خنیفر: می‌توان طی ۳ دوره ۱۵۰ هزار دانشجوی تربیت معلم پذیرش کرد

  • کد خبر : 295109
  • 08 آذر 1399 - 7:58
خنیفر: می‌توان طی ۳ دوره ۱۵۰ هزار دانشجوی تربیت معلم پذیرش کرد
اولین جلسه ستاد مرکزی مدارس شاهد

تهران (پانا) – رئیس دانشگاه فرهنگیان از احتمال افزایش تعداد پذیرفته‌شدگان این دانشگاه در چند دوره محدود برای جبران کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش خبر داد.

مشکل کمبود نیروی انسانی که این روزها یکی از معضلات نظام تعلیم و تربیت کشور است، مسئولان و صاحب‌نظران را به ارائه راهکارها و طرح پیشنهادهای متفاوتی واداشته است که یکی از آنها افزایش ظرفیت پذیرش در تربیت معلم کشور است. این روزها که بحران پاندمی کووید ۱۹ بسیاری از دانشجویان را خانه‌نشین کرده و فرایند آموزش‌ها به روش‌های غیرحضوری و اغلب بر بستر فضای مجازی در جریان است، دست تصمیم‌گیران آموزش و پرورش را برای اجرایی کردن این سناریو باز کرده و امکان افزایش دانشجومعلمان – حتی چند برابر ظرفیت معمول – را میسر ساخته است. با گذشت یک سال از آغاز پاندمی هنوز چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای پایان این بحران وجود ندارد، بنابراین بسیاری از تصمیمات حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی به سمت محاسبه بلندمدت بحران می‌رود و به این ترتیب سناریوهای مبتنی بر آن تقویت می‌شود.

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در آخرین جلسه خود که روز سه شنبه ۴ آذرماه ۹۹ برگزار شد، خواستار افزایش جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و بالارفتن خروجی فارغ‌التحصیلان این مرکز آموزش عالی تا مهرماه سال ۱۴۰۰ شد.

حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان، در گفت‌وگو با پانا با اشاره به بحران کرونا و تغییراتی که به تناسب این رویداد در نظام‌های آموزشی دنیا ایجاد شده است اظهار کرد امروز در دنیا رقم ۳ سال تا ۱۰ سال برای حل و فصل این بحران مطرح است؛ ما هم به ناچار باید خودمان را برای مواجهه موثر با این رویداد تجهیز کنیم.

برای افزایش جذب دانشجو نیازمند تغییراتی در زیرساخت‌های آموزشی دانشگاه فرهنگیان هستیم. مثلاً باید نرم افزارهای آموزشی و نیز دیتاسنترهای دانشگاه را تقویت کنیم و آموزش‌ها را به سمتی ببریم که پاسخگوی این تعداد از دانشجومعلمان باشد

وی افزود: «وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد کرده باتوجه به اینکه آموزش‌های دانشگاه فرهنگیان به صورت مجازی ارائه می‌شود و حضور دانشجو معلمان کمرنگ شده است، می‌توانیم تعداد پذیرفته شدگان دانشگاه را افزایش دهیم و به مثلا طی سه دوره به جای ۲۰ هزار دانشجو ۵۰ هزار نفر (در هردوره) پذیرش کنیم که در ۳ دوره ۱۵۰ هزار دانشجو خواهیم داشت. این افزایش جذب می‌تواند چاره مشکل کمبود معلم در آموزش و پرورش باشد.»

با تقویت زیرساخت‌های آموزش مجازی باید به سمت آموزش‌های تلفیقی حرکت کنیم

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به ضرورت‌های تحقق این ایده اظهار کرد: «البته برای تحقق این امر نیازمند تغییراتی در زیرساخت‌های آموزشی دانشگاه هستیم. مثلاً باید نرم افزارهای آموزشی و نیز دیتاسنترهای دانشگاه را تقویت کنیم و آموزش‌ها را به سمتی ببریم که پاسخگوی این تعداد از دانشجومعلمان باشد.»

وی خاطرنشان کرد: «البته به نظر من آموزش‌های مجازی در تربیت معلم هرگز نمی‌توانند جایگزین اموزش حضوری شود و اصل در تربیت معلم بر آموزش حضوری است؛ اما این پیشنهاد فعلاً به عنوان یک سناریوی جبرانی مطرح است و هنوز جدی نشده است.»

وی درباره رویکرد آموزش‌ها در نظام تربیت معلم کشور در دوره پاندمی کرونا گفت: «شرایط کرونا وضعیت آموزش‌های تربیت معلم را عوض کرده است و ما با تقویت زیرساخت‌های آموزش مجازی باید به سمت آموزش‌های تلفیقی حرکت کنیم، تا به این وسیله بتوانیم با افزایش پذیرش در دانشگاه کمبود نیروی انسانی موجود در دستگاه آموزش و پرورش را – که یکی از دغدغه های اصلی این سیستم است – برطرف کنیم.»

وی با اشاره به پذیرفته شدگانی که از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان از طریق برگزاری آزمون ورودی وارد نظام تعلیم و تربیت کشور می‌شوند گفت: «در میان فارغ التحصیلان دانشگاه‌های دیگر افراد بسیار توانمند و شایسته‌ای وجود دارند که ما با پذیرش‌شان در دانشگاه فرهنگیان می‌توانیم از هوش تجربه و توانمندی این افراد در جهت خدمت به تربیت آینده سازان این کشور بهره گیری کنیم.»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=295109

ثبت نظر

-