چرخش تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی از تفکیک به تلفیق و فراگیرسازی

  • کد خبر : 292819
  • 06 آذر 1399 - 15:26
چرخش تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی از تفکیک به تلفیق و فراگیرسازی
آیین افتتاحیه پایگاه‌های تابستانی دانش‌آموزان

تهران (پانا) – معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پورش استثنایی گفت که جهت گیری سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی کشور پرهیز حداکثری از ایزولاسیون و تفکیک دانش‌آموزان و جهت دهی به سمت آموزش‌ها تلفیقی و خصوصا فراگیر سازی است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در نشست مشترک با مسئولین سازمان برنامه ریزی درسی و پژوهشکده کودکان استثنایی اظهار کرد: در نظام تلفیقی، جهت گیری اصلی آن است که دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس فراگیری به تحصیل مشغول شوند که در این مدارس، مدرسه و تمامی ارکان و عوامل آن خود را با دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی کنند.

وی افزود: از جمله این مناسب سازی ها، مناسب سازی برنامه درسی است که خوشبختانه سازمان برنامه ریزی درسی به این مهم با تشکیل یک کارگروه همت گماشته است و آموزش و پرورش استثنایی با تمام وجود به این اقدام ارزشمند کمک خواهد کرد.

حسینی با تاکید بر اینکه برای اجرایی سازی و کیفیت بخشی به طرح تلفیقی- فراگیر باید تلاش نماییم تمام اجزا و ابعاد شیوه نامه ی تلفیقی – فراگیر که به تصویب شورا عالی آموزش و پرورش رسیده است عملیاتی شود اظهار کرد: گام بعدی تشکیل ساختار در سطح سازمان و نیز وزارتخانه است که در سطح سازمان ۱۶ مشاور ملی و بخشی از نیروهای درون سازمان کارگروهی تشکیل خواهند داد که به اجرایی سازی طرح کمک خواهد کرد.

وی افزود: در سطح هماهنگی بین و برون سازمانی هم به زودی با تصویب شورای سازمان آموزش و پرورش شورای راهبری طرح تلفیقی-فراگیر در سطح ستاد و ادارات کل شکل خواهد گرفت که کمک شایانی به توسعه کمی و کیفی طرح خواهد کرد.

معاون وزیر با بیان اینکه آموزش وتوانمند سازی مدیران مدارس، معلمان رابط، والدین و دانش آموزان عادی در سطوح مدارس پذیرا محور دیگری است که باید به شکل جدی بر آن تمرکز شود اظهار کرد: افزایش اتاق های مرجع و معلمین رابط موضوع مهم دیگری در راستای ارتقای طرح تلفیقی-فراگیر است که باید به طور جدی پیگیری شوند.

وی افزود: خوشبختانه در هفته های پیش سامانه ی ندای همراه در آموزش و پرورش استثنایی راه اندازی شد و این سامانه از طریق اتصال ۱۶ مشاور توانمند، ۴۴ مرکز مشاوره، ۷۵۲ مرکز مشکلات ویژه یادگیری و پیش از ۸۵۰ مشاور و مددکار به کمک طرح تلفیقی فراگیر خواهد آمد.

حسینی با بیان اینکه توجه به مدارس پشتیبان و توانا سازی این مدارس در ارائه خدمات ازموارد دیگر قابل توجه برای ارتقا کیفیت طرح تلفیقی فراگیر است اظهار کرد: مناسب سازی مدارس پذیرا هم از بعد فیزیکی وفضا و هم از بعد آموزش گام بزرگی در کیفیت بخشی به طرح تلقی می گردد و در همین راستا در سال جاری ۳۲ مدرسه پذیرا مناسب سازی خواهند شد.

وی افزود: هدایت تحصیلی دانش آموزان در پایه نهم برای ورود به متوسطه دوم در مدارس پذیرا نیز مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت.

حسینی با تاکید بر اینکه تدوین برنامه ی درسی مناسب در این طرح یعنی طرح فراگیر سازی مهم ترین گام برای اجرایی سازی طرح است اظهار کرد: در کنار برنامه درسی همسو و انطباقی که برای دانش آموزان با نیاز های ویژه در مدارس خاص تدوین شده و در شورای عالی آموزش وپرورش در دستور کار است، این برنامه همسو و انطباقی برای دانش آموزان طرح تلفیقی – فراگیر در مدارس پذیرا، تکمیل کننده حلقات کیفیت بخشی به ارتقا کیفیت و عدالت در نظام آموزش و پرورش محسوب می شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=292819

ثبت نظر

-