واکنش‌ها به ادعای تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا

  • کد خبر : 292862
  • 06 آذر 1399 - 15:56
واکنش‌ها به ادعای تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا

 مطرح شدن ادعای تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از سوی «دونالد ترامپ »، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، واکنش مقامات جمهوری‌خواه و دموکرات این کشور را به همراه داشته است.

ترامپ در حالی این ادعا را برای اولین بار مطرح کرد که هنوز انتخابات آغاز نشده بود و با گمانه‌زنی‌های خود مدعی شده بود که اگر انتخابات به صورت پستی بر‌گزار شود، تقلب خواهد شد.

وی همچنین در تجمع‌های انتخاباتی و سخنرانی‌های خود پیش از بر‌گزاری انتخابات گفته بود که تنها راه شکست وی در انتخابات بروز تقلب گسترده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در روز بر‌گزاری انتخابات، در حالی که رأی‌گیری در برخی از ایالت‌ها تازه به پایان رسیده بود همچنین مدعی شد که پیروز شده و هر نتیجه‌ای غیر از این نتیجه، تقلب در انتخابات است و اگر لازم باشد پرونده را به دیوان عالی می‌کشاند.

بعد از پایان رأی‌گیری و آغاز شمارش آراء و اعلام نتایج، برخی رسانه‌های آمریکایی «جو بایدن»، رقیب دموکرات ترامپ را به عنوان پیروز انتخابات و رئیس‌جمهور منتخب دانستند.

ترامپ پس از سکوت چند روزه خود ادعای تقلب در انتخابات را باز هم تکرار کرد و نظام انتخاباتی کشورش را فاسد خواند و گفت رأی‌گیری پستی این نظام را نابود کرده است.

ادعاهای ترامپ در خصوص تقلب در انتخابات چه بود؟

رئیس‌جمهور آمریکا پس از سکوت سه روزه خود در یک سخنرانی گفت اگر فقط آرای قانونی شمرده شوند به راحتی پیروز می‌شود. در همین حال شماری از شبکه‌های تلویزیونی به خاطر اتهامات ترامپ، پوشش این سخنرانی را قطع کردند.

ترامپ همچنین با انتشار پیام‌های متوالی در توئیتر مدعی بروز تقلب در انتخابات شد. رئیس‌جمهور آمریکا در پیام‌های خود عنوان کرد که اجازه ورود ناظران جمهوری‌خواه به  برخی مراکز شمارش آرا داده نشده و برخی آرای شمارش شده برای جو بایدن جعلی یا از سوی افراد فوت شده بودند.

وی اخیراً نیز سیستم شمارش آراء در کشورش از طریق نرم‌افزاری به نام «دومینیون» را زیر سؤال برد. ترامپ حتی در پیامی دیگر نوشت که بیش از ۲۰ هزار رأی از سوی افرادی که از دنیا رفته‌اند برای بایدن شمرده شده است.

شبکه اجتماعی توئیتر نیز به طور متوالی اد‌عاهای ترامپ در این خصوص را نشانه‌دار کرد تا به مخاطبان خود بگوید که گفته‌های ترامپ قابل مناقشه هستند.

واکنش نزدیکان و مقامات جمهوری‌خواه به ادعاهای ترامپ 

در ابتدای امر پسران ترامپ، برخی مقامات دولتی و همسرش و همچنین وکلا و ستاد انتخاباتی وی با او همراه شدند.

«دونالد ترامپ جونیور»، پسر ارشد ترامپ در ابتدا با انتشار پیامی توییتری در خصوص تقلب در انتخابات نوشت: «بهترین چیز برای آینده آمریکا این است که به جنگی تمام عیار علیه این انتخابات برود تا تمام تقلب‌ها، کلاه‌برداری‌ها و آرای افراد فوت شده و کسانی که دیگر در ایالتی که در آن رأی داده‌اند زندگی نمی‌کنند برملا شود.»

«اریک ترامپ» پسر دیگر ترامپ نیز ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کرد.

«ملانیا ترامپ» هم بعد از اینکه همسرش دونالد ترامپ ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کرد در پیامی توئیتری نوشت: «مردم آمریکا مستحق انتخاباتی عادلانه هستند. هر رأی قانونی -نه آرای غیرقانونی- باید شمرده شود. ما باید از دموکراسی در کشورمان با نهایت شفافیت، محافظت کنیم.»

به دنبال مطرح شدن این ادعا‌ها، ستاد انتخاباتی ترامپ، شکایت‌هایی را در چند ایالت از جمله پنسلوانیا، میشیگان و جورجیا مطرح کرد و خواستار باز‌شماری آرا شد.

مقامات جمهوری‌خواه نزدیک به ترامپ چه می‌گویند؟

«رودی جولانی»، وکیل شخصی ترامپ که بررسی و پیگیری این شکایت‌ها به او سپرده شده بود ادعای دزدیده شدن انتخابات از سوی دموکرات‌ها را مطرح کرد و گفت در انتخابات تقلب شده است.

