امیدواریم در هیچ جای جهان کودکان شاهد خشونت نباشند

  • کد خبر : 286398
  • 03 آذر 1399 - 1:32
امیدواریم در هیچ جای جهان کودکان شاهد خشونت نباشند
نوای پروانه

تهران (پانا)-دومین همایش نوای پروانه ها همزمان با روز جهانی کودک به همت انجمن دفاع از قربانیان تروریسم و به صورت وبینار و حضوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن دفاع از قربانیان تروریسم، در تهران و پس از قرائت قرآن و سرود، منیژه صفیاری، جانباز ترور ونماینده جنبش کودکان برای کودکان ضمن گرامیداشت روز جهانی کودک واعلام همبستگی با تمامی کودکان آسیب دیده از افراطگرایی و خشونت بیان کرد: خشونت و افراط گرایی در طول سالیان متوالی به نحو فاجعه باری افزایش داشته و اقدامات بشردوستانه نهادهای بین المللی که پاسخی است به نیازهای ضروری بخشی از این کودکان تاثیرات پیشگیرانه و ارتقا حفاظت از کودکان را در بر نداشته است.

وی ادامه داد: یکی از کودکان آسیب دیده از تروریسم من هستم که در مقطع راهنمایی یک پایم را در جنایت منافقین و صدام در خیابان ناصرخسروی تهران از دست دادم و هنوز هم پس از گذشت چند دهه با آثار آن زندگی می کنم.

وی اضافه کرد: پاسخ و راهبرد موثر ما به دنیا این است کهبیاییم از ظرفیت کودکان برای تقویت حفاظت از کودکان استفاده کنیم کههمان حمایت از جنبش کودکان برای کودکان است.

در بخش دیگری از این مراسم طیبه محمد، رئیس انجمن سفیران صلح و دوستی به ایراد سخنانی پرداخت. وی عنوان داشت: در تمام دنیا تروریکی از بدترین رفتارهای خشونت آمیز است و ترور نشان می دهد که دشمن ضعیف است.

محمد در بخش دیگری از سخنانش گفت: حق رفتارعادلانه و رفاه دارند و امیدوارم در هیچ جای جهان کودکان شاهد خشونت نباشند.

در ادامه مراسم بیانیه “بابا نیامد” توسط یکی از کودکان قرائت شد و دانش آموزان با اهدای گل به مقام شهید رنجکش، که در سال ۱۳۶۱ درنزدیکی همین مدرسه با جنایت منافقین به شهادت رسیده بود، ادای احترام کردند.

در بروجرد در مدرسه شهید فیاض بخش بروجرد، که در سال ۱۳۶۵ مورداصابت موشک رژیم بعث قرار گرفته و دانش آموزان آن به شهادت رسیده اند، گودرزی، معاون فرماندار بروجرد به نمایندگی از استانداری لرستان درابتدای این همایش ضمن خیر مقدم به مهمانان و برگزارکنندگان همایش اظهار داشت در تاریخ، جنگ های زیادی داشته ایم. جنگ به همه چیز آسیب می زند. کودکان باید از جنگ ها مصون باشند اما در جنگ تحمیلی علیه ایران شاهد آن بودیم که این حادثه تلخ برای ۶۸ دانش آموز اتفاق افتاد. مادر جنگ مظلومیت خود را ثابت کردیم و جنگ نشان داد برای صدام اصول وقواعد حقوق بشری هیچ اهمیتی ندارد.

ثمینی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداریلرستان نیز اظهار داشت: ایران به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته است. هرچند دین اسلام معیارهای جامعی برای حقوق انسان ها قائل است اما به لحاظ قواعد بین المللی باید ارتباطات مناسبی با شرایط جهان برقرار کنیم. کودکان از مهم ترین اقشار جامعه هستند و باید اهمیت ویژه ای برای کودکان قائل شویم چون آینده سازان کشور هستند. حقوق کودک از هر لحاظ چه در خانواده و چه از نظر اجتماعی و معیشت رعایت شود.

