۴۰ همیار سلامت در بیمارستان بافق فعالیت دارند

  • کد خبر : 289251
  • 04 آذر 1399 - 16:18
۴۰ همیار سلامت در بیمارستان بافق فعالیت دارند

دکتر عباسعلی معظمی روزسه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار نیوز افزود: در میان این افراد، طلبه،دانش آموخته رشته‌های مختلف و پرستاری،کارورزان پرستاری و مردم عادی اعم از زن و مرد حضور دارند که در اجرای طرح همیار سلامت با هدف کمک رسانی به جامعه پزشکی و پرستاری، کمک در ایجاد روحیه مثبت و حمایت عاطفی بیماران بستری و یاری رسانی در امور شخصی، حمایتی و مراقبتی بیماران در حوزه امور غیرتخصصی بیمارستان فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مجوزهای لازم از وزارت بهداشت در این خصوص اخذ و همیاران سلامت تحت نظارت کانیوزن و متخصصان بیمارستان انجام وظیفه می کنند، اظهار کرد: به دلیل ممنوعیت ورود همراه بیمار به بخش‌های بستری افراد مبتلا به ویروس کرونا و از طرف دیگر اثرگذاری یاری رسانی در امور شخصی،حمایتی و مراقبتی مبتلایان در تسریع و بهبود سیکل درمان، داوطلبان با کادر درمان و نیروهای خدماتی همکاری دارند.

به گفته این مسوول ،نیروهای داوطلب باید شرایط سنی و جسمی لازم برای جذب در چارچوب این طرح را داشته باشند بر این اساس حداقل سن ۱۸ و حداکثر ۴۵ تا ۵۰ سال برای جذب این افراد تعیین شده است.

وی با بیان اینکه افراد جهادگر در جلسه آموزشی داوطلبان نسبت به ماهیت کار و نوع فعالیت و همچنین نحوه حفاظت فردی توجیه می‌شوند، بیان کرد: داوطلبان طرح همیار سلامت نیاز به تخصص خاصی ندارند، چراکه همان کاری را انجام می‌دهند که همراه برای بیمار انجام می‌دهد.

رییس بیمارستان بافق با اشاره به برخی وظایف همیاران در بیمارستان خاطرنشان کرد: کمک در ایجاد روحیه مثبت و حمایت عاطفی مبتلایان ، انس و همدردی با آن‌ها، یاری رسانی در امور شخصی، حمایت و مراقبت مبتلا در حوزه امور غیرتخصصی مثل غذا دادن و کمک در قدم زدن بیمار، کمک رسانی معنوی به خانواده مبتلایان و اطلاع رسانی وضعیت آن‌ها به خانواده‌ها در صورت صلاحدید مجموعه پزشکی، از عمده وظایف این عزیزان است.

به گفته وی،همراهی و کمک به تیم‌های خدماتی و نظافتی بیمارستان در پاک سازی و ضدعفونی محیط، توزیع اقلام غذایی آماده شده و دیگر نیازهای سخت افزاری بیمارستان‌، برخی دیگر از خدماتی است که داوطلبان این طرح،ارایه می‌کنند.

معظمی ادامه داد:حضور همیار سلامت در بیمارستان تحت نظارت کادر درمانی صورت می‌گیرد و همچنین با پوشیدن لباس‌های مخصوص اعم از گان، ماسک‌های چندلایه، طلق محافظ صورت و دستکش، راه‌های ابتلای ویروس به بدن بسته می‌شود بنابراین با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی و ارایه آموزش‌های لازم، نگرانی خاصی در خصوص ابتلای داوطلبان به کرونا وجود ندارد.

ساختمان کنونی بیمارستان بافق، سال ۱۳۶۹ با ۱۲ تخت بستری در این شهر راه اندازی شد و هم اینک در آن بخش‌های بستری، جراحی عمومی، زنان و زایمان، اطفال، آی. سی. یو، سی. سی. یو، قلب، اورژانس، آزمایشگاه، داخلی، سونوگرافی و رادیولوژی با متخصصان تمام وقت و نیمه وقت فعال است.

پروژه ساختمان بیمارستان ۹۶ تختخوابی این شهر هم که از سال ۱۳۹۴ ساخت آن در سایت بیمارستان کنونی آغاز شده است با ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و نیمه اول سال ۱۴۰۰ خورشیدی به بهره‌برداری می‌رسد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتریجنوب شرق شهریزد قرار دارد.

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز( دوشنبه) گفته بود که با فوت ۴۵۳ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار افراد متوفی به بیماری کووید۱۹ در کشور به ۴۵ هزار و ۲۵۵ نفر رسید.

سیما سادات لاری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر سوم آذر ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۴۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این تعداد ۲ هزار و ۷۴۴ نفر نیاز به بستری داشتند و  با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۶۶ هزار و ۸۲۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۶۱۰ هزار و ۴۰۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و پنج هزار و  ۸۱۲ نفر از بیماران بدحال تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۸۲۸ هزار آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

به گفته لاری شرایط از لحاظ شیوع کرونا در ۲۷ استان قرمز است و هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارد.

به گزارش نیوز، ویروس کرونا به عنوان عامل بیماری کووید۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ ( فوریه ۲۰۲۰)  بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری کووید۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می شوند.

محدودیت های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته اجرا می شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=289251

برچسب ها

ثبت نظر

-