جولیانی گفته بود که قبول شکست توسط ترامپ کاری اشتباه است، شواهد محکمی وجود دارد که دستکم در سه یا چهار ایالت و احتمالاً ۱۰ ایالت، انتخابات دزدیده شده است. وی همچنین مدعی شده بود که این دزدی بر اساس آرای غلط رخ داده است.

وکیل ترامپ درباره تقلب انتخاباتی دموکرات‌ها در ایالت پنسیلوانیا گفت، تیم ترامپ ۶۰ تا ۷۰ ناظر انتخاباتی جمهوری‌خواه در حوزه‌های شمارش آرای شهر فیلادلفیا داشت و در شهر پیتزبورگ نیز ناظرانی وجود داشتند که شاهد تقلب بوده‌اند.

از سوی دیگر برخی مقامات جمهوری‌خواه دیگر در آمریکا نیز به ادعا‌های ترامپ واکنش نشان دادند.

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای شمالی گفت که بعد از یک گفت‌وگوی مفصل با ترامپ، وی تاکید دارد که در تمامی زمینه‌ها آماده مبارزه با نتایج انتخابات است.

گراهام که ریاست کمیته قضایی مجلس سنا را نیز در اختیار دارد در ادامه گفته بود: «انتظار داریم که شمارش آرا در دو ایالت آریزونا و جورجیا روز چهارشنبه به پایان برسد و با توجه به آنکه اختلاف میان بایدن و ترامپ در این دو ایالت کمتر از ۱۰ هزار رأی است، امکان درخواست برای بازشماری آرا وجود دارد.»

پس از آن، مقامات دولت ترامپ از جمله «مایک پنس»، معاون او نیز ادعای رئیس‌جمهور آمریکا را تکرار کردند.

مایک پنس در پیامی توییتری نوشت که به تیم خود گفته انتخابات ریاست جمهوری این کشور هنوز به پایان نرسیده است. وی در ادامه پیام خود نوشت که دونالد ترامپ هرگز مبارزه برای ما را متوقف نکرده و ما این مبارزه را تا زمانی که تمامی رای‌های قانونی شمارش شوند حفظ خواهیم کرد.

بعد از او «ویلیام بار»، وزیر دادگستری آمریکا هم در نامه به دادستان‌های فدرال و اف‌بی‌آی خواستار تحقیقات درباره بروز تقلب در انتخابات ریاست جمهوری و تخلفات در رأی گیری شد.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد که این اولین باری بود که وزیر دادگستری آمریکا درباره ادعاهای مکرر و اثبات نشده دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور درباره «تقلب گسترده در انتخابات» و پیروزی جو بایدن در انتخابات اظهارنظر و اقدام کرده است.

«میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا هم ضمن انتقاد از نقش «شرکت‌های رسانه‌ای متمول» آمریکایی در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، از توسل رئیس‌جمهور به دادگاه در اعتراض به تخلف‌های انتخاباتی حمایت کرد.

از سوی دیگر «رابرت اوبراین»، مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری و بروز تقلب در آن اظهارات ضد و نقیضی داشت.

اوبراین در ابتدا مدعی شده بود که ظاهراً بایدن در انتخابات پیروز شده است و در صورتی که این اتفاق ثابت شود، انتقال قدرت به صورت بسیار حرفه‌ای انجام خواهد شد.

چندی نگذشت که اوبراین در نشستی خبری تصریح کرد که ترامپ هنوز از تلاش‌های حقوقی خود خسته نشده است. وی در این خصوص گفت که انتخابات هنوز به پایان نرسیده است.

واکنش مقامات دیگر آمریکا به ادعاهای ترامپ 

روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرد که مقام‌های ۴۵ ایالت آمریکا ادعاهای ترامپ درباره تقلب گسترده را رد کرده‌اند. 

چندی بعد مقامات ایالتی هم به ادعای تقلب در انتخابات واکنش نشان دادند و این ادعا‌ها را رد کردند.

وزیر امور داخلی ایالت مینه‌سوتا در این خصوص گفته بود: «حتی یک مورد سراغ ندارم که کسی گفته باشد آرایی شمرده شده وقتی که نباید می‌شده یا آرایی شمرده نشده که باید می‌شده. هیچ تقلبی صورت نگرفته است.»

«اسکات شواب»، وزیر امور داخلی ایالت کانزاس هم گفت: «این ایالت هیچ نوع تقلب گسترده و سازمان‌یافته‌، ارعاب، بی‌نظمی یا مشکلات رای‌گیری را شاهد نبوده است. از نحوه برگزاری انتخابات تا این لحظه بسیار خرسندیم.»

دفتر «جوسلین بنسون» وزیر امور داخلی میشیگان، جایی که ترامپ شکایت کرد تا مانع شمارش آرای غیابی شود  هم به نیویورک تایمز گفت هیچ موردی از تقلب را در اجرای انتخابات شاهد نبوده است. این دفتر افزود: شاهد (انتخاباتی) روان، شفاف، ایمن و دقیق بودیم.

