مستضعفین چه کسانی هستند؟/ سلیمانی‌های داوطلب در تمامی عرصه‌ها

  • کد خبر : 284586
  • 02 آذر 1399 - 0:54
مستضعفین چه کسانی هستند؟/ سلیمانی‌های داوطلب در تمامی عرصه‌ها

خبرگزاری مهر؛ مجله مهر _ مرضیه کیان: در هر عرصه و دغدغه‌ای که به وجود می‌آید حضور دارند؛ لباس فرم خاصی ندارند که بتوان از مردم عادی تشخیصشان داد. از همان خاکی بودن و حضور داشتنشان در هر بحرانی که پیش می‌آید، می‌توان حدس زد که بسیجی هستند؛ برایشان فرقی نمی‌کند حضور داوطلبانه‌شان در هشت سال دفاع مقدس باشد یا کمک به زلزله و سیل‌زدگان غرب و شمال و جنوب کشور، می‌خواهد تا زانو در گل رفتن سیل آق‌قلا باشد یا کمک‌های مومنانه و تهیه بسته ارزاق برای توزیع بین خانواده‌های نیازمند و یا حضور در بیمارستان‌ها برای دادن حس همدلی و روحیه به کادر درمان.

این کلمه مستضعفین که در کنار نیروی بسیج آمده گاهی باعث شده که بد معنا شود. مقام معظم رهبری سال گذشته، ششم آذرماه سال ۹۸ با دقت کاملی این مورد را در دیداری که با بسیجیان داشتند توضیح داده و فرمودند: «اسم بسیج کشور ما، [یعنی] مجموعه‌ی شما چیست؟ «نیروی مقاومت بسیج مستضعفین». مستضعفین چه کسانی هستند؟ مستضعفین را بد معنا می‌کنند؛ مستضعفین را به افراد فرودست یا حالا اخیراً -یعنی این چند سال اخیر باب شده- اقشار آسیب‌پذیر [معنا می‌کنند]، یعنی آسیب‌پذیران؛ نه، قرآن مستضعف را این نمی‌داند، قرآن می‌گوید: وَنُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ وَنَجعَلَهُم اَئِمَّهً وَ نَجعَلَهُمُ الوارِثین؛ مستضعفین یعنی ائمه و پیشوایان بالقوه‌ی عالم بشریت؛ این معنای مستضعفین است: کسانی که وارثان زمین و همه‌ی موجودی زمین خواهند بود؛ بسیج مستضعفین این است. مستضعف یعنی آن کسی که بالقوه صاحب وراثت عالم است، بالقوه خلیفهالله در زمین است، بالقوه امام و پیشوای عالم بشریت است.»

بیشتر که در معنا و عمل بسیجی‌ها کنکاش شود، این تفسیر مقام معظم رهبری بیشتر ملموس می‌شود؛ اما چگونه؟! از همین کارهای داوطلبانه و خودجوشی که انجام می‌دهند کاملاً می‌توان به این برداشت رسید؛ نیروهای بسیجی بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت مالی و دنیوی از توان و وقت و خانواده خود برای خدمت کردن در راه خاک و هموطنانشان قدم برمی‌دارند و معامله اصلی را با خدا انجام می‌دهند.

با وجود نیروهای داوطلب باید سازمانی هم وجود داشته باشد تا آن‌ها را سروسامان دهد و هماهنگی‌های لازم را انجام دهد. سازمان بسیج مستضعفین یکی از سازمان‌های نظامی و زیرمجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که یکی از مهم‌ترین بازوهای قدرت جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود و از وظایفش مأموریت جذب، آموزش، سازماندهی و به‌کارگیری نیروهای داوطلب مردمی در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن است.

بسیج مستضعفین که از سال ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی تشکیل شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ۱۳۵۹ به‌طور قانونی رسمیت پیدا کرد، با خون محمدی روشن‌ها، برونسی‌ها، کاوه‌ها، عاصمی‌ها، شوشتری‌ها، رضوی‌ها، سلیمانی‌ها و هزاران بسیجی دیگر در عرصه‌های علمی، سلامت، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جان گرفت و به ثمر نشست.

بسیجی‌هایی که به فرمان حضرت امام در سال‌های اول انقلاب و دفاع مقدس برای دفاع از تهاجم نظامی صدامیان با شور و حرارت در کنار نیروهای مسلح و ارتش انقلابی پا به عرصه دفاع مقدس گذاشتند و الحق خوش درخشیدند و طنین دل انگیز شاگردان مکتب خمینی (ره) که در مدرسه عشق، جهانیان را متوجه خود کرد باید سرلوحه همه دستگاه‌های دولتی و مردمی قرار بگیرند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=284586

ثبت نظر

-