نامه دبیر ستاد حقوق بشر ایران به « آنتونیو گوترش »

  • کد خبر : 280564
  • 29 آبان 1399 - 8:00
نامه دبیر ستاد حقوق بشر ایران به « آنتونیو گوترش »
به گزارش نیوز،

«علی باقری‌کنی» دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، در نامه‌ای خطاب به « آنتونیو گوترش » دبیر کل سازمان ملل، ضمن انتقاد از عملکرد دوگانه حقوق بشری کشورهای اروپایی علیه ایران، اظهار داشت: برخورد سیاست‌زده، غیرمنصفانه، ناعادلانه، تبعیض‌آمیز و غیرحرفه‌ای دولت‌های غربی با مفاهیم و مسائل حقوق بشری، نه‌تنها هیچ گره‌ای را از مشکلات باز نمی‌کند، بلکه حقوق بشر را به ابزاری برای پیشبرد اهداف نامشروع قدرت‌های بزرگ تبدیل می‌کند.

دبیر ستاد حقوق بشر یادآور شد: امریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، کانادا و سوئد که بیشترین هجمه‌های حقوق بشری را در سطح بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته‌اند، با وضع یا اجرای تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و جنایت‌بار، بزرگ‌ترین ناقضان حقوق مردم ایران و همچنین ملت‌های منطقه هستند. بی توجهی دبیر کل سازمان ملل نسبت به نقض حقوق ملت ایران به واسطه تحریم‌های رژیم آمریکا که از سوی دولت های غربی اجرا می شود و نیز آثار و پیامدهای آن بر وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم ایران هیچ منطقی ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد: “بی‌طرفی”، “استقلال”، “انصاف” و “عدالت” اقتضا می‌کند که گزارش جنابعالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در کنار ذکر ادعاها و اتهام‌های گروه‌های تروریستی و معاند ملت ایران، نگاهی نیز به واقعیت‌های حقوق بشری ایران داشته باشد و تدابیر و اقدام‌های زمینه‌ساز و یا منتهی به صیانت از حقوق بشر و نیز تعبیه و ایجاد سازوکارها و ساختارهای ارتقابخش وضعیت حقوق بشر را ارائه دهد؛ اما در کمال تأسف و تعجب گزارش نهایی به‌طور کامل چشم خود را بر روی واقعیت‌های حقوق بشری ایران می‌بندد.

باقری در انتقاد از رویکرد گزارش اذعان داشت: با وجود اینکه در پیش نویس گزارش دبیرکل موضوع تأثیر تحریم‌های رژیم آمریکا و دولت‌های غربی بر وضعیت معیشتی مردم ایران و مبارزه با بیماری کرونا آمده بود ولی متأسفانه در گزارش نهایی حذف شده است که موجب تعجب و تأسف کارشناسان منصف قرار گرفته است. در نهایت ضمن اعلام آمادگی برای همکاری حقوق بشری با سازمان ملل به دور از هرگونه سیاست‌زدگی، انتظار دارد که جنابعالی به‌عنوان عالی‌ترین مقام سازمان ملل متحد، تدابیر و اقدام‌های لازم در خصوص اصلاح و بازنگری فرآیند مخرّب و غیرسازنده و سیاست‌زده برخورد با مقوله حقوق بشر را به عمل آورید تا بیش از این حیثیت و آبروی بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی دستخوش اهداف و مقاصد سیاسی چند قدرت زیاده‌خواه و خودبرتربین قرار نگیرد.

گفتنی است امروز قرار است قطعنامه پیشنهادی حقوق بشری کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=280564

ثبت نظر

-