بعضا در کشور هم کم توجهی هایی ممکن است رخ دهد. با توجه به قوانینی که وجود دارد تلاش می شود در ایران از حقوق کودکان دفاع شود که سازمان بهزیستی یکی از نهادهای مسئول در این زمینه است. امیدوارم کودکان ماکسانی باشند که در سرافراز کردن این مرز و بوم نقش خود را ایفا کنند.

محمود عباسی، دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک باهمدردی با خانواده های شهدای دانش آموز و حادثه تروریستی اخیر در کابل اظهار کرد: این حوادث نشان می دهد تروریسم حد و مرزی نمی شناسد وبرای مقابله با تروریسم سیاه ما نیازمند یک عزم جهانی هستیم. اینکه دانش‌آموزان درجنگ مورد هدف قرار می گیرند برخلاف همه قواعد بین المللی وکنوانسیون هاست.

در ادامه مهرافزون رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان بروجرداظهار داشت همانطور که اطلاع دارید هدف از برگزاری این همایش بزرگداشت و پاسداشت کودکان شهید است. این وظیفه ماست که یاد این عزیزان را گرامی بداریم. فرزندان ما توسط این تروریست ها شهید شده اند وما مدیون خون همه این شهدا به خصوص این ۶۸ دانش آموز شهید هستیم. لازم است نسل جدید ما با این شهدا آشنا شوند. زمانی که این فاجعه رخ داد ما در ۵۰۰ متری محل مدرسه بودیم. زمانی که به این مدرسه موشک اصابت کرد من رسیدم و متوجه شدم که این کودکان پرپر شده اند که این حادثه این تلخ در تاریخ کشور ما بود.

محمود زرین جویی سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان بیان کرد: چندین سال بعد از جنگ جهانی دوم سازمان ملل به‌منظور حمایت از حقوق کودکان کنوانسیون حقوق کودک را در ۱۹۸۹تصویب کرد. در جنگ بیش از ۵۰ کشور از صدام حمایت کردند و در نهایت این حمایت ها باعث نقض حقوق کودکان بی دفاع در ایران شد و جامعه جهانی هیچ واکنشی نشان نداد. یکی از این موارد اصابت موشک به مدرسه فیاض‌بخش در بروجرد بود. با وجود حمایت ها از رژیم صدام، ملت ایران توانستندبا ایستادگی در جبهه حق علیه باطل پیروز شوند و امیدوارم ادامه دهند راه شهدا باشیم.

لوریس چکناواریان سفیر صلح ایران در سازمان ملل متحد بیان داشتعزیزان مدرسه امام حسن مجتبی علیه السلام در بروجرد، در سال ۶۵ درجنگ شیطانی شما شهید شدید. ما هنوز و هنوز برای شما دعا می کنیم. شما را دوست داریم، فراموش نکردیم و روح ما هستید و همیشه خواهید ماند. شما رفتید و بر نمی گردید. ولی ما روزی می آییم و شما را می بینیم.

عایش السنادی عضو سازمان انسان حامی صلح و حقوق بشر گفت کودکان توسط کشورهایی که ادعا می کنند از حقوق کودکان دفاع می کنند، درمعرض نسل کشی قرار می گیرند. کودکان در مناطق مختلف جهان در فقر ومحرومیت قرار می گیرند. در جنگ های مختلف همیشه بیشترین آسیب راکودکان می بینند و توسط سازمان های بین المللی یا حقوق بشر پیگیری حقوقآن ها صورت نمی گیرد. مهم ترین نکته این است که مدارس که کانون رشد وتعلیم و تربیت است به اهداف وحشی گری کشورها تبدیل شده است. یونیسف درخواست کرد حملات به مدارس براساس قوانین بین المللی متوقف شود اما با این حال تاریخ از رنج فرزندان فلسطین، ایران، افغانستان، عراق، یمن و کشورهای مختلف جهان که توسط رژیم جنایتکار آمریکا و غرب ایجادشده حکایت دارد.

