری از اعترافات تلویزیونی، مدعی شد که در پادگانی نظامی در جوار اتوبان تل‌آویو به وی آموزش‌هایی نظیر «تعقیب و گریز، تعقیب ماشین، جمع‌آوری اطلاعات از یک محل خاص و چسباندن بمب به زیر ماشین» داده شده است.

شهید مجید شهریاری

شهید مجید شهریاری دانشمند فرزانه و استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی ایران یکی دیگر از دانشمندان هسته‌ای ایران است که در ۸ آذر ۱۳۸۹ در تهران توسط رژیم صهیونیستی و با همکاری اطلاعاتی منافقین در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید.

شهید مجید شهریاری در سال ۱۳۴۵ در زنجان متولد شد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در زنجان، دوره کارشناسی را در رشته مهندسی الکترونیک در دانشگاه صنعتی امیر کبیر (از سال ۱۳۶۳ تا سال ۱۳۶۸)، دوره کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی هسته‌ای در دانشگاه صنعتی شریف (از سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۷۱) و دوره دکترا را در رشته مهندسی هسته‌ای در دانشگاه امیرکبیر (از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۷) گذارند. بدین تربیت، این شهید عزیز تمام تحصیلات خود را در کشور جمهوری اسلامی ایران گذرانده است.

شهید شهریاری پس از فراغت از تحصیل در دانشگاه امیرکبیر به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه مشغول به کار شد. شروع به کارش به عنوان عضو هیأت علمی در دانشگاه شهید بهشتی در دانشکده مهندسی هسته‌ای و در گروه آموزشی کاربرد پرتوها با مرتبه استادیاری پیمانی بود.

وی در ۲۸ اردیبهشت ۸۳ از مرتبه پیمانی به مرتبه رسمی آزمایشی تغییر وضعیت داد و حدود چهار سال بعد از شروع به کار به مرتبه دانشیاری ارتقا پیدا کرد.

شهید شهریاری سال ۱۳۸۸ و بر اساس تصویب هیأت ممیزه به درجه استادی ارتقا پیدا کرد. در دوره دانشیاری، استاد راهنمای ۱۷ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۵ دانشجوی دکترا بود و ۲۱ مقاله تخصصی در مجلات علمی پژوهشی به چاپ رساند. همچنین در ۲۴ کنفرانس بین المللی به ایراد سخنرانی در رشته تخصصی خود پرداخت و در این دوره مجری ۵ طرح پژوهشی بود.

شهید شهریاری از سال ۸۳ تا زمان شهادت نماینده دانشگاه شهید بهشتی در امور اجرایی همکاری با سازمان انرژی هسته‌ای بود. وی همچنین عضویت در انجمن هسته‌ای ایران، مدیریت گروه کاربرد پرتوها، عضویت در شورای آزمایشگاه و شورای فناوری دانشگاه، عضویت در کمیته تخصصی فنی و مهندسی هیأت ممیزه، مشاور جمهوری اسلامی ایران در پروژه سزامی و برگزاری چهار کمیته علمی و کارگاه آموزش را در پرونده اجرایی خود داشت.

شهید مصطفی احمدی روشن

شهید احمدی روشن نیز دیگر شهید هسته‌ای است که در ۲۱ دی ۱۳۹۰ پس از خروج از منزل در ساعت ۸:۳۰ صبح توسط یک موتورسیکلت سوار با چسباندن یک بمب مغناطیسی در خیابان گل نبی تهران، میدان کتابی ترور شد.

مصطفی احمدی روشن در ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۸ در روستای سنگستان استان همدان متولد شد. وی دوران کودکی خود را در خانواده‌ای فقیر گذراند.

وی دانش آموخته رشته مهندسی پلیمر از دانشگاه صنعتی شریف بود. شهید احمدی روشن با سن پایین حدود ۳۲ سال، دارای مقالات متعدد علمی در رشته پلیمر بود. او در سال ۱۳۸۰ و در دوران تحصیل خود در این دانشگاه در پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جدا سازی گازها که برای اولین بار در کشور انجام می‌شد، همکاری داشت.

