نبرد با کرونا با زره ویتامین‌ها

  • کد خبر : 28672
  • 03 فروردین 1399 - 20:19
نبرد با کرونا با زره ویتامین‌ها

کد خبر: ۱۴۷۳۰۵

تاریخ انتشار: یکشنبه ۰۳ فروردین ۱۳۹۹ – ۱۵:۱۲

ویتامین‌ها از جمله A ، B ، C ، D که حاوی کلسیم، آهن، اسید فولیک و ریبو فلاوین هستند، به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان تاثیر زیادی بر تقویت سیستم ایمنی دارد و بدن را در برابر ویروس کرونا مقاوم می‌کنند.

 به گزارش نیوز به نقل از الکوثر، یک متخصص تغذیه می گوید : مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ها که نقش آنتی اکسیدان ها را دارند، زمینه ای فراهم می کنند که بدن به راحتی رادیکال های آزاد مضر در برابر ویروس را از بین ببرد و این ویتامین ها شامل C و E ، کاروتنوئیدها، سلنیوم و پلی فنول ها هستند.

رضا گودرزی ادامه داد: ویتامین E منابع آن روغن سویا، روغن آفتابگردان، جوانه گندم و سایر روغن های گیاهی است. مردم سعی کنند در طبخ و فرآوری غذاها از انواع روغن های خوراکی گیاهی استفاده شود و با توجه به اینکه روغن ماهی، روغن زیتون و انواع مغزها به عنوان منابع خوب این ویتامین، ولی نباید بیش از نیاز مصرف شوند زیرا در صورت مصرف بیش از حد نیاز با تولید انرژی می توانند منجر به اضافه وزن یا چاقی می شوند.

وی افزود: ویتامین C عملکرد آن به دلیل وجود آنتی اکسیدان، افزایش مقاومت به عفونت ها وافزایش جذب آهن بوده و این ویتامین در سبزی ها و میوهای تازه موجود است، مهم ترین منابع این ویتامین شامل مرکبات، فلفل سبز، کلم بروکلی , گل کلم، کلم برگ، گوجه فرنگی، سبزیجات برگی شکل سبز (سبزی خوردن)، اسفناج، کیوی، طالبی، توت فرنگی و سیب زمینی و از این رو بهتر است میوه ها و سبزی ها برای حفظ ویتامینهای موجود در آنها تا حد امکان به صورت خام و تازه مصرف شوند.

این متخصص تغذیه توصیه کرد مردم روزانه از گروه سبزی ها سه تا پنج واحد و روزانه دو تا چهار واحد میوه مصرف کنند.

به گفته گودرزی، بتاکاروتن یکی از کاروتنوئیدهای مهم وپیش ساز ویتامین A است که در بدن تبدیل به این ویتامین می شود و سبزی ها و میوه های سبز، زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، کلم بروکلی، اسفناج، گوجه فرنگی، انواع کلم مثل کلم بروکلی، طالبی، هلو و زردآلو و موز از منابع خوب بتاکاروتن هستند، نقش ویتامین A علاوه بر عملکرد عمده آن بر تقویت سیستم ایمنی است که علیه ویروس کرونا بدن را محافظت می کند.

وی افزود: منابع غنی در سیب باعث می شود سرب را به طور کامل از بدن دفع کند و مرکبات (پرتقال، نارنگی، لیمو و گریپ فروت)، توت فرنگی، هویج و غلات سبوس دار باید این روزها بیشتر در سبد خانوار مردم باشد.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: سلنیوم ماده مغذی موجود در ماهی، گوشت قرمز، تخم مرغ و حبوبات بوده که عملکرد آنزیم های بدن را در برابر ویروس ها تقویت می کند و روی ریزمغذی مفید و موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن است، مصرف انواع فراورده‌های دریایی نخود سبز، عدس و جوانه گندم به دلیل این که ازمنابع خوب روی بوده و مصرف آنها توصیه می شود.

گودرزی ادامه داد: مصرف ماهی های روغنی که سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند می تواند در کاهش تنگی نفس و اثرات زیان بار ترکیبات التهاب آور مفید باشد، افراد باید از سرخ کردن ماهی پرهیز کرده و آن را در صورت امکان بخار پز، آب پز ویا تنوری مصرف کنند.

افزون بر تنظیم رژیم غذایی سالم، مسولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، مردم را به رعایت بهداشت فردی و عمومی و نیز ماندن در خانه دعوت کرده اند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۶ هزار و ۵۶۶ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۹۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند و همچنین تعداد بهبود یافتگان به ۲ هزار و ۱۳۴ نفر رسیده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=28672

برچسب ها

ثبت نظر

-