مرکز آمار نرخ تورم فصلی کالاهای وارداتی اعلام کرد

  • کد خبر : 287190
  • 03 آذر 1399 - 13:13
مرکز آمار نرخ تورم فصلی کالاهای وارداتی اعلام کرد
کالای وارداتی

تهران (پانا) – براساس اعلام مرکز آمار نرخ تورم کالاهای وارداتی براساس داده‌های ریالی در بهار امسال ۶۷.۷ درصد بوده که نسبت به فصل قبل (زمستان ۹۸) ۱۵.۵ درصد افزایش داشته است. 

به گزارش مرکز آمار، قیمت کالاهای وارداتی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله است و تغییرات آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

شاخص قیمت کالاهای وارداتی بر تورم داخلی تاثیر می‌گذارد. به بیان دیگر، یکی از عوامل به وجودآورنده تورم داخلی، تورم وارداتی است. تورم وارداتی به معنای انتقال و سرایت تورم جهانی به اقتصاد هر کشور است. این نوع تورم زمانی رخ می‌دهد که قیمت برخی کالاها که کالاهای اساسی و تعیین‌کننده در تولید یا مصرف مردم در سطح جهانی است، به علت برخی عوامل طبیعی یا تصمیمات سیاسی- اقتصادی افزایش می‌یابد.

نرخ کالاهای وارداتی متاثر از دو عامل نرخ ارز و نرخ تورم جهانی است. اگر نرخ تسعیر دلار به ریال پایین باشد، طبعا کالاهای وارداتی برحسب ریال برای مصرف‌کننده داخلی ارزان‌تر خواهد بود. همیشه این استدلال مطرح شده که اگر نرخ تسعیر دلار را در سطح پایین تعیین کنیم، نه‌تنها کالاهای وارداتی ارزان‌تر تمام می‌شود، بلکه کالاهای تولید شده داخلی که بطور مستقیم یا غیرمستقیم تحت‌تاثیر واردات قرار دارند نیز کم‌هزینه‌تر تولید می‌شود.

مرکز آمار در گزارشی نرخ تورم کالاهای وارداتی در بهار امسال را منتشر کرد و در این گزارش، سال ۱۳۹۵ به عنوان سال پایه جدید در نظر گرفته شده و اطلاعات با استفاده از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی است.

نرخ تورم فصلی ۱۵.۵ درصد رشد داشت

تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌­های ریالی در بهار ١٣٩٩ نسبت به فصل قبل، ۶۷.۷ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی زمستان ١٣٩٨(برابر با ۵٢.٢ درصد) حدود ١۵.۵ واحد درصد افزایش داشته است.

همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌­های دلاری نیز در فصل بهار ١٣٩٩ نسبت به فصل قبل، ١٠.٨درصد افزایش داشته که در مقایسه با تورم فصلی زمستان ١٣٩٨ (برابر با ٨.۶ درصد) حدود ٢.٢ واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه­‌های اصلی طبقه بندی، کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه « پوست خام، چرم، پوست‌های نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد» (منفی ۳.۶ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «محصولات صنایع شیمیایی یا صنایع وابسته به آن» (٨٨.۴ درصد) است.

رشد ۸۱ درصدی تورم نقطه به نقطه کالای وارداتی

براساس این گزارش نرخ تورم کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌­های ریالی در بهار ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴۰۷.۵ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه زمستان ١٣٩٨ (برابر با ٣٢۶.۴ درصد) حدود ٨١.١ واحد درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­‌های دلاری در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٧.٢ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه زمستان سال ١٣٩۸ (برابر با ٣١.۴ درصد) ۵.٨ واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه­‌های اصلی طبقه بندی، کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه «پوست خام، چرم، پوست‌های نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد» (منفی ۷.۴ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «محصولات صنایع شیمیایی یا صنایع وابسته به آن» (۵٢۴.۶ درصد) است.

نرخ تورم سالیانه کالای وارداتی ۵۱.۹ درصد

براساس اعلام مرکز آمار نرخ تورم کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­‌های ریالی در چهار فصل منتهی به بهار ١٣٩٩ برابر با ۳۴۷.۱ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالیانه­ زمستان ١٣٩٨ (برابر با ٢٩۵.٢درصد) ۵١.٩ واحد درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌­های دلاری در چهار فصل منتهی به بهار امسال برابر با ٣٣.٢ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالیانه زمستان ١٣٩٨ (برابر با ٣٠.٣ درصد) حدود ۲.۱ واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه‌­های اصلی طبقه بندی، کمترین نرخ تورم سالیانه در بخش ریالی مربوط به گروه «چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی» (۲.۷ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه«ماشین آلات و وسایل مکانیکی؛ ادوات برقی؛ اجزاء و قطعات آنها» (۴۵٠.٢ درصد) است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=287190

ثبت نظر

-