شهید احمدی روشن همچنین دارای چندین مقاله ISI به زبان‌های انگلیسی و فارسی بود و در زمان شهادت دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف و از نخبگان این دانشگاه به شمار می‌رفت که مسئولیت معاونت بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز را نیز به عهده داشت.

شهید داریوش رضایی نژاد

شهید داریوش رضایی نژاد یکی از شهدای هسته‌ای کشور است که در اول مرداد ۱۳۹۰ توسط سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد)، در مقابل چشمان دخترش آرمیتا و همسرش به ضرب گلوله به شهادت رسید.

شهید داریوش رضایی نژاد در صبح چهارشنبه ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶ در شهرستان آبدانان در استان ایلام به دنیا آمد. وی در مهر ماه ۱۳۷۳ در رشته مهندسی برق، در گرایش قدرت، در دانشگاه پذیرفته شد. با وجود اینکه در برخی از رشته‌های مهندسی در دانشگاه‌های معتبر تهران، اصفهان، شیراز و… پذیرفته شده بود، اما بنا بر انتخاب خود وارد دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان شد.

شهید داریوش رضایی نژاد با وجود نبوغ ذاتی در امور کارگاهی و آزمایشگاهی که از ویژگی‌های تمامی نوابغ و مخترعان است، در تحصیل و پذیرش و اجرای آکادمیک نیز بسیار منظم و کوشا بود. وی ضمن فراگیری و کسب تجربه در رشته خود، در زمینه استفاده از رایانه و علوم کامپیوتری بسیار توانا بود. با داشتن چنین توانایی‌هایی، توانست در مدت هفت ترم و با رتبه اول، به عنوان دانشجوی برتر دانشگاه خود فارغ التحصیل شود.

شهید داریوش رضایی نژاد به محض فارغ التحصیلی به عنوان پژوهشگر در مراکز مهم تحقیقاتی و علمی کشور مشغول به کار شد. در عرصه‌ای که فعالیت داشت، توانایی فراوانی داشت و نبوغ و تلاش خود را در مسیر خدمت به وطن خویش قرارداد. در همان نخستین سال شروع به کار، در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۷۸ در رشته مهندسی برق، گرایش قدرت، در دانشگاه دولتی ارومیه پذیرفته و مشغول به ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد شد.

در چند سال قبل از شهادت ضمن تدریس و انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و مسئول اجرای بسیاری از طرح‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و خواجه نصیرالدین طوسی، بود در ۳۴ سالگی معاونت انرژی اتمی ایران را به عهده داشت. تخصص اصلی وی، بررسی سیستم انفجار در کلاهک‌های هسته‌ای بود.

شهید رضایی نژاد با قبولی در تمام مراحل آزمون دکترا سال ۱۳۹۰ در دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی پذیرفته شد، اما فرصت به پایان رساندن این مقطع تحصیلی نشد و در تاریخ اول مرداد ۱۳۹۰ توسط سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) به شهادت رسید.

شهید رضا قشقایی

شهید رضا قشقایی همزمان با شهید مصطفی احمدی روشن ساعت ۸:۳۰ صبح روز ۲۱ دی سال ۱۳۹۰ به شهادت رسید. رضا قشقایی فرد به شدت مجروح شده و به بیمارستان رسالت تهران منتقل می‌شود اما علیرغم تلاش پزشکان، رضا قشقایی فرد پس از ساعاتی به شهادت رسید.

صفرعلی براتلو، دبیر شورای تأمین استان تهران جزئیات ترور را اینگونه شرح می‌دهد: «این بمب از نوع مغناطیسی و همان‌هایی است که قبلاً نیز برای ترور دانشمندان از آنها استفاده می‌شده و در واقع کار صهیونیست‌هاست. به نظر می‌رسد در آستانه انتخابات تلاش صهیونیست‌ها این است که فضا را امنیتی کنند تا کاهش مشارکت صورت گیرد. دشمنان احساس کرده‌اند که تحریم‌ها و فشارهای تحریم به تنهایی پاسخ نمی‌دهد، از این رو آنها تلاش می‌کنند با این ترورها فضا را امنیتی کرده و کاهش مشارکت را در انتخابات رقم بزنند. دشمن می‌خواهد از غفلت ما سوء‌استفاده کند از این رو مردم باید بیشتر در صحنه حضور پیدا کنند.»