در سال ۱۳۶۵ رژیم جنایتکار بعث حمله ای به مدرسه فیاض بخش در بروجردایران انجام داد که منجر به شهادت ۶۸ دانش آموز شد. صبح روز ۹ آگوست۲۰۱۸ ائتلاف عربستان و امارات با هدف قرار دادن اتوبوس حامل دانش‌آموزان در یمن جنایتی هولناک انجام داد که منجر به شهادت ۴۱ کودک شد. از ۵ سال قبل تاکنون ائتلاف ۳۹۳۱ کودک یمنی را کشته اند و یمن را درمحاصره قرار داده اند. با وجود گزارش های بین المللی، سازمان ملل وشورای امنیت برای منافع کشورها این گزارش ها را نادیده می گیرند. سازمان های حقوق بشری و مردم آزاده جهان باید اقداماتی را برای کاهش رنج کودکان انجام دهند و عاملان این جنایات را به دادگاه های بین المللی معرفی کنند.

پرویزپور معاون زنان و خانواده استانداری لرستان ضمن تشکر ازبرگزارکنندگان همایش بیان داشت وجه مشترک جنگ ها این است که به‌خاطر منفعت طلبی بشریت است و کودکان بیشترین آسیب را تجربه می کنند. در جنگ نابرابر عراق علیه ایران، صدام با رفتارهای غیرانسانی اقدام به بمباران مناطق آموزشی کرد و می خواست با کشتار کودکان کشور را ازلحاظ جمعیتی دچار مشکل کند. اما توانستیم با مقاومت در این جنگ نابرابرپیروز شویم. اکنون بعد از چهار دهه ما به عنوان کشوری مقتدر در منطقه حضور داریم. نکته دوم اینکه کودکان آینده ساز هستند و باید به تربیت کودکان خود توجه کنیم. اکنون تربیت فرزندان ما به دلیل برخی تحولات دچارچالش شده و اکنون باید مربیان بیشتر با روش های تربیت نسل آشنا شوند. ما باید در برنامه ریزی های خود به این موضوع توجه داشته باشیم. باید به کودکان مان بقبولانیم داشتن جهانی عاری از بدی ها صرفا انسان دوستی وصلح و صفاست.

مصطفی باجلان یکی از بازماندگان حمله موشکی به مدرسه شهید فیاض بخش در بیان خاطره خود در روز حادثه گفت من در سال ۶۵ کودکی هفت ساله بودم که به مدرسه امام حسین علیه السلام می رفتم. به دلیل برخی محدودیت ها دانش آموزان آن مدرسه به مدرسه فیاض بخش منتقل شدند. در روز ۲۰ دی ۶۵ مثل هر روز به مدرسه رفتیم که ناگهان موشکی ازطرف رژیم بعث به مدرسه اصابت کرد و در نتیجه جمعی از دانش آموزان بیگناه در دم جان باختند و عده ای نیز مجروح شدند. بعد از چند ساعت کودکان را برای تشخیص هویت به سالن ورزشی طالقانی منتقل کردند. من مورد اصابت ترکش قرار گرفته و بیهوش در میان شهدا قرار داشتم. برادرم که برای تشخیص هویت می آید متوجه می شود من زنده ام و بلافاصله به بیمارستان منتقل می کنند. حدود دو سال درگیر مداوای خود بودم و هنوز هم دچار مشکلاتی مانند فشار عصبی و افسردگی هستم.

معظمی رئیس بنیاد شهید بروجرد در این همایش بیان داشت درباره لزوم ایجاد موزه ای در محل انفجار موشک در محل مدرسه فیاض بخش صحبت کرد و بیان داشت تندیس دانش آموزان ساخته شده ودر این محل گذاشته شود که به عنوان سنبل شهدای دانش آموز و کودک برای ثبت درتاریخ و نشان دادن جنایت و شقاوت تروریسم و جنگ ثبت گردد.

در پایان همایش، میعاد و معراج منظری، از دانش آموزان مدرسه ثارالله به قرائت بیانیه یونیسف به مناسبت روز جهانی کودک پرداخت.

بعد از مراسم معاون فرماندار و رئیس آموزش و پرورش بروجرد با حضور درمزار شهدای مدرسه فیاض بخش با اهدای گل و قرائت فاتحه یاد و خاطره آنها را گرامی داشتند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=286398

برچسب ها

ثبت نظر

-