اس اس- ایکس-۳۰ شیطان ۲: موشک بالستیک قاره پیما و خوفناک جدید روسیه+عکس

  • کد خبر : 279481
  • 28 آبان 1399 - 14:44
اس اس- ایکس-۳۰ شیطان ۲: موشک بالستیک قاره پیما و خوفناک جدید روسیه+عکس
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزیاتو، باز هم روسیه و باز هم موشک بالستیک قاره پیما اما این بار خطرناک تر و بسیار قوی تر! یکی از نکات جالب در مورد سلاح های اتمی این است زمانی که یک سیاستمدار از آن ها صحبت می کند نسبت به زمانی که به طور واقعی مورد استفاده قرار می گیرند تاثیر بسیار بیشتری دارند. ولادیمیر پوتین با اعلام اینکه کشورش در زمینه ساخت یک موشک بالستیک قاره پیما و سلاح های اتمی جدید به پیشرفتی خیره کننده دست یافته است همه جهانیان را شگفت زده کرد.
وی ادعا کرده که سیستم موشکی جدید این کشور می تواند هر سیستم ضد موشکی پیشرفته ای در جهان را شکست داده و ناکام بگذارد. او در یک کنفرانس خبری در این باره چنین گفت:” تلاش ها برای محدود کردن روسیه شکست خورده است، با این موضوع کنار بیایید”.



اس اس- ایکس-۳۰ شیطان ۲: موشک بالستیک قاره پیما و خوفناک جدید روسیه+عکس

پوتین درباره چه سلاحی صحبت می کند؟
با توجه به توضیحاتی که پوتین در این نشست خبری ارایه داد، به احتمال زیاد وی در مورد موشک بالستیک قاره پیما آر اس-۲۸ سارمات (RS-28 Sarmat) است. اسم رمز ناتو برای این موشک بالستیک قاره پیما اس اس ایکس ۳۰ شیطان ۲ (SS-X-30 Satan 2) می باشد. این موشک مانند یک موشک هسته ای معمولی با استفاده از راکت به فضا پرتاب می شود. اما سارمات از موتور سوخت مایع بسیار توانمندی استفاده می کند که در مقایسه با موتورهای سوخت جامد، توان و قدرت بسیار بیشتری به آن می بخشد. این موتور می تواند کلاهک های هسته ای این موشک بالستیک قاره پیما را به مسافت های بالاتری بفرستد که به معنای پایین آمدن سریع تر آن ها خواهد بود که در ادامه رهگیری و انهدام آن ها برای سیستم های دفاع موشکی را بسیار سخت خواهد کرد.


اس اس- ایکس-۳۰ شیطان ۲: موشک بالستیک قاره پیما و خوفناک جدید روسیه+عکس

اما این موشک بالستیک قاره پیما از مسیر پرتابی کوتاه تری استفاده می کند. به جای ایجاد یک کمان بالستیک پرتابی، سارمات تعدادی کلاهک هسته ای را رها خواهد کرد که هر کدام مانند یک موشک کروز هدایت شده عمل می کنند. بر اساس گزارش ها، با پرواز در نزدیکی زمین و با سرعت مافوق صوت، این موشک بالستیک قاره پیما می تواند جدیدترین سیستم های دفاع موشکی ایالات متحده را در رهگیری خود ناکام بگذارد که به طور خاص برای مقابله با موشک های بالستیکی طراحی شده که به روش سنتی کلاهک های خود را پرتاب خواهند کرد. الکسی لئونکوف، که یک تحلیل گر نظامی روسی است در مصاحبه با اسپوتنیک گفته که برد این موشک بالستیک قاره پیما بیش از ۱۸.۰۰۰ کیلومتر است.
لئونکوف می گوید: [این موشک] همچنین دارای قسمت های مجزای بسیار زیاد، از ۱۰ تا ۱۵ کلاهک، است که هر کدام توانی بیش از ۷۵۰ کیلوتن دارند. آن ها در سرعت های مافوق صوت به سمت هدف خود پرواز کرده و طوری مانور خواهند داد که سیستم های دفاع موشکی موجود ایالات متحده توان رهگیری آن ها را نخواهد داشت”.