وقتی با هر شهید پیشرفت هسته‌ای شتاب می‌گیرد

به گزارش مهر، پس از طرح موضوع پرونده هسته‌ای ایران و دستیابی کشورمان به سطوح بالایی از دانش هسته‌ای و پس از آنکه دشمن نتوانست روند رشد فزاینده علمی کشور را با تحریم و تهدید متوقف کند، دست به کار ترور دانشمندان هسته‌ای شد. آنها فکر می‌کنند حال که با فشار و تحریم همه جانبه، جنگ نظامی و رسانه‌ای نتوانسته‌اند مانع رشد و شکوفایی علمی ایران شوند با به شهادت رساندن دانشمندان هسته‌ای و نظامی ایران از دستیابی ایران به علوم و فنون روز جلو گیری کنند، اما همانگونه که از ابتدای انقلاب و با شهادت مردان بزرگی همچون شهیدان بهشتی، مطهری، رجایی، با هنر، شهید قرنی، صیاد شیرازی و حاج قاسم سلیمانی روند رشد و پیشرفت کشور در همه عرصه‌ها متوقف نشده است، در حوزه صنعت هسته‌ای کشور نیز بارها تجربه است که پس از ترور دانشمندان هسته‌ای نه تنها رشد و پیشرفت کشور متوقف نشده بلکه خون شهیدان باعث می‌شود سرعت رشد و پیشرفت شتاب بگیرد.

در همین رابطه سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ترور این مدیر توانا و شایسته گرچه تلخ و ضربه سنگینی به مجموعه دفاعی کشور بود، اما دشمنان کوردل بدانند راهی را که شهید فخری زاده‌ها آغاز کرده‌اند، هرگز متوقف نخواهد شد. گروه‌های تروریستی و آمران و عاملان این اقدام کور هم بدانند که انتقام سختی در انتظار آنها خواهد بود.

وزیر دفاع نیز در همین باره اظهار داشت: این اقدام حداکثر استیصال آنها را نشان می‌دهد. آنها وقتی نمی‌توانند با روش‌های دیگری مانند توسل به شورای امنیت، تحریم و محدودیت‌های مختلف جلوی پیشرفت ملت ایران را در حوزه دفاعی بگیرند همواره به شیوه‌های ناجوانمردانه متوسل می‌شوند و با ترور دانشمندان تصور می‌کنند که می‌توان در این مسیر خللی ایجاد کنند اما ما با قدرت این مسیر را ادامه خواهیم داد.

علاوه بر این، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در همین باره می‌گوید: آحاد ملت قهرمان ایران در طول سالهای گذشته ثابت کرده‌اند اینگونه تحرکات ناجوانمردانه و اقدامات تروریستی هیچ گونه خللی در اراده راسخ و ایستادگی آنان وارد نخواهد ساخت و همچون همیشه سربلند و سلحشور دست از اهداف و آرمان‌های استکبارستیز و ضدیت با رژیم آدم‌کش صهیونیستی برنخواهند داشت و پاسخ قاطع و کوبنده خود را در زمان مناسب خواهند داد.

از سوی دیگر، امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد: ترور دانشمندان و بزرگان علمی و تحقیقاتی کشور نه تنها در روند رشد و پیشرفت کشور تأثیری نخواهد داشت بلکه انگیزه‌ها را برای سرعت بخشی به انجام پروژه‌های علمی و تحقیقاتی در زمینه‌های موشکی و هسته‌ای را تقویت می‌کند، زیرا ما هزاران «فخری زاده» در کشور داریم که با اراده‌ای مستحکم‌تر برای گرفتن انتقام سخت از دشمنان این مرز و بوم به میدان خواهند آمد تا جای خالی شهید بزرگوار فخری زاده احساس نشود؛ بر همین اساس برنامه‌های صنعت هسته‌ای و موشکی کشور نه تنها به عقب نمی‌افتد بلکه سرعت رشد و پیشرفت در این دو صنعت کشور بیشتر خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=295937

ثبت نظر

-