افت و خیز سینوسی شاخص در معاملات این هفته بازار سرمایه

  • کد خبر : 292283
  • 06 آذر 1399 - 9:30
افت و خیز سینوسی شاخص در معاملات این هفته بازار سرمایه
بورس در هفته‌ای که گذشت

تهران (پانا) – در معاملات روز شنبه به عنوان نخستین روز معاملاتی این هفته رشد شاخص بورس زیر سایه افزایش چشمگیر حجم معاملات قرار گرفت و بیش از ۲۰میلیارد و ۸۳۰میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۱۸هزار و ۳۲۸میلیارد تومان در بیش از یک میلیون و ۹۸۹هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت. شاخص البته در روز یک شنبه ۷ هزار واحد افت کرد اما در روزهای بعد تا پایان هفته به حرکت سینوسی رشد و افت ادامه داد.

شورای عالی بورس به تازگی چند تصمیم جدید در خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت اتخاذ کرد. کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی معتقدند این تصمیم اثرقابل توجهی در افزایش فروش اوراق بدهی دولتی دارد که می‌تواند بودجه کشور را از خطر استقراض از بانک مرکزی و تورم افسارگسیخته نجات دهد. با این حال این مصوبات حائز برخی آثار منفی در شاخص‌های پولی است. دولت با این مصوبات عملا پای بانک‌ها را به بورس بیش از پیش باز کرده است.

به عقیده آنها این تصمیم زمینه را برای خلق هرچه بیشتر نقدینگی از مسیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند. علاوه بر این، دست بانک‌ها برای دور زدن مصوبات شورای پول و اعتبار مبنی بر سقف نرخ سود بانکی بازتر از گذشته می‌شود.

وضعیت افت و خیز شاخص در هفته جاری به عنوان نخستین هفته از آذر ۹۹ چگونه بود؟

رشد ۲۱ هزار واحدی شاخص در معاملات روز شنبه

شاخص بورس در جریان معاملات روز شنبه یکم آذر بازار سرمایه با ثبت رشد ۲۱هزارواحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۶۶هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای روز شنبه یکم آذر ۹۹ بازار سرمایه بیش از ۲۰میلیارد و ۸۳۰میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۱۸هزار و ۳۲۸میلیارد تومان در بیش از یک میلیون و ۹۸۹هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۲۱هزار و ۳۶۶واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۶۶هزار و ۵۳۷واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز شنبه به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و معدنی و صنعتی گل گهر شد و در مقابل شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و پتروشیمی نوری با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبت را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) ۵۵۵۳واحد، کل (هم‌وزن) ۲۳۰۳واحد، قیمت (هم‌وزن) ۱۵۰۸واحد، آزاد شناور ۲۳۹۱۲واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم ۲۱۴۲۷ و ۲۰۶۸۴ واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله ۳میلیارد و ۵۳۵میلیون ورقه به‌ارزش ۵هزار و ۵۲۴میلیارد تومان در ۸۰۷هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۵واحد افت کرد و در ارتفاع ۱۶هزار و ۶۴۱واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، فولاد هرمزگان جنوب و سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات شد و در مقابل شرکت‌های بانک دی، پتروشیمی تندگویان و تولید نیروی برق دماوند بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

اصلاح ۷ هزار واحدی شاخص بورس در دومین روز معاملات این هفته

شاخص بورس در جریان معاملات روز یک شنبه بازار سرمایه با ثبت افت ۷هزار واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۵۸هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای روز یک شنبه بازار سرمایه ۱۷میلیارد و ۵۹۵میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۱۴هزار و ۹۵۱میلیارد تومان در یک میلیون و ۵۶۱ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۷هزار و ۶۸۸واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۵۸هزار و ۸۴۷واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز یک شنبه به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی شد و در مقابل شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی چادرملو و پالایش نفت اصفهان با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله ۲ میلیارد و ۳۷۶میلیون ورقه به‌ارزش ۶ هزار و ۵۵۰میلیارد تومان در ۵۹۵هزارنوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۱۶۱واحد افت کرد و در ارتفاع ۱۶هزار و ۴۷۹واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی دامداری تلیسه نمونه، سنگ آهن گهر زمین و پتروشیمی زاگرس شد و در مقابل شرکت‌های فولاد هرمزگان جنوب، سرمایه‌گذاری صبا تامین و سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات بیشترین اثر منفی را بر شاخص فرابورس به نام خود ثبت کردند.