آیا قبلاً در مورد این تکنولوژی شنیده بودیم؟
گزارش ها در مورد موشک بالستیک قاره پیمای جدید روسیه سال هاست که در رسانه های این کشور شنیده می شود و مهندسان پوتین در این زمینه تنها نیستند. روسیه، ایالات متحده و چین همگی وقت و سرمایه عظیمی را صرف توسعه موشک های مافوق صوت خود کرده اند. آزمایش های موشکی ایالات متحده در این زمینه با شکست و انفجار پیش از موعد مواجه شد که نشان می داد این موشک در تداوم مسیر پروازی و تحت کنترل ماندن در سرعت های مافوق صوت مشکل دارد. لازم به ذکر است که این موشک ها می توانند هر هدفی در دور دست ترین نقاط کره زمین را در عرض چندین دقیقه نابود سازند و این موضوع برای کشورهای برتر نظامی جهان وسوسه انگیز است.


اس اس- ایکس-۳۰ شیطان ۲: موشک بالستیک قاره پیما و خوفناک جدید روسیه+عکس

این که این موشک ها می توانند کلاهک های هسته ای و متعارف را حمل کنند باعث نگرانی قدرت های برتر شده است که مبادا طرف مقابل در یک برخورد نظامی از آن ها استفاده نماید حتی اگر درگیری به صورت تصادفی و ناخواسته شکل گیرد. پوتین می تواند از ضعف سیستم دفاع موشکی ایالات متحده در رهگیری موشک بالستیک قاره پیمای جدید خود سود ببرد و هر زمان که بخواهد آمریکا را مورد هدف قرار دهد هر چند چنین کاری می تواند به نابودی طرفین بینجامد. این سیستم جدید نمایانگر خطراتی است که در سال های آینده ممکن است رخ دهند. مشکل اصلی این نیست که این موشک ها می توانند در مدت زمانی بسیار کم خود را به هدفی در دوردست برسانند زیرا همین حالا نیز موشک های بالستیک قاره پیما می توانند در عرض ۳۰ دقیقه به آنسوی کره زمین برسند.
بلکه هراس اصلی این است که این موشک بالستیک جدید می تواند به صورت غیرمنتظره خود را به هدف برساند بدون این که سیستم های دفاع موشکی بتوانند جهت پرتاب آن را شناسایی کرده و آن را رهگیری نمایند و این موضوع خود تمامی محاسبات در مورد یک رویارویی هسته ای را به هم زده است. سیستم دفاع موشکی که توان مقابله با یک موشک کروز را نداشته باشد مانند سوراخی کوچک اما حیاتی در زره است.

چرا پوتین در این برهه زمانی در مورد این موشک بالستیک صحبت می کند؟
سلاح های هسته ای این روزها دیگر ابزارهایی دیپلماتیک و در مورد سیاست های داخلی به شمار می روند. هدف اصلی پوتین از رونمایی از موشک بالستیک قاره پیما سارمات همان هدفی است که همیشه داشته است: کنترل کردن ناتو و جلوگیری از قدرت نمایی آن در مرزهای روسیه. استقرار سامانه های دفاع موشکی ناتو در کشورهای عضو این پیمان که مرز مشترک با روسیه دارند همواره از دغدغه های پوتین بوده است. این موشک قاره پیمای مافوق صوت، خشم پوتین را به کشورهای عضو ناتو یادآور می شود و نشان می دهد که روسیه از ظرفیت نظامی خود برای حمایت از تلاش های دیپلماتیک خود سود می برد. پوتین در سخنان اخیرش چنین گفته است:” هیچ کس به صحبت های ما گوش نداد، اکنون گوش فرا دهید”.


اس اس- ایکس-۳۰ شیطان ۲: موشک بالستیک قاره پیما و خوفناک جدید روسیه+عکس

همچنین این رونمایی پیامی داخلی برای مردم روسیه داشت. افتخار به ارتش در میان روس ها بسیار عمیق است و پوتین با نشان دادن قدرت نظامی کشورش سعی دارد پایگاه قدرت خود در میان مردم روسیه را تحکیم بخشد. این همان رویه ای است که ترامپ با نوسازی زرادخانه های هسته ای کشورش در صدد القای آن است. حقیقت اما این است که زرادخانه های هسته ای هر دو کشور به شدت فرسوده و قدیمی شده و نیاز به مدرن سازی دارند. با توجه به جنگ های نیابتی دو کشور در سراسر جهان و تنش های مرزی، باید گفت که دستیابی به جهانی عاری از سلاح های هسته ای از هر زمان دیگری بعیدتر به نظر می رسد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=279481

ثبت نظر

-