مرز عراق و عربستان پس از ۳۰ سال بازگشایی شد

  • کد خبر : 280210
  • 29 آبان 1399 - 0:51
مرز عراق و عربستان پس از ۳۰ سال بازگشایی شد
نیوز:

وزیر داخلۀ عراق و رییس کمیسون سرحدات این کشور که از بغداد رسماً برای بازگشایی گذرگاه عرعر رفته بودند یکجا با هیاتی که از ریاض آمده بود با قطع نوار سرخ مرز را بازگشایی کردند.

گذرگاه عرعر در سال ۱۹۹۰ پس از حملۀ صدام حسین دیکتاتور پیشین عراق بر کویت و قطع روابط دیپلماتیک ریاض با بغداد مسدود شده بود.

روابط این دو کشور پس از سرنگونی رژیم صدام حسین در اثر تهاجم به رهبری ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ پیشرفت چندانی نکرد زیرا عربستان سعودی به ادارۀ سیاسی عراق به دلیل داشتن روابط نزدیک با ایران، به دیدۀ تردید می‌نگریست.

روابط دو کشور هنگامی رو به بهبودی گذاشت که در سال ۲۰۱۷ عادل الجبیر، وزیر خارجه پیشین عربستان سعودی به بغداد سفر کرد، در طول چندین دهه، این نخستین سفر یک مقام سعودی به عراق بود.

سپس، سفر حیدر العبادی، صدراعظم پیشین عراق به ریاض سبب گرمی بیشتر روابط دو کشور شد.

اما رابطۀ نزدیک شخصی مصطفی الکاظمی، صدر اعظم کنونی عراق با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی می‌تواند فصل تازه‌ای را در روابط عراق و عربستان بگشاید.

عراق بخش عمدۀ واردات خود را از طریق مرز با ایران تامین می‌کند اما بازگشایی عرعر را جایگزین بالقوه مرز های شرقی خود با ایران می‌داند.

دو کشور عربی همچنین در حال بازگشایی دومین نقطه مرزی در الجمیما، در امتداد مرز جنوبی عراق با سعودی می‌باشند.

اما گروه‌های عراقی که از سوی ایران حمایت شده و خود را “مقاومت اسلامی” می‌خوانند، به شدت مخالف روابط نزدیک عراق با عربستان سعودی اند.

پیش از بازگشایی مرز عرعر، یکی از این گروه‌ها به نام “اصحاب الکهف” با نشر اعلامیه‌ای گفته است که پروژۀ سعودی را در عراق رد می‌کند.

در این اعلامیه هشدار داده شده است که “ساختارهای استخباراتی مقاومت اسلامی تمام جزییات فعالیت‌های دشمنان سعودی را در مرز عراق تعقیب خواهد کرد”.

مصطفی الکاظمی که شام سه شنبه با خبرنگاران صحبت می‌کرد، ادعای گروه‌هایی را که آشتی عراق و سعودی را “استعمارگری” می‌خوانند به شدت رد کرد و آن را “دروغ” و “شرم‌آور” خواند.

صدر اعظم عراق استدلال کرد که سرمایه‌گذاری های عربستان سیلی از مشاغل جدید را به عراق خواهد آورد؛ کشوریکه یک سوم جوانان آن بیکار اند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=280210

ثبت نظر

-