شاخص بورس روز دوشنبه ۱۶ هزار واحد رشد کرد

شاخص بورس در جریان معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه با ثبت رشد ۱۶هزارواحدی، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۳۷۵ هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای روز دوشنبه ۳ آذر ۹۹ امروز بازار سرمایه بیش از ۱۱میلیارد و ۸۱۷میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۱۱هزار و ۷۳۵میلیارد تومان در بیش از یک میلیون و ۴۵۰ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۱۶هزار و ۶۹۰واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۷۵هزار و ۵۳۸واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز دوشنبه به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت اصفان، معدنی و صنعتی گل گهر و معدنی و چادرملو شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، فولاد مبارکه اصفهان و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبت را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) ۴۳۶۴واحد، کل (هم‌وزن) ۴۹۲۳واحد، قیمت (هم‌وزن) ۳۲۲۴واحد، آزاد شناور ۲۴۳۷۹واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم ۱۷۷۳۷ و ۱۲۸۷۷ واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله ۲میلیارد و ۴۸۷میلیون ورقه به‌ارزش ۳هزار و ۹۷۷میلیارد تومان در ۶۶۱هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۲۰۷واحد رشد کرد و در ارتفاع ۱۶هزار و ۶۸۲واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، تولید برق ماهتاب کهنوج و صنعتی مینو شد و در مقابل شرکت‌های آهن و فولاد ارفع، ذوب‌آهن اصفهان و فولاد هرمزگان جنوب بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

شاخص بورس روز سه شنبه ۱۸ هزار واحد افت کرد

شاخص بورس در جریان معاملات روز سه شنبه ۴ آذر ۹۹ بازار سرمایه با ثبت افت ۱۸هزار واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۵۶هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای روز سه شنبه ۴ آذر ۹۹ بازار سرمایه ۲۲میلیارد و ۸۸۳میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۱۹هزار و ۸۳۶میلیارد تومان در یک میلیون و ۳۵۶ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۱۸هزار و ۵۹۷واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۵۶هزار و ۹۴۴واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز سه شنبه به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایرن و فولاد مبارکه اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های ایران خودرو، بانک تجارت و بانک ملت با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله ۳میلیارد و ۱۹۵میلیون ورقه به‌ارزش ۸هزار و ۲۴۵میلیارد تومان در ۷۴۸هزارنوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۲۸واحد رشد کرد و در ارتفاع ۱۶هزار و ۶۹۸واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، بیمه پاسارگاد و صنعتی مینو شد و در مقابل شرکت‌های پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس فولاد هرمزگان جنوب بیشترین اثر منفی را بر شاخص فرابورس به نام خود ثبت کردند.

شاخص بورس چهارشنبه ۹ هزار واحد رشد کرد

شاخص بورس در جریان معاملات روز چهارشنبه ۵ آذر ۹۹ بازار سرمایه با ثبت رشد ۹هزار و ۵۷۷واحدی، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۳۶۶هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای روز چهارشنبه بازار سرمایه بیش از ۱۵میلیارد و ۲۷۳میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۱۵هزار و ۴۹۰میلیارد تومان در بیش از یک میلیون و ۷۲۲هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۹هزار و ۵۷۷واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۶۶هزار و ۶۸۵واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز چهارشنبه به نام نمادهای معاملاتی ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، پالایش نفت بندر عباس و معدنی و صنعتی چادرملو با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبت را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) ۲۶۳۰واحد، کل (هم‌وزن) ۴۵۵۰واحد، قیمت (هم‌وزن) ۲۹۷۹واحد، آزاد شناور ۱۸۶۸۶واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم ۱۱۴۰۸ و ۵۵۸۶ واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله ۲میلیارد و ۷۶۵میلیون ورقه به‌ارزش ۱۲هزار و ۴۶۴میلیارد تومان در ۶۷۱هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۲۵۲واحد رشد کرد و در ارتفاع ۱۶هزار و ۹۵۱واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی بیمه پاسارگاد، پلیمر آریا ساسول و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه شد و در مقابل شرکت‌های بانک دی، پتروشیمی تندگویان و فرابورس ایران بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=292283

ثبت نظر

-