«الن واینترَب» مقام کمیسیون انتخابات فدرال آمریکا نیز در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» گفته بود که می‌خواهد مردم آمریکا بدانند هیچ شواهدی از تقلب در انتخابات امسال آمریکا وجود ندارد.

به این ترتیب مسئولین ایالتی تقریبا یکپارچه با ادعاهای تقلب مخالفت کردند.

دموکرات‌ها در این باره چه می‌گویند

«باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق و دموکرات آمریکا در یک مصاحبه با ناامید‌کننده خواندن مواضع حزب جمهوری‌خواه درباره ادعای ترامپ درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، بایدن را رئیس‌جمهور بعدی آمریکا خواند.

«نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان و «چاک شومر»، رهبر اقلیت مجلس سنا هم بعد از اوباما از سران حزب جمهوری‌خواه خواستند نتیجه انتخابات را بپذیرند تا کنگره بتواند بر روی تصویب بسته جدید کمکی ویروس کرونا تمرکز کند.

پلوسی گفته بود: «آن‌ها وسط یک سیرک مضحک قرار دارند و از پذیرش واقعیت سر باز می‌زنند. این سیرک را متوقف کنید و کاری را انجام دهید که برای مردم آمریکا واقعاً اهمیت دارد، سلامتی و امنیت اقتصادی آن‌ها.»

«جاش شاپیرو»، دادستان دموکرات ایالت پنسیلوانیا در مصاحبه‌ای ادعای ستاد انتخاباتی ترامپ در این ایالت را رد کرد.

«برنی سندرز»، سناتور ایالت ورمونت هم بارها به امتناع ترامپ و جمهوریخواهان از پذیرش نتایج انتخابات واکنش نشان داده بود. وی در این خصوص گفت: «خودداری رهبران جمهوری‌خواه در تایید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تنها حمله به بایدن به شمار نمی‌آید بلکه این اقدام حمله به دموکراسی آمریکاست  و نشان دهنده میزان حرکت حزب جمهوری‌خواه به سوی استبداد است.»

بایدن هم که از سوی رسانه‌ها رئیس‌جمهور منتخب شناخته شد در واکنش به ادعاهای تیم ترامپ و امتناع ترامپ از پذیرش شکست در انتخابات گفته بود این اقدامات آبروی آمریکا را می‌برد.

درخواست جمهوری‌خواهان از ترامپ برای پذیرش شکست

به دنبال رد شدن شکایت‌های ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در دو ایالت پنسلوانیا و میشیگان تعدادی از مقامات جمهوریخواه در بیانیه‌ها و اظهاراتی با انتقاد از وی خواسته‌اند شکست در انتخابات را بپذیرد.

«لیزا مورکوفسکی»، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آلاسکا روز یکشنبه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «رئیس جمهور ترامپ با طرح شکایت فرصت داشت که ادعاهای خود را پیگیری کند و دادگاه‌ها نیز تاکنون آنها را رد کرده‌اند.»

«پتریک تومی»، سناتور جمهوریخواه ایالت پنسلوانیا بعد از اینکه شکایت ستاد انتخاباتی ترامپ در این ایالت رد شد بیانیه‌ای مفصل را منتشر کرد و نوشت: «رئیس‌جمهور ترامپ باید نتیجه انتخابات را بپذیرد و روند انتقال [قدرت] ریاست‌جمهوری را تسهیل کند.»

«لیز چِنِی»، رئیس مجمع جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و عضو جمهوری‌خواه این مجلس در بیانیه‌ای از ترامپ خواست به حرمت فرآیند انتخاباتی آمریکا احترام بگذارد.

«لَری هوگان»، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت مریلند با انتشار پیامی در توئیتر از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا خواست بازی گلف را رها کند و شکست در انتخابات را بپذیرد.

«کریس کریستی» از متحدان نزدیک ترامپ و فرماندار سابق ایالت نیوجرسی نیز روز یکشنبه شکایات انتخاباتی تیم حقوقی ترامپ را مایه شرمساری ملی توصیف کرد.

در نهایت چه شد

در ادامه پیگیری ادعاهای ستاد انتخاباتی در خصوص تقلب در انتخابات، شکایت‌های ستاد وی در ایالت‌های پنسلوانیا و میشیگان رد شد. با این وجود ترامپ و تیم او دست از تلاش بر نداشتند و بازهم ادعای گذشته خود را مطرح کردند. این در حالی بود که بعد از این اتفاق، تعدادی از مقامات جمهوریخواه در بیانیه‌ها و اظهاراتی با انتقاد از وی خواستند شکست در انتخابات را بپذیرد.

سرانجام نیز، بعد از اینکه نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ایالت میشیگان تأیید شد ترامپ اعلام کرد که به رغم اینکه هرگز نتایج برآمده از آرای تقلبی را نمی‌پذیرد اما روند انتقال قدرت به جو بایدن را آغاز کرده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=292862

ثبت نظر

-