در اجرای بسته تحولی خوانا خروجی‌ها را به جای برگه‌های امتحان در رفتار دانش‌آموزان جستجو می‌کنیم

  • کد خبر : 283776
  • 01 آذر 1399 - 13:36
در اجرای بسته تحولی خوانا خروجی‌ها را به جای برگه‌های امتحان در رفتار دانش‌آموزان جستجو می‌کنیم
مصاحبه اختصاصی پانا با رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش

تهران (پانا) – نخستین دوره آموزش مدرسان کشوری بسته تحولی خوانا با سخنان رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به صورت مجازی آغاز شد.

رضوان حکیم‌زاده زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در آغاز دوره آموزشی مدرسان بسته تحولی خوانا که صبح امروز شنبه اول آذر ماه ۹۹ برگزار شد با اشاره به اظهارات حاجی‌میرزایی درباره بسته تحولی خوانا گفت: آقای حاجی میرزایی بعد از آغاز به کار در وزارتخانه از هر یک از معاونت‌ها خواستند مهم ترین مسئله و مهم‌ترین نیاز حوزه خود را در قالب یک بسته تحولی مطابق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارائه دهند. لذا مهارت‌های پایه زندگی در کنار مهارت‌های پایه دوره ابتدایی یعنی مهارت خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن در قالب بسته تحولی خوانا مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به نتیجه آزمون‌های تیمز و پرلز متوجه شدیم مهارت‌های درک مطلب و خواندن در دانش‌آموزان ابتدایی ما ضعیف است. از طرفی دوره ابتدایی دوره طلایی برای ایجاد تغییرات است و با از دست دادن این دوره طلایی، فرصت لازم را برای ایجاد تغییرات از دست می‌دهیم.

معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: اگر از ما سوال کنند چرا دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند همگان اذعان خواهیم کرد که هدف از دوره مدرسه علاوه بر کسب مهارت‌های پایه، یادگیری اداب و مهارت‌های زندگی و خوب زیستن است.

وی با اشاره به خروجی این برنامه گفت: مسلما بچه‌های ما در مدرسه خواندن و نوشتن را یاد می‌گیرند بنابراین شاید این پرسش ایجاد شود که چه مهارت‌هایی علاوه بر آموزش‌های معمول مدارس طی این بسته ارائه خواهد شد. مسئله اینجاست که خوب نوشتن متفاوت با رونویسی و خوب خواندن متفاوت با روخوانی است. افراد باید یاد بگیرند از ابزار نوشتن برای پیگیری خواسته‌های خود استفاده کنند و برای این منظور نیاز به مهارت‌هایی فراتر از رونویسی دارند. در حرف زدن هم باید بتوانیم به عنوان یک مشارکت کننده فعال با انتخاب کلمات درست منظور خود را بیان کنیم. همچنین بسیاری از خشونت‌های خانگی ناشی از ناتوانی در خوب شنیدن است. فهمیدن نظرات دیگران و منتظر ماندن تا پایان یافتن سخن آنان از مهارت‌های شنیدن است.

حکیم‌زاده تاکید کرد: ما در اجرای بسته تحولی خوانا خروجی‌ها را به جای برگه‌های امتحان در رفتار دانش‌آموزان‌مان جستجو می‌کنیم.

معاون وزیر در ادامه به یادگیری آداب و مهارت‌های زندگی به عنوان یکی از اهداف بسته تحولی خوانا گفت: باید یاد بگیریم چگونه با اطرافیانمان تعامل کنیم و به سه مهارت اساسی یعنی ادب، مسئولیت پذیری و جرات ورزی مجهز شویم.

وی درباره سطح اجرای طرح در نخستین مرحله گفت: گستره اجرای طرح ۵ درصد از مدارس ابتدایی کشور است. قرار بود ۱۰ درصد مدارس تحت پوشش طرح قرار بگیرند که با شیوع کرونا و اقتضائات آن به ۵ درصد کاهش یافت.

حکیم‌زاده توانمندسازی مدرسان و سپس معلمان کشوری، اطلاع رسانی به والدین، تهیه بسته‌های آموزشی طرح و پیش‌آزمون طرح را به عنوان مراحل مقدماتی طرح نام برد و گفت: انشالله از اول دی ماه شاهد اجرای طرح در مدارس خواهیم بود.

وی در ادامه انتظارات خود از مدرسان کشوری که راهبران احرای بسته تحولی خوانا هستند را در ۶ سطح مطرح کرد و گفت: هر کلاس مدرسان کشوری ۷۰ عضو دارد که فیلم‌های ضبط شده برای مدرسان ارسال خواهد شد. همچنین برنامه آموزشی مدرسان و کلاس‌های آموزشی طی این مرحله اجرا خواهد شد. رویکرد ما در اجرای طرح خوانا رویکرد تلفیقی است و امیدواریم به اجرای طرح دانش‌آموزان به مهارت‌های خوب خواندن، خوب شنیدن، خوب نوشتن و خوب صحبت کردن و نیز مهارت‌های زندگی شامل ادب، مسئولیت ژذیری و جرات ورزی مجهز شوند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=283776

ثبت نظر

-